Op dit moment zit ik nog even te wachten op het gesprek maar IVF is wel al gevallen als optie. Nu vergoed mijn zorgverzekering 3 pogingen. Maar stel nou dat die 3 pogingen niet genoeg zijn. Kan je dan de 4e en 5e poging op de zorgverzekering van je vriend/man? Of moet dat op je eigen zorgverzekering? Overstappen zie ik eigenlijk niet zitten aangezien ik eindelijk een goede regeling heb m.b.t. medicijnen die ik slik en als ik overstap dan heb ik dalijk opeens geen vergoeding meer ofzo..
Nee, dat kan niet. Het is namelijk zo dat de verzekering ziet dat de behandelingen aan jou lichaam worden verricht en dus valt het onder jou verzekering. Zijn verzekering vergoed het opwerken van het zaad, zijn bloedonderzoeken e.d.
Hi, Dit is niet mogelijk. Ook als je overstapt en 3 pogingen al hebt gehad bij een andere verzekering, krijg je er niet meer. Ik begreep dat als de 1ste ivf poging niet leuks en je eitjes en zaadjes in de vriezer hebt (cyro ofzo heet dat) dat je die teruh kan plaatsen en niets als poging zien. Dus als je van de 1ste stimulatie 4 in de vriezer en 1 verse tp hebt telt dar als 1 poging. 1 poging wordt gezien als je eitjes weg zijn gehaald en bevrucht. Dat is, als ik t goed begreep, wat mijn gyn vertelde.. snap je t nog? Haha
Je hebt samen 3 pogingen, enoge optie is overstappen naar een verzekering die een 4/5de poging vergoeden. Als je ivf doet dan wordt het op beide verzekeringen belast. Onderzoeken van je man op zijn verzekering en behandeling van jou op jouw verzekering. Een poging telt voor de verzekering als er een punctie heeft plaats gevonden. Mocht je meerdere embryo's hebben en je laat een cryo terug plaatsen valt dit nog steeds onder dezelfde poging.
Per te realiseren zwangerschap krijg je in totaal drie IVF/ICSI-behandelingen vergoed. Dus drie voor een eerste kindje, drie voor een tweede kindje, enz. De behandelingen komen op jouw naam te staan en worden landelijk geregistreerd. Het aantal telt niet per verzekeraar, maar in zijn geheel. Een behandeling telt als er een punctie is geweest. Heb je bijvoorbeeld wel een punctie gehad, maar was er geen bevruchting en terugplaatsing, dan ben je een kans kwijt. Heb je een miskraam voor de zwangerschapsduur van 13 weken (als ik het me goed herinner), dan telt dit ook als een behandeling. Krijg je een miskraam na 13 weken, dan telde dit als een doorgaande zwangerschap en krijg je een nieuwe behandeling vergoed. Een cryo-terugplaatsing hoort bij de behandeling waaruit ze ontstaan zijn, dus dat zijn "gratis" kansen. Wil je meer behandelingen doen, dan zul je een verzekering moeten hebben die meer dan drie behandelingen vergoedt. De meeste verzekeraars doen dit echter niet. Of je wordt niet meer aangenomen, als je eenmaal in het medische circuit zit. In dat geval zou je de extra behandelingen uit eigen zak moeten betalen.
Ik was er al bang voor. Dus dan zou ik echt moeten overstappen naar een ander om eventueel een 4/5e poging te krijgen. Ik dacht trouwens dat je 3 terug plaatsingen per poging kreeg. Maar als dat er meer zijn is dat alleen maar positief natuurlijk Dankjewel dames!
Oh wij postte bijna tegelijk. Jeetje dus nu eventueel overstappen heeft dus al geen nut meer.. hopelijk gaan we genoeg hebben aan 3 pogingen dan. (Ik weet het, positief blijven.. Hoe lastig ook)
Je hebt niet standaard drie terugplaatsingen per poging. Het kan voorkomen dat er geen cryo's overblijven, niet elk ontstaan embryo kan ingevroren worden. Sommige embryo's delen niet door of zijn kwalitatief niet goed genoeg om in te vriezen. In dat geval heb je één terugplaatsing, als een embryo daar wel voor in aanmerking komt. Als je wel cryo's overhoudt, zijn dat extra kansen. Heb je geen bevruchting, dan heb je helemaal geen terugplaatsing en ben je een kans kwijt (hier helaas gebeurd tijdens de eerste IVF-behandeling). Er valt van tevoren dus helemaal niks te zeggen over het aantal terugplaatsingen in verhouding tot het aantal behandelingen. Wat het overstappen betreft: Grote kans dat je daar nu al niet meer voor in aanmerking komt, omdat je al onder behandeling bij de gyn bent. Er zijn maar een paar verzekeraars die daar coulant in zijn. Maar soms moet je dan het allerduurste aanvullende pakket nemen. En soms kom je pas in aanmerking voor vergoeding, als je minimaal één jaar verzekerd bent.
Nja, ik was toch al niet van plan om echt te gaan overstappen. Ik hoop dat het gewoon gaat lukken en anders zelf betalen. Dankjewel dames!
Ik ben trouwens wel overgestapt naar umc. Betaal niet eens gek veel meer en kreeg toen poging vier ook vergoed. Wr hadden al twee pogingen gehad toen ik over ging, was geen probleem.