Sugar Challenge,vanaf 1 september,wie doet mee?

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door mamamadelon, 26 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik ga iig van de week (of misschien van het weekend al, even kijken of ik tijd heb) zelf een speltbrood bakken. Weet ik iig precies wat erin zit.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.794
    18.994
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nou nou, een beetje kritisch zijn op wat sommige media roeptoeteren mag wel hoor. Het is niet zo dat er haren of veren in brood verwerkt worden.
    Wel kan er uit die veren of haren het stofje L-cysteïne gehaald worden. Dat is een aminozuur. En een aminozuur is een onderdeel van een eiwit. We hebben het hier zo'n beetje over moleculen en niet over 'veren en haren'.

Beweren dat een aminozuur een veer of haar is, kun je vergelijken met een huis dat volledig wordt afgebroken, tot puin wordt verwerkt en dat puin wordt nog eens platgewalst. En dan 1 korreltje oprapen en zeggen "Dit is een huis." Niet dus. Het heeft ooit in een huis gezeten, dat wel. Maar het is dusdanig verkleind en veranderd, dat voor iedereen duidelijk is dat het geen huis meer is.

Overigens zit L-cysteïne ook in bijvoorbeeld maïs, suiker, tarwe, gras. Zo spannend is zo'n aminozuur dus niet. De laatste jaren schijnen de meeste bakkers trouwens alleen nog L-cysteïne van plantaardige oorsprong te gebruiken. Het produceren van uit mensenhaar onttrokken L-cysteïne is overigens in de gehele EU verboden. Net als het importeren van dat soort L-cysteïne uit China. (Hoe streng op dit laatste gecontroleerd wordt, is dan weer een heel andere vraag.)

3. Amethist

Amethist Niet meer actief

Wat kan jij dingen toch altijd mooi verwoorden! Maar idd, wat Tupp zegt :D.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Kwestie van geen pakjes en zakjes eten...
    Zo. Min mogelijk bewerkt is ook een goede stelregel als je minder suiker wil.

Andere onverwachte "bron" van suiker is vleeswaren en kip.

En eenmaal op dreef zonder suiker gaat het steeds makkelijker.
    Je behoefte neemt af en je hebt ook steeds minder zoets in huis.

5. Grappig, ik heb toevallig vorige week het boek van de suiker-uitdaging gekocht. Eigenlijk wil ik pas beginnen na de verbouwing van de badkamer, want ik ben een emotie-eter, maar ook een emotie-doucher (lange douche-sessies om mijn emoties weg te spoelen). Als dat beide niet meer kan denk ik dat ik gek word.

Maar ik ga het toch proberen... wel leuk om wat steun te hebben en het samen te doen met anderen.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Het maakt mij persoonlijk niet uit of het eindproduct anders is. Ik eet geen varken dus ook niet iets wat van varken afkomstig is. Het idee van veren of haren vind im echt smerig. Volgens mij mag ik anderen daar best op wijzen, uiteindelijk moet iedereen zelf weten wat 'ie eet!

7. Islah

Islah Niet meer actief

Dat van die mensenharen gebeurt dus wel degelijk. Kijk anders eens de uitzending van Zembla daarover.

Deel Deze Pagina