Blijven eten op een verjaardag?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lief of Stoer, 26 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.900
    113
    't Gezellige Brabant
    N.a.v. het topic over welke hapjes e.d. er neergezet worden, ben ik wel benieuwd of verjaardagsvisite ook blijft eten bij jullie. Hier begin ik er met 2 zeer jonge kinderen (nog) niet aan. Iedereen is de hele dag welkom en tussen de middag heb ik wel broodjes, maar we doen geen avondeten in de vorm van een barbecue of chinees of snack of iets dergelijks halen. Wij merkten dat sommigen dat raar vonden.

Op verjaardagen elders komt het wel eens voor. Maar meestal is dat bij naaste familie en die verwachten dan ook dat je blijft om te eten. Ik ben er zelf niet dol op, maar ook onze oudste raakt helemaal niets aan als ze elders moet eten. Ik ga dus liever gewoon naar huis. Dat wordt dan ook raar gevonden. Zijn wij nu zo raar dan? Het is toch geen verplichting of etiquette ofzo?

2. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    nee hier ook niet. Vieren alleen de verjaardagen vd kinderen tussen 1 en 5 zoiets. Lang genoeg voor hun. Genoeg taart drinken en lekkers maar ik ga niet voor 30 man Chinees halen patat bakken of weet ik wat doen. Verwacht ik bij een ander ook niet en eet idd liefst lekker thuis

3. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Hebben het er laatst nog over gehad. Wij zijn er eigenlijk een beetje klaar mee, vind zoveel werk en gedoe al proberen we nog makkelijk te doen het blijft een werk. Je bent in plaats van aan het feesten alleen bezig met het eten, vind er niks aan wat een drukte. Ook praat je bijna met niemand daardoor. Mijn zus had dit laatst ook. Wij gaan nu gewoon de verjaardag (tenzij het een kinderverjaardag is) s' avonds vieren na het avondeten. Hoe we dit met een kinderverjaardag doen weet ik nog niet maar denk heel vroeg vieren in ieder geval!

Eet zelf ook liever thuis dan bij een ander :) ook vanwege mijn dochtertje.

4. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Nou inderdaad. Bij mijn zus blijft de visite juist hangen. Ze wordt er niet goed van. Duidelijk aangegeven (van tevoren) dat het feestje laatst om 5 uur stopt maar kan zo moeilijk mensen weg jagen :D Wij waren al weggegaan en hoorde dat mijn zus de frituur heeft aangezet en dat er om 8 uur nog mensen zaten. Die was helemaal gesloopt ;) want het feestje begon al om 13:00 en heeft 3 kindjes. Ik heb het altijd met eten gedaan, maar nu we een dochtertje hebben vind ik het maar druk.

5. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik nodig gewoon geen 30 man uit ;).

En hier ook geen één verjaardag waar 30 man is. Het "drukste" dat ik heb geweten is in mijn schoonfamilie met 9 personen.

Hier dus wel altijd standaard met blijven eten en met voorgerecht, hoofdgerecht en dessert.

Mijn keukentafel trekt 7 man (eigenlijk 6, maar een kind krijg je er nog wel bij). Een 8ste wil ik proberen maar verder gaat het toch niet.

Misschien de "genodigdenlijst" dus gewoon herzien?

Hier is altijd alleen de directe familie uitgenodigd. Mijn ouders, mijn zus, haar partner en mijn nichtje maakt met ons erbij 6 volwassen + 1 baby. Of langs de andere kant mijn schoonmoeder, mijn schoonbroer, partner en kind, mijn nichtje en haar partner en kind.
    De twee tesamen ... daar beginnen we niet aan (ik nodig bij mijn verjaardag dus alleen mijn familie uit, bij zijn verjaardag zijn kant - als er kinderen komen zijn er waarschijnlijk gewoon 2 feestjes).

6. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Meid, je hebt groot gelijk hoor!

Wij doen het wel. Het is er een beetje ingeslopen en ik vind het altijd erg leuk om te doen. En ook gezellig.
    Maar zoiets mag natuurlijk nooit een verplichting worden.
    Gewoon vieren zoals jij het wilt!

7. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    wij doen het hier wel, maar ik hou het simpel. doe de oven aan voor verschillende ovenbroodjes en stokbrood, soep maak ik sochtends (groente, mosterd of kip) en ook de kruidenboter heb ik dan al gemaakt en er zijn altijd dames die gezellig even meehelpen met smeren van broodjes. Ik haal ijsjes als toetje. en als ik sochtends tijd over heb wil ik nog wel eens een salade maken. heb vaak wat wachttijd tussen het taarten bakken dus dan maak ik alvast wat dingen voor het avond eten.

8. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Bij ons blijft een deel meestal wel eten, maar dat zijn nooit meer dan 15 personen of zo. Ik vind het ook niet raar als een ander niet voor eten zorgt. Ik ben eigenlijke een beetje allergisch voor mensen met allerlei verwachtingen over hoe iets hoort. Zorgt iemand voor eten? Hartstikke leuk. Zoniet, ook prima toch, eet ik gewoon lekker thuis.

9. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Wij dit keer voor het eerst wel met eten gedaan. Vorig jaar was het warm en zaten we buiten met de verjaardag van zoontje, kon toen veel hapjes weggooien ivm de warmte.

We hadden nu een mini buffetje met 2 soorten soep, 2 salades, bolletjes met kaas, ham en knakworst, stokbrood met kruidenboter en fruitsalade.
    Beviel hier erg goed! Dus volgend jaar doen we weer met avond eten.
    We vierden het vanaf 15:00 uur, eerst taart en rond 17:00 soep op gewarmd

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Het is maar net wat je (van huis uit) gewend bent. Bij ons en onze familie/vrienden zou het niet in ons opkomen om gasten vóór het avondeten weg te sturen. 😱Iedereen is altijd welkom om te blijven eten, vinden we alleen maar leuk. We doen dan buffet, bbq en/of bestellen/halen een hoop eten. Maar we nodigen altijd echt alleen onze dierbaren uit, dus onze beste vrienden. Ik zou ook geen zin hebben om de hele dag met allerlei familie opgescheept te zitten met wie ik verder niet echt een band heb. 😏

11. tuc

tuc Niet meer actief

#11 tuc, 27 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mei 2015
    Ja hoor hier blijft altijd iedereen eten...heb al verschillende dingen gedaan:

- Verschillende soorten zelfgemaakte soep met allerlei soorten brood en smeerseltjes
    - nasi/bami tafel met van alles erop en eraan
    - stampotten buffet ( slastamppot, hutspot, boerenkool met spekjes, rookworst en gehaktballen)
    - broodjes hamburger
    - en op mijn en mijn mans verjaardag (hoogzomer) vaak een uitgebreide bbq
    Maar wat ik het vaakst doe is een van alles wat buffet met: verschillende soorten brood, schaal vis, kippenvleugeltjes, gehaktballetjes, smeerdingen voor op het brood, pan sate met saus, verschillende salades, gevulde eitjes enz enz

12. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Hier ook altijd met eten eigenlijk. Maar nodig i.d. ook niet veel mensen uit. Familie vooral een man of 10 a 15 op de verjaardag van mijn dochter vaak wel wat meer maar dan merk ik vaak dat de -niet-familie- voor etenstijd weer vertrekt. Prima

Ik heb meestal soep en wat hapjes /verschillende broodjes een quiche wat wrapjes e.d.

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ja hoor, hier bijna overal bij familie en vrienden.

Maar wij gaan ook nergens 'op audiëntie' , dwz braaf op de bank zitten met koffie en taart.
    We komen ruim voor het etenstijd op feest, sommigen naken thuis een grote schaal met een eigen specialiteit en nemen die mee.
    Anderen helpen met koken, klaarzetten, bbq-en enz.

Maar heeft jouw dochter (heb de leeftijd gemist) nooit ergens anders dan thuis gegeten?

14. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Wij doen het meestal wel. Want onze fam woont dik uur rijden van hier. En wil ze niet om 17 uur met "lege" maag wegsturen. Houd het wel simpel vaak is het een soep met stokbrood en soms salade oid erbij. Kids eten dan als ze nog zin hebben na chips Ed meestal niet dus ;) vind ik voor die paar keer per jaar geen punt

15. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    heb het een paar keer gedaan met mijn eigen verjaardag met een bbq.
    maar alleen als ik het van tevoren heb aangegeven..
    verder doe ik het nooit dat de familie kan blijven eten..
    ik ben meestal blij als iedereen weer weg is zodat ik zelf weer kan gaan zitten

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    De laatste verjaardagen kwam het zo uit dat we pas vanaf 16.00 bezoek wilden.

Dus dan bleef iedereen eten.

Ik vond het echt ideaal. Niet de hele dag door bezoek.

Ik doe het ook wel rond 11 uur...en dan dus een brunch.

17. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier niet, misschien ooit in de toekomst.
    Ik vind het ook zo druk. Heb al gezegd dat ik de verjaardag van ons manneke voorlopig niet meer wil vieren op de dag zelf met iedereen.
    Ik vond het heel leuk maar ook zo druk en veel geregel. Had geen tijd gehad om even bij zijn verjaardag stil te staan en te genieten.
    Dus de volgende verjaardagen wil ik iets leuks doen onder ons en het feestje op een andere dag doen.
    Misschien dat ik het dan uitgebreider doen maar echt maaltijden koken niet.
    Wel denk ik worstenbroodjes, snacks,...

18. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier meestal wel, er komt wat familie van ver dus vind het logisch dat die blijven eten.
    En de rest. . Vind niet dat je het kan maken om de ene wel en een ander niet te doen, zo hebben we vaak 20/30 eters.
    Ik maal altijd 2 gigantische pannen soep (kip en tomaat ) zorg voor broodjes en beleg en wat frituur snacks.

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    O dat snap ik helemaal. Daarom doe wij het dus nu ook vanaf 16.00 uur. Dan kunnen we de rest van de dag samen rustig aan doen.

20. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik ben het van huis uit wel gewend om met eten te doen, maar dat heb ik gedaan tot de 1e verjaardag van mn dochter en toen was ik er klaar mee. Wat een drukte en een kind dat van slag was en visite die bleef plakken. Nu vieren we de verjaardagen gewoon smiddags en iedereen weet dat ze niet mee kunnen eten. Misschien over een paar jaar als de jongste wat ouder is.

Deel Deze Pagina