'Succes verzekerd' BV tips

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Aszz, 3 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendyp

wendyp Niet meer actief

Wat ik de hele tijd dacht in het begin was:

Zorg dat de lippen goed naar buiten zijn gekruld. (dat werd echt in ons hoofd gestampt bij de bv cursus haha)

Je kan in het begin beter 6 keer 10 minuten voeden, dan 1 keer een half uur/uur. Want je tepels moeten er in het begin heel erg aan wennen.
    (bij mij in het ziekenhuis hadden ze dag 1, 3kwartier 1 borst,3kwartier andere, toen nog half uur de eerste weer, achter elkaar, had ook behoooooorlijk rauwe tepels, gelukkig niet stuk!)

Bij iedere voeding dat je geef, minimaal 1 glas vocht drinken, water bv.

De rest van de tips zijn al gegeven. En inderdaad heeeerlijk zijn draagdoek. Had in het begin een lodger shelter, nou 3 keer niets! Had ik maar eerder van de knoopdoek geweten! Dan had ik hem veel eerder aangeschaft.

Ow en wat bij mij ook een succes was= Geen kunstvoeding in huis halen en geen flessen. Ik denk dat ik dan meer geneigd was het toch te pakken, als het iets minder ging.

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Thanks dames!

@ Wendy, de K van Kellogs toch? Zo moet het mondje open zijn. En dat 10 minuten voeden, kan je dan niet beter de baby laten bepalen? Tot de baby klaar is met voeden?
    Dat is tenminste wat ik lees hoor, of is dat pas later? Na een aantal weken ofzo?

Ik ga denk ik eerst geen voedingsbh kopen. Doe ik de 2e dag wel. Ik heb geen idee hoe mijn boobs gaan groeien. Dan maar gewoon een shirtje zonder bh aan. Vind het zonde om een BH te kopen die ik vervolgens niet pas ( krent )

KV hebben we hier niet in huis, de flessen nog wel maar die zijn van mijn zoontje.

Hadden jullie een kolf aangeschaft? Ik weet het nog niet, omdat ik met de medicatie toch een voeding moet afkolven....
    En een voedingskussen? Ik zag in het boek Borstvoeding dat je die niet hoeft aan te schaffen.
    Ik heb 'm nog liggen, en het lijkt me wel handig.

3. wendyp

wendyp Niet meer actief

De K van Kellogs ken ik niet, maar ik kan me er wel in vinden hihi.

Kussen, vond ik in het begin best wel lekker. Heb best big boobs, dus als ik ging zitten, lag Sasha lekker op dat kussen. En aan het einde van de zwangerschap vond ik het heerlijk om ermee te slapen :D

Voedingsbh's, je hebt toch ook van die meegroeidingen. Ik heb er 2 tijdens gekocht, omdat gewone niet meer lekker zaten. Maar inderdaad daarna moest ik ook weer bh's, ben van E naar G! gegaan. Daarna kon ik gelukkig weer die andere aan, dus ik heb ze niet van niets gekocht. Maar ben ook een langvoedster. (wauw, wat klinkt dat eigenlijk leuk!)

Over die 10 minuten, zo werd mij dat verteld door de kraamzorg. (we hadden trouwens een topie kraamverzorgende) Sasha had (en volgens mij nog steeds!) enorme zuigbehoefte. Dus als ik haar dr gang liet gaan, lag ze echt dik een uur/uren aan de borst. Vandaar dat ze zei liever 3 keer 10 minuten (bij wijze van) dan 1 keer een half uur. Bij mij gelde dat inderdaad in het begin alleen, vanwege het wennen. Ik kon me daar ook wel in vinden.

Maar ik denk dat de meer deskundige op de site :D daar beter antwoord op kunnen geven.

4. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ow en over de kolf. Ik heb er 1 aangeschaft toen ik al 3 maanden (denk ik, weet niet meer precies) bv gaf. Ik heb wel eens wat afgekolfd, voor de fun, maar meer ook niet. Nog nooit een echte voeding uit de fles gegeven, meer een paar slokjes.

Maar als je door medicijnen echt 1 keer per dag moet afkolven, zou ik er zeker 1 aanschaffen.

5. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    @As: jij bent goed bezig meid! Echt super dat je bv gaat geven. Tips heb ik niet meer, alles is al gezegt.
    Wbt de medicatie: als bv.com zegt dat het veilig is te gebruiken zou ik daar op durven vertrouwen.
    Komt helemaal goed met jou!!!!!!!!!!

6. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    Vooral niet te snel opgeven. Ik heb bij de eerste maar 10 dagen BV gegeven. Achteraf gezien wist ik te weinig, dus had niet hoeven stoppen.

Dus bij nr. 2 heb ik me voorgenomen dat ik BV ging geven. Het is hier ook niet vanzelf gegaan.
    Ze is met 35 weken geboren, 2 weken ziekenhuis, dus kolven. Toen zuigverwarring, door de flesjes in het ziekenhuis. Ze dronk niet goed overdag, wel 's nachts. Heb een tijdje overdag de voedingen gekolft gegeven.
    Toen een goede fles gezocht, om haar techniek te verbeteren en van de zuigverwarring af te komen. De breastflow fles is echt een aanrader. Als ik dit had geweten, dan had ze die vanaf dag 1 gekregen.
    Zo zie je dat er toch nog steeds dingen kunnen gebeuren, die je niet van te voren bedacht hebt.
    Omdat ik niet wilde opgeven, krijgt ze nu al 6 maanden grotendeels van de dag BV. Een klein deel is KV.

Als ik nu op alles terug kijk, zouden er nog steeds dingen anders kunnen. Maar ik heb mijn best gedaan en ben trots dat ik nog steeds BV mag geven.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je hebt al superveel supergoede tips gehad!

Die van mij luidt: ga ervan genieten, het is zoiets heerlijks!:)

Ze hadden na de keizersnee mijn zoontje op mijn borst gelegd en ons alleen gelaten. Ze hadden niks gezegd nog over voeden of aanleggen. Hij is zelf naar de tepel geteigerd, pakte hem en dronk!

Daarna lukte het een week niet. Ik werd steeds gestresster, da's niet handig! Totdat ik een lieve ouwe rot van een kraamhulp kreeg, die het voedingskussen in de hoek gooide, me goed neerzette (houding is ook belangrijk) en m'n zoontje goed neerlegde en ja hoor; hij snapte het!

Als je zoontje in het begin niet wil drinken, ga dan cuppen of fingerfeeden ipv een fles met speen te geven ivm tepel-/speenverwarring. Maar niet op de zaken vooruit lopen, het komt zoals het komt!

Als jij melk hebt en je zoontje kan lichamelijk gezien drinken, komt het gewoon goed!;)

8. Freesia

Freesia Fanatiek lid

5 jul 2007
    4.101
    0
    36
    Filiaalleidster Drogisterij
    Kloosterzande
    Ja je zou het bijna vergeten!
    Genieten!!
    Ik kan nog volschieten als ik aan mijn bv periode denk. Aan het prachtige wonder van je kind zelf voeden.
    Dan ben ik al het gebikkel meteen vergeten, want daar kan helemaal niks tegenop!!
    Het is iets magisch... <zwijmel>

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    De meeste tips zijn al gegeven maar ik wil er nog even aan toevoegen dat je je niet gek moet laten maken door je omgeving! Goedbedoelde adviezen als: "Laat ze maar een keer huilen" en opmerkingen als: "Moet ze nu alweer drinken?" kunnen funest zijn voor je zelfvertrouwen... Vertrouw op je eigen moedergevoel en je baby!

Zoek een kraamzorg organisatie die er bekend omstaan dat ze goed zijn met bv. Ik heb dat gevraagd bij de vk, en ik had echt een superkraamverzorgster en lactatiekundige (eigenaresse van het kraamburo)

10. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Een extra tip: heb vetrouwen in jezelf en in je kindje. Misschien zijn er dingen die niet helemaal goed gaan, maar al doende leert men! En ook vooral niet wachten met aan de bel trekken als jij het gevoel hebt dat het niet helemaal lekker gaat.

11. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Kijk gewoon eerst eens hoe het gaat. Als je kindje lekker ligt te drinken moet je hem er zeer zeker niet af halen na 10 minuten! Kijk gewoon goed naar je kindje, dan komt de rest vanzelf. En hou het nummer van een lactatiekundige in de buurt bij de hand voor het geval dat. Over medicatie: de meeste artsen zijn niet goed op de hoogte van medicatie/borstvoeding. Je kan bij Gonneke een consult aanvragen voor een kleinig bedrag, dan weet je alles wat je moet weten. Eurolac.net Doen hoor!

Fijne zwangerschap!

12. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    hey! ik kom jou steeds vaker tegen de laatste tijd hihi :)
    ik zie net dat wij maar 1 dagje met elkaar schelen! ik ben 17 weken en 1 dag zwanger en uitgerekend voor 1 juni! ook ik heb net mijn eerste (2) draagdoek(en) aangeschaft en ben ik vastbesloten om de borstvoeding deze x wel te doen lukken!
    bij jamie heb ik 2 dagen "echte" borstvoeding gegeven. ik kreeg "enorme!" kloven en ben daarom gaan kolven tot hij 1 maand oud was.

wat ik nu doe is al tepelhoedjes meenemen als ik naar het ziekenhuis ga en vanaf de eerste kloof ga ik deze ook gebruiken!

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.430
    36.309
    113
    @sharon: ik begrijp dat tepelkloven heel vervelend zijn, heb ze zelf ook gehad bij de oudste, maar ik zou niet te snel naar tepelhoedjes grijpen. Dit kan zeer zeker nadelen hebben. Heb zelf ook gevoed met tepelhoedjes de eerste 6 weken, maar toen liep mijn productie door de tepelhoedjes ineens heel snel terug. Kijk als het niet anders kan is het een heel handig hulpmiddel, maar tepelkloven worden vaak veroorzaakt door een aanlegprobleem en dan zou je beter een lk kunnen inschakelen.

14. valhalla

valhalla Niet meer actief

Aszz, nu het hier al bijna vier weken compleet van leien dakje gaat wil ik ook wel even wat melden :) Had het nooit verwacht na de ellende met de eerste, maar toch. Misschien heb je er iets aan.

Heb tijdens de zwangerschap eigenlijk alleen gekeken naar wat een goede manier van aanleggen was enzo. Dus voornamelijk het 'technische' deel. Dacht als ik kloofjes krijg ofzo is de lol van het voeden er sowieso heel snel af en wordt het tanden op elkaar en denken aan het 'hogere doel'. Ook niet verkeerd maar niet leuk... Heb veel 'geleerd' als niet de tiet naar de baby brengen, maar de baby juist in de goede houding leggen.

En, het ligt eraan maar Eskil was bijna 4400 gram en had in het begin echt te weinig aan dat beetje bv dat ie kreeg. Heb hem in totaal 2 x 10 ml. kv gegeven ofzo. Heb verder wel veel gekolfd als ie sliep om snel meer te hebben... En dat ging perfect... Hij was een week later alweer 4600 gram.

Heb bij de vk aangegeven dat ik flesvoeding wilde geven na het gezeik in het (bv-gecertificeerde!) ziekenhuis, in angst voor weer zulke geweldige 'hulp'. Maar in dit ziekenhuis wisten ze in elk geval hoe ermee om te gaan...

Zou zeggen, lees erover, onthoud wat 'technische' zaken en ga verder zo veel mogelijk op je eigen gevoel af. Met een tweede ben je op een of andere manier toch zelfverzekerder ofzo. Het komt vast helemaal goed zeker met jouw motivatie!

15. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    het staat er vast wel al tussen maar bv geven moet je echt 1000000% willen.
    Ik vond de eerste 6 weken echt heel zwaar vooral met een sprongetje erbij maar het wordt veel makkelijker naar mate de tijd verder gaat.

Ik denk dat je al heel veel doet en gaat doen om je kennis bij te spijkeren.

Oh ja ik heb bij de kraamzorg toen aangegeven dat ik bv op de eerste plek had staan en ik de kraamweek af wilde sluiten met bv die goed loopt.

Persoonlijkhaal ik mijn dochter nooit los maar laat haar liggen tot ze zelf los laat.
    Mits k voel dat ze sabbeld ipv drinkt.
    Ik was de eerste weken 20 minuten per voeding kwijt en nu 10.

16. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Gek is dat eigenlijk, dat bv vooral wordt gezien als een opgave, met allerlei moeilijke dingen die erbij komen.

Niet dat ik ooit kv heb aangeraakt hoor, maar ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ik kv zou hebben moeten geven. Wat lijkt me dat een opgave! Geklooi met flesjes, schepjes, hoeveelheden zus en zo, baby groeit te hard, dan weer te langzaam, vastgesteld aantal voedingen per dag. STRESS!

Geef mij maar bv: relaxed, voeding altijd bij je, juiste samenstelling in elke fase van je kindje's ontwikkeling, snachts geen flesje klaar hoeven maken, etc.
    kHad me er totaal niet in verdiept eigenlijk. En had ook geen kv in huis. Misschien helpt een ontspannen en positieve instelling dus ook wel...

Kijk vooral naar wat je kindje wilt. Drinkt hij/zij 1 of 2 borsten per voeding, langzaam of snel, vaak of minder vaak. Het kan allemaal.

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

#37 Aszz, 26 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 dec 2009
    Thanks tjiks!

Valhalla, ik concentreer me nu voornamelijk op het aanleg gedeelt. Na alles wat ik gelezen heb, lijkt mij het aanleggen cruciaal.

Voor de rest wil ik het 'gewoon aanzien' Wil ook genieten van mijn kraamtijd/baby/zoontje van 2,5 jaar. Niet alleen maar bezig zijn met het voeden, gaat het wel goed, onzekere sh*t.
    Heb er wel ontzettend veel zin in.
    Mijn gyn. werkt ook erg goed mee. We hebben al met een hoofdverpleegkundige om de tafel gezeten, dit omdat ik wil dat de kleine eerst bij mij komt te liggen.Mits alles goed is natuurlijk, ivm medicatie.
    Maar geen uitzuig gedoe, meteen aankleden of de kleine wegen. Laat ons 3en maar eerst lekker samen zijn en de kleine zijn eerste voeding geven. Dit vonden ze helemaal fantastisch en dat is ook hún doelstelling :D
    Dus dat zit wel gebakken. En ik heb mijn man al duidelijke instructies gegeven.

Ik heb er het volste vertrouwen in!

18. Aszz

Aszz Niet meer actief

Wat mij misschien wel kan 'tegenwerken' .... Wij hebben hier een kereltje van 2 jaar rondlopen die dus nooit BV heeft gehad.
    Nu ben ik een echte volhouder, maar denk wel dat als het echt niet goed gaat ( of iets anders ) de stap naar KV kleiner is.

Maar ach, daar gaan we niet van uit. Komt wel goud jaaah.

19. valhalla

valhalla Niet meer actief

Wel beter dat ze in het ziekenhuis ook zo denken! Was bij ons ook wel beide keren hoor. Eerst baby bij mama en aanleggen, even rust. Pas na een half uur of een uurtje gingen ze even de controles doen en daarna kreeg ik ze gelijk terug. Wel een verschil met vroeger geloof ik.

Maar hoe bedoel je, dat het niet goed gaat? Jaloezie van je zoontje? Nu is hij natuurlijk wel ouder dan Lena maar zij is helemaal niet jaloers en vindt het juist wel errug interessant, loopt zelf ook met de kolf op d'r 'tiet' :D

En weet je, omdat het geen 'moeten' is, is het misschien juist wel makkelijker dan wanneer je je heel krampachtig hebt voorgenomen bv te geven... Als je weet dat je als je er helemaal doorheen zit ofzo van jezelf 'mag' stoppen, geeft dat rust en daardoor is het juist makkelijker om door te gaan.

Hmm, hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel. Maar joh, het komt helemaal goed :)

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.430
    36.309
    113
    Hier ook een kereltje van 2 jaar rondlopen die nooit bv heeft gehad, maar dat is voor mij nooit een reden geweest en heeft ook echt niet voor problemen gezorgd qua bv van mijn dochtertje hoor!

Deel Deze Pagina