Ja, ik denk dat 'doorzetten' de belangrijkste tip is. Ik heb last van hyperlactatie (veel te veel melk) en het is best een uitdaging. De voedingen zijn rommelig, de toeschietreflex is te sterk zodat zij zich vaak verslikt, etc. Maar je moet op jezelf vertrouwen, met welk probleem je ook tegenkomt, je kan je eigen weg daar in vinden. Ik vond het moeilijk om steeds te denken aan het 'ideale plaatje': ergens rustig in een cafe kunnen voeden... in werkelijkheid zitten Renske en ik regelmatig allebei onder de eerste lading melk die in volle vaart mijn tiet uitgespoten komt, en is ergens discreet voeden in het openbaar een toekomstdroom. En dat is dan maar zo. Er zijn zoveel mensen die problemen tegenkomen met voeden, dit is dan mijn probleem, en er zijn echt dagen dat ik denk: ik kap ermee... maar als we dan toevallig een rustige voeding hebben en Renske ligt zo'n beetje na te mummelen (dan doet ze 'hiieee... hieee... hieee', een soort zacht gekreun als ze eigenlijk uitgedronken is en sabbelt ze rustig nog een half uur door)... dan ben ik de gelukkigste mama op aarde
Ik denk, ik moet even een update geven. Helaas is bv niks geworden Vorige week ben ik bevallen van Noah, en de bevalling verliep vlekkeloos. Na de bevalling zat hij binnen 10 minuten aan de borst ( navelstreng zat nog vast ) Hij hapte perfect. Maar toen liet de placenta niet los, en ben ik 2.5 liter bloed verloren. Mijn HB is gezakt naar 4, en veroorzaakt gigantische hoofdpijnen. De eerste 4 dagen heb ik hem BV kunnen geven, daarna trok ik het echt niet meer zonder goede pijnstilling. Ik lag 's avonds in het donker onder een deken omdat ik helemaal niks kon verdragen, ook mijn andere zoon niet. Hier werd ik ook zo verdrietig van. Zwaardere pijnstilling mocht ik i.v.m. de BV niet, ik moest het doen met 8 pcm. En aangezien ik ook al medicatie heb die Noah binnenkreeg, wilde ik niet dat hij nog meer rommel binnen zou krijgen. Dus heb ik, met pijn in het hart, besloten om te stoppen met BV zodat ik zelf weer enig zins normaal kan functioneren met de pijnstilling. En dat gaat nu aardig. Mijn HB is nog steeds veelte laag, maar ik kan nu weer normaal iets doen, en een beetje genieten van mijn kraamtijd. Ik baal er echt gigantisch van. Want de BV liep aardig, nog niet helemaal zoals het moest, hij kwam elk uur. Maar door het bloed tekort zal dit ook wel even hebben geduurd voor het op gang kwam. Gelukkig heb ik hem iig even een paar dagen aan de borst gehad.
En in die dagen heeft Noah al heel wat goede antistoffen meegekregen! Die neemt niemand hem meer af. Wel erg balen dat het ondanks je perfecte voorbereiding en al je moeite toch zo is gelopen. Ik snap dat je het heel erg vervelend vindt, maar je kunt toch echt trots op jezelf zijn! En ik hoop dat je snel opknapt en toch nog kunt genieten van je kraamtijd.
Bedankt! Ja dat is ook wel zo, hij heeft toch íets mee kunnen krijgen, maar toch... Ik baal er nog wel gigantisch van. Ik zit nog steeds aan de pijnstilling, maar zodra ik er vanaf ben wil ik hem toch weer eens gaan aanleggen. Gewoon, om te troosten ofzo. Dat is fijn voor hem, en voor mij
Je kunt zeker relacteren hoor, als je van de meds afbent! Hij is net geboren! Heel jammer wel, dat het zo gelopen is
Gefeliciteerd met je zoontje Heel jammer dat je zoveel bloed verloor en dat het eigenlijk meteen al te moeilijk was om het door te zetten, wat vreselijk balen Ik zou absoluut aanleggen zodra het gaat, wie weet komt het gewoon op gang. Heb je lactatiekundige begeleiding?
Ja ik heb contact met een lactatiekundige. We hebben het ook al over relacteren gehad. En we gaan dat zeker proberen, heb alleen geen idee wanneer. Moet sowieso nog wachten tot mijn HB weer op peil is. En ik heb geen idee hoelang dat duurt
Ahhhh!!!! Oh prachtig zo'n eerste aanhapfoto, zo'n bijzonder moment he... ik krijg er alweer helemaal tranen van in mijn ogen, het is zo'n overweldigend iets he! Nogmaals van harte. Ik hoop voor je dat je kunt relacteren, en dat je Hb weer snel op peil bent. Ook lekkerder voor je energie.
Ik heb niet alles gelezen wat betreft de tips maar zo te horen heb je helemaal geen tips nodig! Wat een doorzetter ben je! Noah boft maar met zo'n mama! En lukt het niet? Dan heb je je best gedaan! Je kunt trots zijn op jezelf! En sterkte, ik hoop dat je je snel weer oké voelt!
Hè, wat vreselijk jammer Aszz! Toch blijf ik het hartstikke goed van je vinden dat jij je zo hebt voorbereid en het toch zo lang mogelijk hebt geprobeerd. Voor nu heb je (denk ik) een verstandige keuze gemaakt, hoe rot het ook is. Een voorspoedig herstel gewenst en veel succes met relacteren!
Gefeliciteerd met Noah! Jammer dat het zo gelopen is, kan me voorstellen dat je baalt, zeker omdat het zo goed begon met de borstvoeding. Nu kolven is geen optie denk ik hè? Je zal je energie wel nodig hebben voor jezelf en voor je hb. Of misschien 1 keer per dag kolven om het nog een beetje te stimuleren? Ik roep maar wat hoor, je zal ook wel overlegd hebben met de lactatiekundige. Succes in ieder geval! Ik vind het wel heel stoer dat je aan relacteren denkt, lijkt me best moeilijk, maar misschien gaat het wel heel goed, wie weet. Proberen kan geen kwaad en ermee stoppen kan altijd als je het toch niet trekt.
Sinds vandaag zit ik aan veel minder medicatie. Het lijkt erop dat mijn HB goed aan het stijgen is! Ben al wel aan het kolfen, maar er komt geen druppel uit. En ik heb ook 0,0 % stuwing gehad
Wat fijn voor je dat je HB goed stijgt! Even over het kolven. Het is heel normaal dat er nog niets uitkomt. Het moet even goed op gang komen, de stuwing volgt dan vanzelf. Bij elke keer dat je kolft gaat er toch een seintje naar je borsten om de productie op gang te brengen maar dat duurt wel even. Doe het kolven vooral rustig aan en probeer niet tot het uiterste te gaan, maar kolf eerder wat korter en eventueel wat meer zodra je je ertoe in staat voelt. Ook een lekker warm washandje of warme douche (als je je daartoe in staat voelt) van tevoren kan helpen. Probeer zo min mogelijk te focussen op of er iets uitkomt (dat is weer zo'n dooddoener, natuurlijk wil je dat zo graag dat je er toch op let). Ik merkte dat tv kijken bij mij veel beter was voor mijn kolfopbrengst dan ingespannen turen naar het aantal cc's. Eventueel zou je bij de lactatiekundige kunnen informeren naar medicatie die je helpt om het op gang te brengen. En ik vind nog steeds dat je bij je onderschrift ook jezelf moet toevoegen!
Ik heb de volgende tips gekregen: -neem voldoende rust. - drink veel ongeveer 3 liter per dag. - bij terug loop kun je het volgende gebruiken Urtica Urens d 4 vsm druppels. (verkrijgbaar via internet vsm/sommige appotheken. - dom periodon kun je gebruiken. Voor het kolfen kun je Pulsatilla Pratemsis D6 druppels gebruiken ook van vsm is voor de toeschietreflex. En verder lekker ontspannen.
Wow seg! Lees net je topic en ik vind het superknap hoe gemotiveerd je bent om de BV (nog steeds) te doen slagen! Ik wil je nog héél veel succes wensen en duim voor je dat het lukt om te relacteren! En als het niet lukt, kan je nog altijd erg trots zijn op jezelf, zenne!
Hoi Assz, wat super kut dat het niet van de 1ste x gelukt is! maar met zo'n doorzettingsvermogen durf ik te wedden dat het je alsnog gaat lukken straks! rust maar veel, hoe meer je rust, hoe beter het genezingsproces zal verlopen en hoe sneller je van die rotmedicijnen af bent! 3
Ook, al komt er 0,0 druppel melk uit als je kolft, als je je kind aan de borst legt maken zowel jouw lichaam als het lichaam van je kind allerlei hormonen aan die rustgeven, pijnstillen en een geluksgevoel geven. Ook met volledig kunstvoeding kan het heel heilzaam zijn om af en toe aan te leggen! Sterkte met je herstel en geniet vooral heel veel van je mooie kindje!
Wat een fijn topic dit! Ik geef ook bv en ken eigenlijk alle tips al wel, maar het is gewoon fijn om allemaal enthousiaste bv-mama's langs te zien komen. Dat geeft weer even moed! Ik vind bv hartstikke pittig! Ik heb veel te veel melk, mijn kleintje verslikt zich heel vaak, met buikkramp als gevolg.... het begint nu eindelijk een klein beetje te stabiliseren, maar ik kolf de eerste 2 voedingen altijd en geef dan het flesje, omdat het gewoon voeden niet gaat omdat mijn borsten dan zo vol zitten. Maar goed, wat ik zeggen wou: Aszz, respect voor hoe je het allemaal oppakt! Ben benieuwd hoe het nu inmiddels gaat met evt relactatie, ben je daar nog mee bezig?