'Slecht eten voor zwangerschap verhoogt kans vroeggeboorte' | nu.nl/gezondheid | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
onderzoeken..tja..elke dag studeren ik weet niet hoeveel mensen af op een onderzoek. niet alle onderzoeken zijn even baanbrekend. Bij onze oudste at ik juist heel gezond, veel fruit,verse groentes etc die kwam 9 wk te vroeg en onze jongste daar was ik 9 mnd beroerd, als ik eten rook hoefde ik al niks meer. die kwam met 38 wk mooi op tijd. 50% was idd te vroeg maar die had nou juist veel gezonder eten gekregen. voorafgaand aan zwangerschap at ik bij beide hetzelfde. Straks doen ze nog een onderzoek waar uit blijkt dat je 50% kans op een jongen of meisje hebt als je zwanger bent
@Mystify: Dat het bij jou anders ging dan in het onderzoek, doet geen afbreuk aan de resultaten. Uiteraard wordt er in een onderzoek naar een grote steekproef gekeken en niet slechts naar een individu en gaan de resultaten over gemiddelden. Daarnaast wordt 99,99% van de afstudeeronderzoeken niet gepubliceerd en wetenschappelijk niet al te serieus genomen. Dit onderzoek daarentegen is gepubliceerd onderzoek in een wetenschappelijk tijdschrift dat aan bepaalde eisen dient te voldoen, waaraan afstudeeronderzoeken veelal niet voldoen.
nana ,je het ook om kunnen draaien. Hoeveel moeders van prematuren hebben ongezond gegeten. ik ken er niet 1 en ken inmiddels toch aardig wat prematuur mamas. heb jij ongezond gegeten?
Maar vrouwen die vóór een zwangerschap heel slecht eten zullen tijdens een zwangerschap toch ook veel eerder geneigd zijn om dat eetpatroon voort te zetten? Als je voor een zwangerschap al veel bezig bent met gezonde voeding en gezond leven zul je daar tijdens een zwangerschap vast nog meer mee bezig zijn.
Dit dus. En ik ben niet verbaasd over de uitkomsten van het onderzoek. Van diegenen die ik (via via) ken zijn zij met de premature kindjes idd diegenen die er slechtere eetgewoonten op nahielden.....
Ik eet altijd al veel zoet, weinig fruit en groente en in de zwangerschappen fan van kibbeling en Mac ( 30+ kilo aangekomen in de zwangerschappen ). Ik rookof drink geen alcohol maar ben verslaafd aan zoetigheid. Tijdens de zwangerschap at ik verplicht 2 stuks fruit per dag maar groente bijna niet. Verder vitaminepil en minder koffie . De kilo's die ik aankwam waren er snel weer af Inc wat extra kilo's . Volgens mijn mede door bv. 1e zwangerschap ma. Hartje gestopt met 11 wk ivm rode hond. Eerste kindje geboren met 38 wk met prop in navelstreng. We hebben geluk dat ze met 38 wk precies uit zich zelf kwam. 2 dg langer in de buik had ze volgens gyn niet overleeft. Ze is gelukkig kern gezond en ben dankbaar dat ze er is. 46cm en 3160gr en super intelligent mooi meisje 2 e kindje geboren met 37 wk maar mijn water brak met 31wk . Heb ruim 6 wk bedrust gehouden en na flink wat weeremmers etc met 37 wk ingeleid. Jongentje van 44cm en 2740 Gr . Met hem lopen we nog bij Logepedie, Fysio etc en ondanks dat we niet weten wat er precies aan de hand is loopt hij wat achter met motoriek, spraak, en is hij hoogsensitief ( noem je het zo?) en vooral huid en mond zijn overgevoelig voor prikkels. Sinds paar maanden heeft hij ook medicatie voor zijn astma omdat het te erg werd voor hem en continu aanvallen had . Misschien door de longrijpers ofzo in de zwangerschap? Er komt verder geen astma voor in de familie. Hij is een beetje ons probleem kindje maar echt een schat van een ventje . Knuffelkont en iedereen zijn beste vriend
Het was toch al bekend dat obesitas tot vroeggeboortes kan leiden (en dat krijg je meestal niet van blaadjes sla en plakjes komkommer).
Ik heb dit wel eens aan de kinderarts gevraagd... Mijn dochter heeft ook astma (althans, nu héél lang geen last gehad, maar bij periodes heeft ze het echt benauwd) en ik heb tijdens de zwangerschap longrijpers voor haar gehad, 2x zelfs, met 24 weken en 30 weken. Volgens de artsen kon ze het er niet van hebben opgelopen (in onze familie komt het dan wel weer voor).
Ik vind dit wel erg kort door de bocht, ik heb 1 kindje verloren door een vroeggeboorte en voor de andere twee moest ik een operatie ondergaan zodat de kans groter was dat ze bleven zitten. Dus ook al zou ik al die tijd supergezond hebben gegeten (deed ik ook redelijk, maar ik ben ook vaak opgenomen geweest in het ziekenhuis en om het eten daar nou echt gezond te noemen gaat me wat te ver) dan nog was een vroeggeboorte zonder zo'n operatie niet te voorkomen. Zo zijn er nog genoeg andere redenen van vroeggeboorte.
Hier inderdaad ook een vroeggeboorte gehad. 1 van de drie, en ik heb die keer (voor en tijdens de zwangerschap) niks anders gedaan dan daarvoor. Het zal allemaal best meespelen hoor, maar er zijn natuurlijk ook genoeg andere aanwijsbare redenen die voor vroeggeboorte zorgen. En wanneer heb je het over ongezond? Is dat als je niet dagelijks sla en komkommertjes eet? Of is dat als je écht dagelijks langs die grote gele M zou rijden? Ik heb gewoon normaal gedaan. Netjes gelet op mijn groenten en fruit, af en toe friet, net zoals anders, maar ben mijn eten niet ineens gaan stomen in plaats van koken of zoiets dergelijks.
Dit gaat zo veel verder dan komkommers en sla. Wij in het westen missen een compleet scala aan vitaminen, mineralen en probiotica. Neem bijvoorbeeld probiotica, wie neemt dat tegenwoordig nog? Veel mensen weten niet eens wat het is. Terwijl het vroeger gewoon deel uit maakte van de voeding van de mensen. Bijna alles werd gefermenteerd. Gefermenteerde etenswaren dragen bij aan een gunstige darmflora. Onderhand is ook bekend dat ontstekingen voortkomen uit een onevenwichtige darmflora. Een sterke darmflora is dus minder kans op ontstekingen. Mijn zoontje is ook te vroeg geboren, ik weet bijna 100% zeker dat als ik meer gefermenteerd eten had gegeten, hij het wat langer uit had kunnen zitten. Ik ben benieuwd naar mijn bevindingen na een volgende zwangerschap/bevalling .
Dat vind ik nou kort door de bocht; alle vrouwen met obesitas die ik ken waren tussen de 39 en 41 weken bevallen. Ikzelf ook bij 41 weken. Btw; ik eet overigens wel 'normaal'. Dus niet extreem gezond/ongezond. Met obesitas heb je meer kans op complicaties als in de uitdrijving (en nee, die had ik ook niet).
Ik ben dan weer wel verbaasd. De prematurenmama's die ik ken, aten juist supergezond. Ik eet zelf ook al jaren biologisch, snoep en snack echt vrijwel nooit. Maar m'n dochter werd toch echt met 30 weken geboren. Er zijn ongelooflijk veel oorzaken voor een vroeggeboorte, zoals infecties, afwijkingen van de baarmoeder, of van het baarmoederslijmvlies, zwakte of afwijkingen van de baarmoederhals, immuunproblemen, helpp-syndroom, en ga zo maar door. Dus ik denk niet dat dit onderzoek een grote doorbraak is wat betreft het verklaren van vroeggeboorte. Was het maar zo simpel.
@mystify: ik zat voor beide zwangerschappen in de mmm en heb dus twee keer heel gezond gegeten. Normaal eet ik redelijk gezond, maar snoep ik natuurlijk ook wel eens. Om nog even terug te komen op het onderzoek. Het kan heel goed dat jij niemand kent met een vroeggeboorte, gelukkig maar! Het punt van dit onderzoek is dat het vaker voorkomt als je ongezond eet, maar gelukkig zeker niet altijd of zelfs maar in eenkwart van de gevallen. Je moet het zo zien. Bij mensen die gezond eten komt het wellicht 1 op de 200 keer voor en bij mensen die ongezonder eten 1 op de 150 (getallen heb ik even verzonnen als voorbeeldje). Dus ook als je ongezond eet,, komt het mog steeds niet vaak voor, maar wel vaker dan als je gezond eet. Snappie?
Ja, maar het kan ook niet. Er is geen EXTRA of grotere kans op een vroeggeboorte bij obesitas. Niet wetenschappelijk vastgelegd althans.
Volgens mijn gynaecologe was dat wel het geval. Daarom raadde ze mij destijds ook aan of eerst wat af te vallen alvorens opnieuw zwanger te worden. Maar al snel was het duidelijk dat dat niet de oorzaak was.
Het zal best een risicofactor kunnen zijn.. Maar er zijn nog heel veel andere redenen waardoor je een vroeggeboorte kunt krijgen (helaas!). Als het opgelost zou kunnen worden met alleen groente en fruit.. Zou heerlijk zijn!