bv is geen opgave maar iets waar jij en je kindje handigheid in moeten krijgen. Dat duurd even maar daarna wordt en is het super makkelijk. Alleen het kolven op mijn werk vind ik minder leuk om te doen maar ik doe het voor een goed doel.
Nee heb het laatste een beetje onduidelijk neer gezet ( te haastig ) Wat ik eigelijk wil zeggen,is dat we een gezond zoontje van 2 hebben rondlopen die dus nog nooit BV heeft gehad. Ook verder nooit rare dingen gehad en een hele fijne baby tijd met hem gehad. Daarom bedoel ik dat de stap minder klein is om KV te gaan geven, omdat we hier een zeer gezond voorbeeld rond hebben rennen. Niet dat het een garantie is, maar het maakt het wel makkelijker. Maar daar gaan we gewoon niet van uit Jaloezie ben ik niet bang voor.
Ik begrijp wat je bedoelt (hihi, al bedoel je mij niet). Vorige keer heb ik tot 3 maanden borstvoeding gegeven, waarvan 6 weken gekolfd (veel problemen, heel verhaal zal ik jullie besparen). Dit keer had ik echt zoiets van 'ik zie het allemaal wel' en als het niet werkt, tja, dan bestaat er ook nog zoiets als kunstvoeding wat ook prima is. Gewoon totaal geen druk om me gelegd, heb niets meer doorgelezen of wat dan ook voor de bevalling over borstvoeding. Wat voor mij werkte om borstvoeding te laten slagen was: - Mezelf geen druk op te leggen. - Instellen op pijn en ellende, dan kan het alleen maar meevallen. - De eerste dagen heb ik bijgevoed wanneer ik dat nodig vond, niet wanneer iemand 'groen licht' gaf om dat te doen, want het is mijn kind en mijn keus. Ik had daardoor een aardig relaxte kraamtijd, integenstelling tot bij mijn dochtertje die dagenlang als een mager speenvarken heeft gegild van de honger en waardoor ik na een lange uitputtende bevalling nog geen oog dicht kon doen. Als het je eerste kindje is, zou ik bijv. naar de voorlichtingsavonden van de VBN gaan of een boek lezen over borstvoeding en vragen om een kraamhulp die echt wat van borstvoeding af weet. Dat kan een hoop problemen voorkomen. Ik ben in 2 verschillende ziekenhuizen bevallen, allebei borstvoedingsgecertificeerd, maar die protocollen, daar houden ze zich niet aan, ik kreeg totaal geen hulp of begeleiding, was erg blij dat ik vantevoren me er in verdiept had, anders was ik vast en zeker na een week al gestopt.
Helaas werkt dat ook niet altijd. Ik kreeg hulp met aanleggen, maar vervolgens liepen ze weer weg en ging mijn mannetje weer van de borst af. Dus ik knopje drukken, na even wachten komt er dan iemand weer aanleggen-weglopen-loslaten etc. Bij mij ging het pas goed toen ik de volgende dag thuis was waar de kraamverpleegkundige er in het begin gewoon de hele voeding bij bleef zitten. Een volgende keer zou ik dat in het ziekenhuis (mocht ik daar terechtkomen) ook vragen, maar ze hebben daar nu eenmaal minder tijd voor je ) Overigens is het hier allemaal goed gekomen, vooral met dank aan: - een goede voorbereiding d.m.v. een cursus van de VBN - een goede kraamverpleegkundige - een man die er helemaal achter stond - een paar telefoontjes naar de cursusleidster van de VBN, omdat je na zo'n bevalling toch niet alles meer helemaal precies weet . - Een tuinstoel, wat de ideale plek bleek om in het begin rustig zittend te kunnen voeden - simpele tips die op sites en in bladen tegenkwam, zoals doe een vest aan en leg een dekentje over je heen als 's nachts in bed voedt (krijg je niet zulke koude schouders) - de tip van de wijkverpleegkundige om een rolletje van een hydrofiel luier onder mijn borst te leggen bij het liggend voeden. Tot die tip lukte het me niet om liggend te voeden, omdat mijn tepel in het matras lag en babylief er dus niet bij kon. En aangezien ik nu nog nachtvoeding geef ben ik hééééél blij dat dat niet meer zittend in een stoel hoeft zoals de eerste week. Wat betreft wat er eerder is gezegd over relaxed doen over kv. Bij mij hielp het juist heel erg dat ik me gewoon had voorgenomen om bv te geven en er altijd van uit ben gegaan dat dat zou lukken. Ik heb 2 gezonde borsten, dus met eventueel wat hulp zou dat moeten lukken was mijn idee. Ik had geen kv in huis had en wist er niets over. Dan moet je namelijk wel en kun je niet midden in de nacht in een slapeloze aanval van wanhoop opgeven (en daar een paar uur later als de zon schijnt erg spijt van hebben). Het is dus erg persoonlijk wat voor jou werkt. Bij mij hielp het wat betreft relaxed blijven wel dat ik de 2e dag een kolf heb gehuurd voor als hij slecht zou blijven aanhappen. Vanaf het moment dat die in huis was had ik blijkbaar de rust voor een goede tsr, en die kolf is nooit gebruikt.
Misschien al gezegd, sorry in dat geval... Water bij de hand! Vooral de eerste weken kreeg ik een gigantische dorst op het moment dat ik aan het voeden was. Ik had overal kleine flesjes liggen, zodat ik nooit zonder kwam te zitten. Nu (na bijna 7 maanden) krijg ik nog dorst bij het voeden, al is het wat minder.
ik wil straks ook erg graag bv geven bij noa is het niet gelukt door ingetrokken tepels heb nou niplette in huis om me tepels naar buiten te zuigen zeg maar zodat de aanleg beter is je kan het iedere dag 8 uur om doen of net voor dat je gaat voeden dus ik zorg dat ik ze bij me heb als we naar het ziekenhuis gaan en ik wil nou ook echt dat het lukt en gaa er ook 10000% voor
Mijn zoontje lag in zijn eerste week in het ziekenhuis, dus toen heb ik gedeeltelijk gekolfd en gedeeltelijk live gevoed. Achteraf lag het denk ik aan zijn enorme zuigkracht en niet genoeg aandacht geven aan de kolf precies goed op mijn tepels zetten: mijn tepels waren echt stuk na een paar dagen. Geen kloven, maar gewoon open, bloedend, pijnlijk dus! Tepelhoedjes waren echt een uitkomst, mijn tepels konden weer genezen. Mijn tip (ik heb niet alles gelezen, dus misschien is het al verteld): luister naar de mensen (experts) om je heen, maar luister vooral naar jezelf! Ik heb zoveel verschillende adviezen gekregen in het zkh en daarna, zo heb ik wel geleerd om te filteren, anders snap je er helemaal niks meer van.
Nipplette mag je in je laatste trimester niet meer gebruiken! Na je bevalling, gelijk GOEDE hulp vragen als het toehappen niet lekker loopt. Eventueel handkolf bij de hand om kort voor het aanleggen je tepels naar buiten te kolven. Je geeft BORSTvoeding, geen TEPELvoeding en het is de bedoeling dat je kind een heel groot deel van de tepelhof in de mond krijgt, en daarbij maakt het niet uit of de tepel ingetrokken vlak of uitgestoken is. Puntige tepels zijn alleen maar handiger voor een baby als richtpunt, maar voor het drinken maakt het niet uit (heb jaren met ingetrokken tepels gevoed).
Veel is al gezegd, maar goed: - zo snel mogelijk na de bevalling aanleggen. Op pag. 1 las ik je vraag over hoe dat werkt, maar je mag hem best een beetje helpen hoor. Een baby heeft al een zware klus achter de rug door geboren te worden, het is fijn voor hem als hij netjes op de juiste plek wordt gelegd en alleen maar hoeft te happen. - laat je de eerste keren bij het aanleggen vooral goed helpen door de kraamverzorgster. Dan leer je het gelijk goed en het kan een hoop pijn schelen door kloven die je krijgt van verkeerd aanleggen. - niet luisteren naar al die onzin over 1x per drie uur voeden, gewoon net zo vaak voeden als je baby wil. In het begin komen ze soms wel om de 2 uur, maar dat is alleen maar goed om de productie op gang te krijgen. Dat kan trouwens wel een paar dagen duren. Geef het de tijd, een baby mag max. 8-10% van zijn startgewicht afvallen in die eerste dagen. Als je gaat bijvoeden duurt het misschien alleen maar langer om de boel goed op gang te krijgen. - veel drinken - tegen je man zeggen dat je dit echt echt echt wilt. Hoe gemotiveerd je ook bent, het kan best zijn dat je na een paar dagen zo moe bent dat je het niet meer ziet zitten en dan moet hij je weer even kunnen oppeppen. Als hij dan ook al gelijk begint van, nou dan geven we toch een fles, is het wel heel makkelijk om op te geven. Ik zal nog even nadenken of ik nog meer tips kan bedenken. Succes in elk geval, zo te lezen heb je er echt zin in!
Thanks! Mijn man wordt ook steeds enthousiaster. Hij zal me dan ook 200% steunen Nog maximaal 20 weken, woeehoeoee En over een paar weken de BV cursus. Heb er zin in!
ik weet zo gauw niet echt tips, maar wat ik wel weet is dat het in het begin lastig kan zijn, geef niet op, maar maak een afpsraak met een lactatiekundige! ik heb dat ook gedaan na 5 weken aanmodderen met tepelhoedjes (door de enorme tepelkloven na 3 dagen...) en vanaf dat moment gaat het gewoon super! wat ze nou precies gedaan heeft weet ik eigenlijk nog niet, mssn net even dat extra beetje zelfvertrouwen dat ik nodig had. Uiteindelijk heb ik met veel plezier en liefde 7,5 maand gegeven! succes!
Zo, ik schop 'm even omhoog 10 maart heb ik de 1e BV cursus avond! Die week er op nog 1, en dan 9 juni weer ( hopen dat ik dan al bevallen ben ) Als dat te kort er op is, dan heb ik in juli weer 1 die ik kan volgen. Ik ben mijn man ook aan het klaarstomen. Hij leest niet graag, behalve als hij op de wc zit Dus heb ik op elke wc een foldertje gelegd ( 3 in totaal... ) Een beknopte beschrijving van BV. Do's and dont's, tips en hoe het nou precies werkt. Volgens mij leest hij er nu regelmatig in. Ik moet hem niet teveel pushen, dan wordt het niks. Nog eventjes!! Weet hoe ik aan direct een kolf kan huren van de thuiszorg ( kan hem van te voren reserveren ) wil die toch gebruiken de eerste paar weken om mijn productie goed op gang te kunnen brengen. En die voorraad gooi ik mooi in de vriezer.
Als dat niet goed gaat komen Aszz, dan weet ik het ook niet meer! Ik vind het echt geweldig dat je je er zo in verdiept.
Respect!! Komt helemaal goed Ben heel blij dat er gelukkig nog mensen zijn die er moeite voor willen doen, doet me goed!!
Nou mijn BV cursus zit erop! Ik ben goed voorbereid want ik heb niks nieuws gehoord, goed teken dacht ik. Nu is het echt aftellen...
Goed dat je je er zo in hebt verdiept!!! Gaat vast helemaal goedkomen. Het is soms even doorzetten maar ik vind bv geven helemaal fantastisch nu!