Spruw, moed zakt me nu al in de schoenen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door kers87, 18 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kers87

kers87 Bekend lid

4 sep 2012
    678
    0
    0
    Ik heb dit verhaal ook bij de lk op het forum gesteld, maar hoor ook graag jullie gedachten.

Hier mijn verhaal. Ik heb met mijn zoontje een half jaar af en aan last gehad van spruw.mhet ging toen uiteindelijk weg toen ik daktarin orale gel kreeg. Na al 7-8 kuren nystatine. Ik heb hem 1 jaar bv gegeven.

Nu 28-5 bevallen van een prachtige dochter. Ik heb uit voorzorg drie weken voor de bevalling een tablet tegen een vaginale schimmel gedaan. Nu had mijn dochter op dag 7 al een spruwplekje in de mondhoek. Iom lactatiekundige meteen begonnen met daktarin. (Huisarts en apotheek deden hier errrug moeilijk over, maar uiteindelijk na dingen ondertekend te hebben van eigen risico meegekregen).

De volgende dag was het plekje in haar mondhoek al weg. Twee weken doorgesmeerd na elke voeding klein beetje. Tepels na elke voeding miconazolnitraat opgesmeerd. Elke voeding nieuwe zoorgcompressen, elke voeding schone doeken 60 graden gewassen. Elke dag spenen uitkoken.

Nu 1 dag gestopt en nu lijkt haar tong al witter te worden. Ik hoop nog dat het gewoon melk is, maar ik ben bang dat het gewoon net zo snel weer terug komt. En ik merk dat de moed mij nu al in de schoenen zakt bij het idee dat het zolang weer gaat duren. Ik had mij voorgesteld het nu 1x goed te doen, en mocht het dan weer terugkomen het dan te laten. Ik heb er namelijk geen last van (tenminste bij mij. Zoon nooit gehad). Mijn dochter drinkt wel wat onrustig soms krijgt hem soms niet goed vacuüm. Verder veel poep en plasluiers en groeit als kool. Ik heb een sterke toeschietreflex dus dat kan het ook zijn. Ik probeer het sterkste weg te laten lopen.

Mijn vraag is, is het inderdaad een idee om het gewoon ff te laten gaa als het weer terugkomt, of is dat helemaal niet handig. (Tube daktarin is ook al bijna op) ik vind het namelijk ook niet fijn al die medicijnen al in mijn meisje te stoppen. Kan het kwaad of niet?

Wat zouden jullie doen?

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier ook veel last van vaginale schimmel. Nou ja, last... Ik heb nooit een giga infectie of zo, maar ik ben er wel gevoelig voor. Alle drie de kinderen waren dan ook al heel snel 'de sjaak' na hun geboorte. Bij de eerste twee veel te lang aangemodderd met nystatine. Het hielp voor geen meter. Bij de jongste (nu middelste) deed gentiaanviolet uiteindelijk de truc (dactarin kreeg ik dus niet mee). Onze zoon was ook al binnen een week aan de beurt. Nog net voordat gentiaanviolet van de markt ging heb ik dit kunnen bestellen.
    Dit hielp wederom. Maar... Het kwam terug.
    Het enige verschil was dat hij er geen last van had. In principe hoef je het dan ook niet te behandelen. Uiteindelijk zal het lichaam zelf de balans vinden in een normale candida-flora (want iedereen heeft candida). Dit is uiteindelijk ook zo gegaan.

Dus, om kort te gaan: ik denk idd dat het goed is te stoppen. Zelfs als de witte aanslag dan weer wat terug komt. Zo lang ze goed drinkt ed zou ik me voorlopig geen zorgen maken. Wel zou ik je tepels goed blijven insmeren na de voedingen. Ik heb bij de oudste twee namelijk gehad dat de candida naar binnen was geslagen, m'n borst in en dat was echt vreselijk!!!

3. kers87

kers87 Bekend lid

4 sep 2012
    678
    0
    0
    Oké, dank je wel voor je advies. Ik ga het nu gewoon ff aankijken en zolang zij goed drinkt laat ik het zo!

4. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik zou gentiaan violet ook aan willen raden, moet beter werken dan de daktarin. Ik was er snel bij en Nystatine was hier afdoende.

5. MammieVanSammie

MammieVanSammie Actief lid

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Oh hier ben ik dus ook bang voor...
    Is gentiaanviolet van de markt? Enig idee hoe je er nog wel aan kunt komen?

6. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Misschien dat je het via een facebookgroep nog kan krijgen, balen dat het nu van de markt is.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is in heel Europa niet meer leverbaar omdat de grondstoffenfabrikant niet aan aangescherpte eisen van de Eu kan voldoen. Heel frustrerend.

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.

Deel Deze Pagina