We zijn al een jaartje bezig voor kindje nummer 2 en omdat het niet lukt en we al wat ouder zijn gaan we volgende maand starten met IUI. Standaard worden er allerlei tests gedaan (echo, sperma, bloed) en het enige dat daar uit kwam is dat ik chlamydia antistoffen in m'n bloed heb. Dat betekent dus dat ik ooit chlamydia heb gehad. Ik ben behoorlijk in shock. Dit is mijn derde lange relatie dus de afgelopen 16/17 jaar geen heel wild sex leven gehad met veel verschillende partners. Daarvoor trouwens ook niet. Toen ik mijn huidige partner 7 jaar geleden ontmoette hebben we ons allebei laten testen op soa's en waren we allebei clean. Er is toen niet getest op antistoffen. Alleen of ik het op dat moment had. Chlamydia kan soms zorgen voor schade aan de eierstokken en dus onvruchtbaarheid. De gyn denkt dat de kans heel klein is dat dat bij mij het geval is omdat ik 3x zwanger ben geweest en geen BBZ's heb gehad. Tenzij de besmetting was na de laatste zwangerschap maar die kans is nihil. Die was 9 maanden geleden (helaas MA) en ik ben in deze relatie nooit vreemdgegaan en ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat hij dat ook niet heeft gedaan. Maar er spookt nu dus wel van alles door mijn hoofd. Zoals van wie ik het zou kunnen hebben en waarom ik geen klachten heb gehad? Of er niet toch een beetje schade is, etc. Overigens is zwanger worden die 3x hiervoor nooit een probleem geweest. Iemand hier ervaring mee? Iets meer info over?
Ik weet van horen zeggen, dat er meerdere vrouwen zijn geweest die antistoffen in hun lijf hadden ! , maar dit was afkomstig van een andere chlamydia infectie namelijk aan het oog ! . Je schijnt meerdere varianten te hebben en dit heeft niks met een geslachtsziekte te maken. Dus maak je niet meteen heel erg ongerust.. mocht je ooit een oogontsteking ofzo hebben gehad dan kan dit van een chlamydia variant zijn.. en dus zo heb je er antistoffen voor aangemaakt, en is dit uit je bloedonderzoek gekomen Zo heb ik dit begrepen van anderen, je kunt dit vast aan je HA Navragen !
Ik heb het zelf ook bij de hand gehad. Antistoffen terwijl ik maagd deze relatie ben ingegaan. Zelfs ook zwanger geweest (miskraam). Nooit klachten gehad van de infectie zelf. De onzekerheid was bij mij ook vreselijk, want de meest voor de handliggende verklaring is toch dat je man is vreemdgegaan. Bij mij bleek de schade aan de eileiders groot. Onze kindjes zijn ontstaan dmv ivf. Vraag anders om een hsg, dan kunnen ze kijken of je eileiders nog doorgankelijk zijn. Sterkte! Als je wilt mag je me altijd een pb sturen.
Steph, wat jij bedoelt klopt idd, maar dit is enkel als de titer echt heel heel laag is. Dan kan de uitslag een kruisreactie zijn met chlamydia pneumoniae. Dit staat dan ook bij de uitslag vermeld als een 'let op'. Dit kan echter nooit echt geval zijn bij een 'echte' positieve titer-uitslag. Dus als je arts zegt dat je antistoffen hebt tegen chlamydia, dan bedoelt hij/zij ook echt de soa chlamydia. Misschien kun je, als je twijfelt aan de interpretatie van je arts, eens vragen wat je titer was. Ik werk op een ziekenhuislaboratorium, dus ik weet wel waar ik het over heb (mocht je hieraan twijfelen )
@ merah .. aha.. dus zo heb er ook geen verstand van .. zelf geen ervaring mee. had het eens gelezen bij een ander forum dat dit het geval was. In dit geval dan veel sterkte !! Hoop dat het uiteindelijk zal meevallen.
Jeetje wat heftig! Dan ga je aan alles twijfelen. Ik twijfel eigenlijk niet aan deze man maar acht de kans aanwezig dat 1 of zelfs beide ex partners vreemdgangers waren. Vandaar ook die uitgebreide soa test 7 jaar geleden. Ik dacht dat clean ook daadwerkelijk clean betekende. Geen benul dat ik wel een soa doorgemaakt zou kunnen hebben. Een hsg heeft volgens mijn gyn geen zin en dan zouden we gelijk voor de kijkoperatie moeten gaan. Maar omdat we vanwege mijn leeftijd na 3 maanden toch over willen gaan op IVF adviseerde mijn gyn om die kijkoperatie dan niet te doen. Ben jij er nog achter gekomen hoe je chlamydia hebt opgelopen of laat je het voor wat het is?
Ik ga ervan uit dat ze het wel over de soa variant had. Ik acht mijn gyn zeer bekwaam en ervaren. Maar heb het idd ook gehoord en kreeg even een beetje hoop
Het verbaast mij dat je arts geen HSg of kijkoperatie zinvol acht. Indien je eileiders verstopt zitten kan er een hydrosalphinx ontstaan (bij mij ook het geval), die nadelige gevolgen kan hebben voor je ivf. Een HSg levert geen vertraging op en zou gelijk kunnen aantonen of Iui überhaupt zin heeft. Maar goed, ik ben laborant en geen arts. Spreek enkel vanuit m'n eigen situatie. Ik ben er nooit achter gekomen hoe ik aan die positieve titer ben gekomen. Mijn man heeft wel eerdere relaties gehad, maar eigenlijk is het onmogelijk om over een langere periode de infectie mee te nemen naar een nieuwe relatie. Bijna iedereen ruimt de infectie zelf op (met of zonder restschade bij de vrouw). Het is niet zo dat die jaren blijft bestaan. Er zijn een aantal theorieën, waar ik me mee geruststel, maar soms twijfel ik nog wel eens. Maar goed, mijn man heeft altijd beweerd onschuldig te zijn. Het tegendeel kan ik niet bewijzen, dus uiteindelijk heb ik voor m'n huwelijk gekozen.
Ik wil overigens geenszins suggereren dat je je man moet verdenken, laat dat duidelijk zijn. Zoals je schrijft betekent de titer dat je OOIT bloot bent gesteld aan chlamydia, maar wanneer is niet te zeggen. Een beetje kun je afleiden aan de hoogte van de antistoftiter, maar het is altijd een grove schatting. Een soa-test onderzoekt alleen of er op dat moment een beestje zit. Ik moet er wel bijzeggen dat de test bij mannen (uit urine) niet waterdicht is, maar wel bij benadering. Richt je vooral op de toekomst! Iui, ivf... Er zijn kansen genoeg! Ik heb inmiddels twee mooie meiden, ondanks dat mijn eileiders bagger zijn en mijn halve onderbuik vol zit met littekenweefsel van de. Hlamydia.