Dat hoeft niet hoor. Je moet het vooral wel doen als je merkt dat een kind verstopt raakt. Een kind krijgt met een goeie belegde boterham voldoende vetten binnen, dit hoef je verder niet extra toe te voegen. (mag wel)
ik doe in sommige potjes wel wat extra water omdat ik sommige potjes zo'n dikke prut vind. Bijvoorbeeld de sperciebonen, doperwten met 4maanden en nu de 8maanden potjes met tuingroenten en de sperziebonen. xx
Even een kleine tip: als je wilt dat je dochter de juiste smaken leert kennen zou ik echt stoppen met die deksap en liga door haar maaltijden. Op deze manier leer je haar dat alle eten zoet is. Als je liga door een maaltijd doet, dan proeft de baby alleen maar koek. Met 5-6 maanden hoeft de baby helemaal geen hoeveelheden te eten, het gaat om het proeven, leren kennen van smaken. Op deze leeftijd heb je veel meer bereikt als je baby 3 happen echte groenten proeft, dan een heel potje gemengt met liga of aangelegd met diksap.
Bedankt voor de tip. Ik doe ook niet overal die diksap doorheen hoor, maar ik deed het vorige keer om te proberen,omdat het me opviel dat ze de worteltjes en de spercieboontjes steeds niet lekker vond (en ik had die smaken al meerdere malen geprobeerd). Dus als probeersel deed ik er een drupje diksap doorheen, en toen vond ze het wel lekker... En de liga doe ik alleen door de fruithapjes uit potje die zo heel erg dun zijn, zodat ze wat dikker worden, en aan die liga zit weinig smaak.
Misschien goed om te realiseren dat Emma dingen nog niet 'niet lekker vindt' maar niet kent en dat ze dus moet wennen aan smaken. Wennen aan zoete smaken komt natuurlijk. Het wennen aan andere smaken kost vaak enige tijd. Het kan wel tot 15 x duren voordat een baby een smaak gaat waarderen. Behalve zoet.. dat waarderen veel kindjes gelijk Probeer pure smaken te geven. En lijkt ze het niet lekker te vinden.. Probeer het dan gewoon na een paar dagen nog eens, en nog eens en nog eens... Tip: je kunt ook rijstebloem (gewone) door de potjes doen. Daar zit echt geen smaak aan (in Liga zit suiker)
Leuk topic om te lezen! Wij gaan zaterdag starten met bijvoeden! (dan zijn we beide thuis en kan er één foto's maken ) Onze dochter kijkt ook het eten uit onze handen en kwijlt en smakt erbij, ze is er echt aan toe! Maar vraagje: is het dan beter om met groente of fruit te starten? In verband met smaken leren kennen misschien groente? Maar aan de andere kant zit ze ook nog vaak verstopt/veel last van darmen. Daarvoor zou fruit misschien weer beter zijn?
Ik zou dan eerlijk gezegd eerst goed kijken hoe ze reageert op bijvoeding. Het is een behoorlijke aanslag op de darmen. Als je merkt dat ze nog meer last heeft, dan toch even wachten. Groente bevat ook vezels, alleen zou ik niet beginnen met worteltjes (of met banaan als je met fruit begint).
Ja idd, het cb zei ook al dat we dat gewoon even moesten bekijken. Het kan namelijk ook zijn dat het er juist beter mee gaat! Maar die gaven ook al het advies dat we beter geen banaan konden geven en dat hadden we zelf ook al bedacht Worteltjes dus ook beter van niet? Thnx voor de tip! (want we hebben hier nu namelijk een potje worteltjes en een potje peren staan, zaten te twijfelen waarmee te beginnen... maar dus sowieso niet wortelen )
Bij veel kindjes werken de worteltjes ook verstoppend. Hier zijn de drie dingen die we standaard geven bij diarree: wortels, banaan en rijst. Dus bij een baby met verstopping ook niet aan rijstebloem beginnen!
Wat een fijn topic he (Ben er helemaal blij mee, hwhahahahaha) @ Dirksmama; dat is zeker een goede tip, niet meer over nagedacht maar dat deed ik bij mn dochter ook, gaan we toch weer invoeren, thanks!
Hier heeft hij bij de groente de eerste 3 dagen last gehad van krampjes, maar dat kwam denk ik ook omdat hij vrij veel al van het begin at. Daarna geen last meer gehad. Fruit ben ik ook met een beetje begonnen en langzaam opgebouwd. K&G raadde mij aan om met groente te beginnen, maar in andere gemeenten raden ze aan om met fruit te beginnen... En met de CB in NL is het precies hetzelfde. Maakt dus niet zoveel uit waarmee je begint denk ik. K&G raadde mij ook af om appel en wortel op dezelfde dag te geven omdat ook verstoppend zou werken (de appel dus ook). Maar ik zit hier met gemiddeld 4 poepluiers per dag (vandaag zitten we op 8 ) dus ik negeer die opmerking
Bij ons was er zelfs verschil binnen 1 cb...de ene dame zei dat we beter pas vanaf 5 maanden konden beginnen met hapjes, de ander zei dat we gewoon met 4 maanden konden beginnen...Gelukkig wordt je daar helemaal niet onzeker van als nieuwbakken moeder
En dan houden ze zich allebei nog niet eens aan de 6-maanden richtlijn die toch echt al sinds maart 1999 in hun papieren staat als uitgangsadvies!!!
Voor de vezels liever groente, maar dan geen wortel natuurlijk. Je kunt heel goed als je op deze leeftijd al wilt beginnen met bijvoeden met een aardappeltje beginnen. Voordeel van aardappel is dat het heel mild is, en je kunt het aanbieden van vloeibaar (kan zelfs uit een fles, al zou ik dat niemand aanraden) tot stukken en brokken kunt aanbieden. Gewoon een kruimig aardappeltje koken of stomen zonder zout, een stukje prakken of door een zeef drukken en aanlengen met wat van de melk die ze normaal drinkt.
Ik zou het fijn vinden om het topic leuk te houden en je te houden aan mijn nadrukkelijke verzoek hier niet over te beginnen. Dus; of reageren en dan OT of gewoon NIET reageren. Laten we het ajb leuk houden.
Onze dochter was een goede (fles)drinker en begon rond 4 maanden ook echt belangstelling te krijgen voor het eten dat wij naar binnen werkten . Met 4,5 maand at ze haar eerste fruithapje en dat ging er gelijk helemaal in. Vanaf dat moment iedere dag een fruithap naar binnen gewerkt en kort daarna ook groenten geprobeerd. Het was allemaal één groot succes en ze genoot er echt van. Ik heb vooral veel vers gemaakt (maar daar moet je wel tijd/zin in hebben) en veel met smaken gevarieerd. Nog steeds is onze dochter een hele goede eter die werkelijk alles lust. Of het e.e.a. met elkaar te maken heeft durf ik niet te zeggen maar wat mij betreft hier echt een succesverhaal dus!
O ja, ik ben niet extreem 'pro Rapley' maar ik ben wel vroeg begonnen om haar zelf kleine stukjes te laten proeven. Zo schattig, met die kleine knuisjes het eten ontdekken .