Succesverhalen gezocht; bijvoeding vanaf 4 mnd.

Discussie in 'Voeding' gestart door Fem, 18 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

ik bedoelde het ook niet onaardig hoor. Ik zeg alleen dat ik me elke keer verbaas op hoeveel verschillende manieren je sommige dingen kunt interpreteren.
    Ik heb niet gezegd dat mijn interpretatie beter is dan die van jou.

Uit eigen ervaring (en van veel andere mama's) weet ik ook dat veel babys rond 3-4 maanden snel afgeleid zijn met drinken en liever andere dingen bekijken/ doen.
    Het is alleen in mij nooit opgekomen om te denken dat de baby dan liever iets anders wil eten (en ik zeg niet dat mijn gedachte dan juist is!), maar dat die afgeleid is, dus dat ik voor minder afleiding moet zorgen.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #102 dirksmama, 10 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
    Ik geloof niet dat Adi dit onaardig bedoelt hoor. Het valt mij ook wel op dat er gewoon een heel verschil kan zijn in het interpreteren van de signalen van een kind.
    En om eerlijk te zijn, bij een kind dat nog zo jong is zou mijn eerste gedachte toch zijn om bij de huisarts ALLES nog eens na te laten kijken, oortjes, tongriempje, spruw, verkoudheid, allergie, noem maar op.
    Eerlijk gezegd, ik vind het wel iets om je wat zorgen over te maken hoor, een baby die fles wegduwt en veel spuugt. Dan denk ik dat er of met het kind, of met de voeding, of de hoeveelheid of de fles iets aan de hand is. Zeker bij zo'n klein ukkie.
    En eerlijk gezegd, net als Adi, ik kan me erg weinig voorstellen bij 'melk beu zijn', hoe kan een baby zijn levensbehoefte beu zijn, een baby weet toch niet dat er alternatieven zijn. Ik zou me echt van alles in het hoofd komen en niet op zoiets simpels als 'melk beu zijn' komen!
    Maar iedereen vat de signalen op haar manier op, en als jij in je omgeving vaak hoort dat babies dat hebben, dan kan ik me wel voorstellen dat jij eerder op dat idee komt als iemand die er nog nooit van gehoord had (zoals ik).

Maar in elk geval, tot 6 maanden is het niet de bedoeling dat vast voedsel melk gaat vervangen. ErBIJ kan wel, het heet niet voor niets BIJvoeding (onder bepaalde voorwaarden, en never nooit voor de 4 maanden).

Succes, ik hoop dat het drinken bij je zoontje snel gezelliger gaat worden!

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

HAHAHAHAHAH Grappig.. volgens mij werd jij in ieder geval OOK bedoeld! te grappig...

4. Chantalll

Chantalll Actief lid

7 feb 2010
    177
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier zijn we ook vroeg begonnen met een fruithap.
    De kleine heeft in het begin heel veel problemen met zijn darmen gehad en het poepen ging dan ook voor geen meter.
    Van alles geprobeerd, in het ziekenhuis ervoor gelegen alles... Maar niemand wist hoe of wat. In het ziekenhuis was een oudere verpleegster en die zei tegen mij, geef hem is een klein beetje fruithap en kijken of dat werkt. Reageerd hij er slecht op, gewoon stoppen.

En dat hebben we gedaan, en vanaf de tweede dag dat we het zijn gaan geven, kregen we een hartstikke vrolijk mannetje terug die gewoon weer elke dag "zijn ei" :D kwijt kon..

De kinderarts stond er versteld van, en zou dit in gedachten houden bij eventuele andere kindjes...

Voordat hij gaat slapen krijgt hij een papfles en gister heeft hij voor het eerst een paar hapjes wortel gehad.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En ik bedoel het ook helemaal niet onaardig hoor.

6. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Wij zijn begonnen met fruit vanaf 3,5 maanden, toen al omdat ze heel slecht haar flesjes dronk (drinkt) en ik toch wilde dat ze iets binnen kreeg. Het ging vanaf t begin heel goed. Groente hebben we vanaf 4,5 maand gegeven, brood vanaf 6,5 maand geloof ik.

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.055
    2.189
    113
    Brabant
    heb even mee zitten lezen.
    heb een kindje met een flinke vorm van reflux, krijgt nu enkel zantac (en ingedikte voeding) maar niks tegen het spugen omdat ze wel goed groeit.
    Wel is al gezegd dat we vroeg mogen/moeten beginnen met bijvoeding omdat dan het spugen wrs. minder wordt.
    Waar begin je dan mee? groente of rijstebloem? en geef je rijstebloem met een lepeltje of uit de fles (lijkt me dan nog niet erg dik toch?)
    Over een dikke week mogen we weer naar de ka, dus zal het dan allemaal wel vragen, maar vroeg het me af.
    (oh voordat de maffia over me heen valt: ik wacht tot de 4 maanden hoor*grijns*)
    Ik hoop zo dat ze dan wat minder gaat spugen.
    Ook omdat ik nog gedeeltelijk bv geef en ze daar zoveel van spuugt!

8. pat1971

pat1971 Lid

15 jan 2010
    85
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij zijn vorige week begonnen, mijn zoontje eet nu 's avonds een half potje groente en 's ochtends een klein bordje pap. Hij vind het helemaal geweldig en word helemaal enthousiast als hij het bordje met eten ziet. Daarnaast krijgt hij nog 3x200 ml fv en de resterende melk die niet door de pap is gegaan. Ik merk doordat we begonnen zijn met het bijvoeden dat het spugen langzaamaan minder aan het worden is. Binnenkort gaat hij ook lekker fruit erbij krijgen.

9. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    daniel kreeg met ruim 3maanden bijvoeding omdat meneer zeer geïntresseerd was (en is!) in ons eten. Beetje fruit, vanillevla, broodkorst afsebbelen, groente, fijngeprakte aardappel, hij kreeg eigenlijk gelijk al heel veel om te proberen:)
    Hij heeft er nooit last van gehad:)

10. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    foei ;)

11. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Even een update, ik ben inmiddels begonnen en hij vindt zowel fruit als groente heerlijk. Echt leuk om te geven! Inmiddels eet hij rijstebloem vanille, appel, banaan (met vers sinaasappelsap), peer, meloen en worteltjes, deze week mango en druiven introduceren.
    Wat ik een voordeel vind aan de bijvoeding is dat hij minder spuugt en huilt en geen moeite meer heeft met zijn ontlasting.

12. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Hmm weet dat ik het hier beter niet neer kan zetten maar het is een erg positief topic tot nu toe dus ik waag de gok... Ik ben zaterdag begonnen met een fruithap voor mijn meisje. Ze was toen 9 weken... Ten eerste omdat ze elke 1,5 uur een fles wou maar dan krijgt ze veel te veel melk dus nu doe ik een fruithap om te overbruggen en ten tweede omdat ze verstopt zat, alles al geprobeerd met extra water, gestopt met infacol etc. Het probleem was toen weer dat ze haar fles niet leegdronk en dus nog minder voedingsstoffen binnen kreeg. Ook extra water los geven gaat niet ivm reflux, verslikking en spugen. Ze had al 3 dagen niet gepoept en veel last van haar buikje, ik heb het niet zo op medicijnen op deze jonge leeftijd en mijn moeder vertelde dat ze vroeger wat fruit gaven om de darmen te laten werken. Dus ik heb haar vanaf zaterdag 1/2 potje fruithap gegeven eerst banaan maar toen overgestapt naar peer en het gaat supergoed! Ze vindt van de lepel eten heel leuk en ze poept 3x per dag! Ook heeft ze helemaal geen last meer van haar buikje :D

Het enige is dat ik niet weet of ik het op het cb wil vertellen. Ze sliep al heel snel door en toen ik dat vertelde werden ze ook al boos :S nja nu slaapt ze nog steeds lekker door en ik ga het ook niet veranderen...

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Tja, ik geloof niet dat je het gaat vertellen.. 9 weken is gewoon heel jong. TE jong en alles wat je hebt willen bereiken kan je ook op andere manieren bereiken en nu weet je echt niet wat je de darmen aan doet. Ik hoop van harte dat je dochtertje niet jaren last gaat krijgen van die 9 weken die jij niet hebt kunnen wachten...
    Sorry, niet aardig maar ik begrijp je gewoon echt niet.

En je moeder? Er is zo iets als voortschrijdend inzicht.. Daar komt ie weer: autogordels zijn ook pas in 1976 verplicht geworden.. toch maar doen he?

14. FEE88

FEE88 Niet meer actief

#114 FEE88, 13 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 apr 2011
    Ik heb toen ik 7 weken was fruithapjes gehad mn broertje en zusje toen ze 5 weken waren en er zijn ongetwijfeld veel mensen van rond mijn leeftijd die ook vroeg fruithapjes hebben gehad... Er is niks mis met mijn darmen en ook niet met die van mijn broertje of zusje gek he... tuurlijk verwacht ik dit soort reacties als ik een bericht als deze praat maar er is ook nog zoiets als mensen in hun waarde laten: ''autogordels zijn ook pas in 1976 verplicht geworden toch maar doe he?''

Volgens mij heeft TS dit topic gestart om te horen van mensen die niet de standaard 6 maanden volgen en niet om reacties zoals die van jou...

Als je nog tips hebt met hoe ik haar anders normaal kan laten poepen hoor ik ze graag... alleen geen medicijnen want dan geef ik mn dochtertje toch liever gezond fruit... en zoals ik al zei het gaat er mij niet om dat ik perse fruit wil geven en niet wil wachten, maar dat ik dit probeer om te kijken of het haar helpt met poepen... als je mijn verhaal goed had gelezen had je dat ook opgemerkt...

P.S. het is niet dat ze hele potjes krijgt, ze krijgt elke dag na haar fles van half 2 een paar hapjes peer... Daarbij komt dat ze al van het begin af aan zware voeding te verwerken krijgt ivm reflux en spugen... nu houd ik op met mezelf verdedigen ik heb een mooi lief gezond en ontzettend blij dochertje :)

15. adi

adi Niet meer actief

Nee hoor, TS heeft de topic gestart voor moeders die bijvoeding geven vanaf 4 maanden, lees de titel maar.

Ik heb geen idee wanneer jij bent geboren, maar zelfs 30 jaar geleden werd met 3 maanden gestart met de bijvoeding, en dat omdat de kunstvoeding destijds onvoldoende vitamine C bevatte.

16. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hoi Lisette,

Ik heb me ooit laten vertellen dat kindjes die buikkrampen hebben heel graag zuigen. Misschien dat je dat verwarde met steeds om een fles komen?? En hoeveel cc kreeg ze dan in totaal per 24 uur??

Ons mannetje is namelijk ook een enorme hongerlap die vanaf een week of 4 ook meer voeding kreeg dan in verhouding was met zijn gewicht. We hebben echt héél langzaam de voedingen verhoogd omdat hij anders ook met 3 maanden aan de max zat. Op een gegeven moment zelfs gemengd met extra verzadigende voeding. En nu helemaal op verzadigende voeding.
    Het was zéker niet gemakkelijk maar uiteindelijk wél het beste voor ons zoontje.
    Nu is hij bijna 4 maanden en red hij het nog goed met 5 flessen extra verzadigend en hopen dit echt nog een paar weekjes vol te houden... het iig wel de moeite waard geweest alvast.

Ik weet niet of je Nutriton gebruikt voor tegen het spugen? (ons ventje ging daar nameijk heel gemakkelijk van poepen)

Medicijnen: Soms is het gewoon nodig. Ons mannetje heeft zo'n 12 weken Nexium gekregen voor het spugen. Nu een week gestopt omdat ik het vermoeden had dat het spugen kwam door de onrust van zijn liesbreuk. Omdat hij na de operatie bijna niet meer spuugd. En het gaat heel goed. Tja... wel 12 weken medicijnen gehad... so be it...

Niets is aanvallend bedoeld... maar goedbedoeld advies :)

17. FEE88

FEE88 Niet meer actief

cyntje :) bedankt voor je fijne reactie voelde me even een superslechte moeder. We gebruiken etos comfort das idd met jbpm, ik heb juist het idee dat ze daardoor verstopping heeft... we hebben ook al een drankje gehad tegen het spugen maar dit was wederom te dun dus ging ze nog meer spugen. Nu is het spugen gelukkig op af en toe een mondje na gestopt met dfe extra dikke voeding. Weet jij of die extra verzadigende voeding dik is of moet je daar Nutriton aan toevoegen. Ze zit nu op 6*165 (6*150+5) dus totaal 990 ml das volgens mij echt te veel... en dan nog heeft ze er niet genoeg aan, er zit 3 uur tussen en dat red ze net als ze lekker slaapt en soms ga ik om te rekken even wandelen, alleen van 14.00-17.00 uur red ze echt niet ook niet met wandelen etc., daarom geef ik haar rond 16.00 uur 5 hapjes peer uit een potje. Heb ook al water etc. geprobeerd maar dat houdt ze dus niet binnen...

Maar ik zal eens overleggen op t cb over de extra verzadigende voeding.:) nogmaal bedankt voor je fijne reactie :d

18. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Wij gebruiken Friso Extra en daar doen we zelf jbpm bij (nog maar zéér minimaal) Je kunt de voeding dan zo dik maken als je zelf wilt maar er zit natuurlijk een max aan.
    Wij hadden de eerste keer per ongeluk véél te veel gedaan met als gevolg een spuitluier :) Máár elke kindje reageerd anders op jbpm! De ene raakt inderdaad verstopt en de andere krijgt dunne ontlasting.
    Met kant en klare comfort voeding kun je de dikte niet zelf bepalen.

Maar ik weet niet, omdat je kindje 2 maanden is, of je het nog gaat redden tot 4 maanden met melk alleen... want dan moet je nog 2 maanden zien te overbruggen.
    Ik zou het zeker overleggen met het cb. Al luister ik niet naar alle verpleegkundigen van het cb hoor. Want vaak zeggen ze allemaal wat anders. Maar meestal heb ik echt wel veel aan hun adviezen.

Kijk, het is niet goed om zo vroeg al te beginnen met fruit e.d. maarja... ieder maakt andere keuzes. Misschien kun je met tips van hier en het cb/ka wel weer even terug naar alleen flesvoeding?

Heel veel succes!

19. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Ja wie weet het gaat mij er ook echt niet om dat ik perse fruithap wil geven maar gewoon dat ze niet meer verstopt zit ze had er zo'n last van... :( ik moet volgende week weer heen dus dan zal ik het eens bespreken

20. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Bij ons heb je 2 x per week een inloopspreek-half-uurtje :D Dan kun je je kindje wegen en er komt altijd even een verpleegkundige vragen hoe het gaat. Op zulke momenten bespreek in onze voedings probleempjes eigenlijk altijd (andere probleempjes hebben we gelukkig niet meer)
    Kan dat bij jullie niet? Dan hoef je niet nog een week te wachten.

En ben je onder behandeling bij de k.a. voor de reflux? Misschien kun je daar ook advies vragen ivm hongerigheid en reflux.

Drinkt ze haar flessen wel allemaal helemaal leeg? En niet te snel?

Deel Deze Pagina