@sabagirl en @Wellesnietes ik zal later vandaag even ervoor gaan zitten, want ik moet wat recepten uittypen. Ik heb wel een link voor 1 van de kipstoofpotjes en voor de carnitas: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R767224/kip-gestoofd-in-witte-wijn https://www.eetspiratie.nl/carnitas-krokant-varkensvlees-slowcooker/ Ik maak beide gerechten klaar in een slowcooker en dan vervang ik bij het stoofpotje de kippenpoten voor kipfilet, voeg minder toe en het duurt 4 uur ipv 30 min. En bij de carnitas zal het ook wel in een gewone braadpan kunnen, maar dan is de stooftijd korter. Ik weet alleen niet precies hoe lang, maar iig tot de hamlappen uit elkaar vallen.
Vervelend he hier zijn soepen (alles gepureerd, geen stukjes ) wel te eten en stamppotten als boerenkool. Zolang er maar geen structuur in zit. En pittig eten. Een gekruid kipkluifje bijv. Ok, dan moet het vlees wel eraf gesneden worden, want ieuw vieze vingers doet hij niet aan, maar de smaak kan hij wel waarderen. Maar hier ook af en toe dingen die hij niet lust, want ja, ik lust ook wel eens wat met een bite. En met alles wat hij wel lust, lust een ander kind dan weer niet, dus ik heb ook altijd wel een zuchtend/vieskijkend kind aan tafel.
Ik had je nog het kip stroganoff recept beloofd (kwam er niet eerder aan toe ) 600 gr kipfilet (in blokjes) 1 rode paprika, gesneden 1 groene paprika, gesneden 1 ui, grof gesnipperd 350 gr passata 150 gr creme fraîche 200 ml water (bouillon) 150 gr champignons, in plakjes Ca. 3 eetlepel stroganoff kruidenmix Kip aanbakken en daar de paprika en ui aan toevoegen en mee bakken. Dan ook de kruiden toevoegen en alles even goed omscheppen. Dan passata en bouillon toevoegen en laten pruttelen tot de kip gaar is. Ondertussen de champignons op hoog vuur bruin bakken in een andere pan (hoeft niet per se zo, maar dat vind ik lekkerder). Tot slot de crème fraîche en de champignons toevoegen en alles goed mengen. Lekker met rijst, pasta, aardappelpuree en frietjes. Ik maak zelf een stroganoff kruidenmix (zie foto), maar je zou evt. ook alleen paprikapoeder kunnen gebruiken (wel minder dan).
En jij hebt nog de tuna melt en ovenschotel te goed Tuna melt: zie foto Ik maak de luie (en winter) versie altijd met ciabatta’s en dan in het tosti apparaat, en als ik wel zelf de broodjes maak, doe ik dat op de bbq En ik heb de hoeveelheden wat aangepast voor mijn gezin, maar ik zou er sowieso veel meer kaas door doen. Die 30gr van Jamie Oliver vond ik wel heel weinig (lekker eigenwijs ). Eigenlijk maak ik altijd veel te veel van de tonijnsalade, maar die is een dag later ook nog lekker en ook bv op een toastje. Dus dat doe ik express. Ovenschotel kip, banaan en perzik 3 à 4 kipfilets 1 blik tomatenblokjes 2 of 3 hele bananen in plakjes 1 blik perzikschijfjes, uitgelekt 1 eetlepel dille 1 à 2 grote uien, gsnipperd 250cc kippenbouillon (van een heel bouillonblokje) bloem peper en zout naar smaak olijfolie of bakboter Kipfilet schoonmaken, bestrooien met zout en peper, en goed door de bloem wentelen. (Als ik hier geen zin in heb, bak ik later met de ui een kleine eetlepel bloem mee voor de binding van de saus). Boter in ruime koekenpan verhitten en kip even aanbraden (beetje bruinen, hoeft niet gaar). Kip in de overschaal leggen. In het baksel van de kip het gesnipperde uitje fruiten. Vervolgens tomatenblokjes, bouillon en dille toevoegen. Banaan en perzik aan de saus toevoegen en even meewarmen. Saus over de kip in de ovenschaal scheppen. Ovenschaal ca 30-40 minuten in voorverwarmde (180 C) oven plaatsen. Hier eten we vaak iets van aardappelen bij, zoals: (kreukel)frietjes uit de airfryer, pommes duchess, rösti (rondjes), geroosterde aardappeltjes, gebakken krieltjes, aardappelpuree, etc. Maar het zou ook met rijst kunnen.
Ik hoop het ook, bij ons zijn ze gek op kaas dus heb ik er wel flink wat geraspte kaas overheen gedaan.