pats.... die kwam even binnen. Al ruim een jaar probeer ik zwanger te raken van ons tweede kindje. Hoe blij ik was in mei en hoe verdrietig een week later. En nu belde de gynaecoloog: ik zit al in de vroege overgang. Geen verrassing want mijn moeder was er ook op tijd bij. Maar wanneer je nog een kindje zou willen, is 't niet zo handig. We mogen het nog een half jaartje zelf proberen en anders ga ik het medische circuit in....
Oei, dat is een klap ja hopelijk heb je een mooie test binnen half jaar, en anders kunnen ze je vast nog wel goed helpen in het medische circuit.. maar ik duim voor een spontane voor je
Hoe zijn ze aan de diagnose ´vervroegde overgang´ gekomen bij jou? Op basis van bloedonderzoek (AMH, FSH, Oestradiol?) Als je echt al richting de overgang gaat of er zelfs al beginnend in zit, dan zou ik absoluut niet nog een half jaar zelf proberen, maar NU het medisch circuit in gaan!!! Wie weet hoe het er nu voorstaat met je eitjes qua kwaliteit en hoeveelheid. Dat zal alleen maar minder worden lijkt me... Zelf ben ik in ronde 2 zwanger geworden van onze dochter toen ik 27 was. Alles ging goed, geen bijzonderheden. Toen we voor een 2e kindje gingen werd ik in ronde 6 zwanger. Helaas werd dit een MA bij 7w2d Ronde 2 na de MA was ik opnieuw zwanger, maar dat werd een vMK bij 4w4d... Daarna voelde ik dat er iets niet goed was en een jaar na stoppen met de pil (maar pas 5 maanden na de laatste MK) ben ik toen bij de gyn geweest voor oriënterend fertiliteitonderzoek. Hier kwam een ietsje verhoogd FSH uit, waarna ik verder werd onderzocht. Mijn AMH werd gecontroleerd en dit bleek nog maar 0.3 te zijn! Tussen 0.9-2,0 zou normaal zijn voor mijn leeftijd volgens de gyn (ik was inmiddels 30 jaar). Er werd mij gelijk IVF aangeraden, IUI zou weinig uithalen en spontaan proberen ook. Verder zou de verminderde kwaliteit van mijn eitjes ook wel eens de reden geweest kunnen zijn van mijn 2 miskramen... Ik ben in november '13 begonnen met IVF. Op de uitgangsecho zagen ze dat mijn eicel voorraad inderdaad bijna op is en helaas bleek er slechts 1 follikel te groeien, termijn ik de max aan IVF stimuleringsmedicatie kreeg... We hebben toen de IVF poging gecanceld, want op 1 follikel wilde wij geen punctie doen. Er is toen een escape IUI gedaan, om toch van dat ene gegroeide eitje gebruik te maken. Wonder boven wonder werd ik daarvan zwanger en over 2 maandjes hopen wij onze 2e dochter te kunnen bewonderen! Wij hebben veel geluk gehad en ik ben erg blij dat we toen het medisch traject zijn ingegaan. Ik wens je veel sterkte met het verwerken van dit nieuws en hopelijk ben je toch snel zwanger van een plak beeb!!!