goedemorgen! Ik zit me alvast te verdiepen in dekentjes. Onze dochter wordt eind maart geboren. Is een gewoon wiegdekentje van bijv Jolein van katoen voldoende? Of is dit te koud?
Dat is waarschijnlijk wel voldoende. Je doet er ook nog een lakentje bij en ik heb weleens twee katoenen dekentjes over elkaar gelegd. Met dunne dekens kun je het beter regelen vind ik. Zelf heb ik nooit van die hele dikke gebruikt. Mijn baby komt in oktober en ik heb ook een katoenen deken in de wieg gelegd nu. Bij mijn zoontje (van juli) amper een dekentje gebruikt omdat het over de 30 graden was buiten.
Het ligt er ook een beetje aan hoe goed je dochter zich zelf warm kan houden. Mijn zoontje kon zich zelf niet lekker warm houden en had dus niet genoeg aan een katoenen dekentje.
Hier een koeka met teddyfleece (de oslo) en een meyco katoenfleece (100% katoen) deken in huis. Handigste is om eventjes te kijken naar de TOGwaardes en een inschatting te maken hoe warm jullie slaapkamer is in januari. Wij slapen graag in een koele ruimte dus hebben ook een warmere deken gekozen.
Wij hebben die ook van Koeka met teddyvoering erin. Het ligt ook een beetje aan je kindje hoe en wat en wat het weer gaat doen.
Die van ons is van begin februari. Geboren met 42 weken en kon zichzelf dus al goed warm houden. Wij moesten van de kraamhulp 2 dekentjes met teddyvoering over elkaar heen gebruiken Ook in het ziekenhuis lagen er drie lagen over hem heen. Ik zou dus zeker ook een goed winterdekentje aanschaffen.
Wij hadden een dekentje van Meyco (100% katoen). Dekentje is wat aan de dunne kant (vind ik) maar hield dochter wel lekker warm. Eerlijk gezegd was ik vooral door het printje overstag gegaan
Hier alleen een katoenen jollein dekentje gebruikt midden in de winter. Wel dubbel in t begin. Wel in een goed geïsoleerd huis die niet zo afkoelt. En kindjes die zich goed warm hielden.
Wij hebben hier verschillende dekentjes, zodat we in lagen kunnen werken. Een dikke hydrofiel deken van Jollein (1,3 tog) een katoenen van van Ikea, een dikke katoen/Bamboo van Pericles (2 tog). Ze houdt haar eigen wel goed warm. Verder gebruiken wij overdag en om te gaan wandelen met de voiture vaker een wikkeldeken dan een gewoon deken, omdat ze zo beweeglijk is dat ze vaak “bloot” komt te liggen. O.a. vanwege deze reden gebruiken wij ‘s nachts een slaapzak (of ze trappelt haar dekens weg of ze ligt er met haar hoofd bijna onder). Het is belangrijker om te weten hoeveel tog (isolatiewaarde) een dekentje heeft. Zo kan je beter inschatten hoe warm je je kleintje induffelt.