Ik heb een goede vriend met wie ik een grote geschiedenis heb. *eerst 6 jaar samen gewoond, laatste 3 jaar als broer en zus geleefd,daarna over gegaan in een hechte vriendschap* Nou heeft hij een hond gehad die wij vroeger samen hebben uitgekozen en bij het breken met hem is mee gegaan (1 hond bij hem en 1 hond bij mij) ongeveer een half jaar geleden moest de hond ingeslapen worden, hij belde bij huilend op en we zijn samen naar de dierenarts gegaan. Omdat hij leeft van een uitkering had hij op dat moment het geld er niet voor en heb ik het betaald (a 150,-) met de afspraak dat hij het later terug zou betalen. Een maand of 2 geleden vroeg ik tussen neus en lippen eens om het geld en toen had hij een gedeelte gespaard en toen kwam er een eindafrekening van iets en was het gespaarde geld weer weg. ok kan gebeuren.... later heb ik er nog eens om getaald ......weer geen geld Nu heb ik vorige week maar eens heel duidelijk gevraagd of hij het geld al heeft want het waren ook mijn spaarcenten en nu wil ik heel graag een mama fiets kopen om te kunnen fietsen met mijn wijfie (en benzine kosten uit te sparen) Toen kreeg ik als antwoord: over 3 weken weet ik of ik het heb... Normaal hebben we heel regelmatig contact, bijna dagelijks. Sinds ik om het geld vraag hoor ik hem niet meer zo veel, heel sporadisch Wel zie ik op zijn facebook regelmatig, bijna dagelijks, foto's van een feestje hier, een biertje daar. Biertje met vrienden, terrasje hier ,terrasje daar.......nieuwe tattoo's ect. En ik begin het nogal flink beu te worden :x Ben ik nou zo egoïstisch dat ik het gewoon wil hebben omdat ik graag een fiets wil kopen? (Wat ik dus nu niet kan omdat ik het geld dus niet heb) Maar ik ben bang dus als ik eens flink druk erachter zet, dat ik 14 jaar vriendschap weg gooi........ Wat is wijsheid?
nooit geld uit lenen aan vriendin, tip 1 was je wel achter nu, ja ik zou voor jezelf bedenken wat is belangrijker de 150 euro of de vriendschap, wil je die 150 euro als gift zien, ik zelf zou toch een afspraak maken en op papier zetten, en zeggen je kan wel feeesten maar mij niet betalen, gewoon even met fijten komen, dat je vriendschap hier niet tegen kan zou voor mij betekenen dat de vreindschap over is, soms gebeurd dat. maar je zal eerst moeten bedenken wat je wilt, je geld of je vriendschap, (hoeveel is die je waard)
Dat is lastig. Je kunt je afvragen of het wel echt een goede vriend is als hij zo te horen smoesjes verzint over het geld. Jullie hebben een afspraak gemaakt en daar heeft hij zich aan te houden. Ik vind je niet egoïstisch. Ik zou hem confronteren met wat je op facebook ziet en vragen waar hij dat dan van doet.
Wat betreft feestjes, het kan dat vrienden voor hem betalen.. Ik zit in het bewind, maar als ik OOIT eens uitga heb ik een vrije avond en wordt er voor me betaald(met veel van mijn tegenzin) door vrienden. Verder tsjah, ik kijk vind het een beetje dubbel. Aan de ene kant snap ik jou maar vind het ook lullig voor hem.. Weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik zou doen in deze situatie.. (sorry aan mij heb je even niks)
ik krijg inderdaad te horen dat er voor hem betaald wordt, maar goed dat hoor ik al meer als een jaar en ik ben van mening dat het leven niet gratis blijft, en ze niet jaren voor je blijven betalen.... (pakt al aantal jaren uitkering) ik werk hard voor m'n centjes, ik wordt onderbetaald door m'n baas en ga toch werken.....omdat ik toch centjes wil hebben. ja ik vind het dus heel moeilijk , ik wil sowieso dat geld terug hebben, hoe dan ook, dat zijn principe kwestie's bij mij. wat je leent moet je terug geven. maar ik weet ook dat als ik push, ik de vriendschap een goede knauw ga geven.... al vraag ik mij af hoeveel vriendschap er nu nog is aangezien hij de laatste tijd niks meer laat horen en ik hem een poosje geleden bericht had (mijn hondje ging ook slecht, ook samen van ons geweest) en toen kreeg ik een berichtje terug: sorry mijn hoofd staat er even niet naar..... toen hebben we ook een kleine " ruzie" gehad die volgens hem beruste op een misverstand.... als ik de laatste 3 maanden onder de loep neem is er niet zo heel veel dikke vriendschap meer
Maar ik lees dat jullie samen die hond hebben uitgekozen toch ? Hebben jullie hem dan ook samen gekocht toendertijd ?
wij hadden destijds 2 honden, altijd de afspraak gehad dat ik L zou meenemen en hij K dat is toen ook gebeurd Hij had de zorg voor K en ik voor L Ik heb L nog steeds en draai ook zelfstandig op voor haar medicijnen.
Oke .. Tja aan de ene kant, al je hebt afgesproken met hem dat hij het allemaal zou moeten betalen kan ik me voorstellen dat je dat terug wilt maar aan de andere kant denk ik, het is toch ook nog een beetje jouw hond, en dan met zoiets zou ik persoonlijk zeggen we doen het 50/50 .. Maar zo zou ik het doen he zeg niet dat jij dat zo moet doen
maar dan zouden we het ook 50/50 moeten doen voor de hond die nog leeft daar betaal ik de DA kosten en medicijnen voor. En helaas is zij zo slecht aan het worden dat zij binnenkort ook ingeslapen moet worden. Daar zal hij geen cent aan mee betalen. ik wil best delen omdat het onze honden waren, maar dan moet hij ook delen in de hond die ik nu nog heb.
Ik heb het over het delen van dat inslapen, bedoel als je voor de rest alles zelf betaald dan zou ik dat gewoon zo laten maar ik zou in het geval van inslapen dan zeggen kom laten we dat samen doen. Snap je ?Gewoon omdat het voor mijn gevoel dan toch ook nog een beetje mijn hondje is
ja ik snap je wel dan zou ik dus alsnog 75 euro van hem krijgen en binnenkort bij hem kunnen aankloppen omdat ik ook L moet laten inslapen.... ik vind dat persoonlijk nog een vreemdere situatie dan gewoon mijn geld waar ik recht op heb terug krijgen ik zeg eerlijk, als ik het breder zou hebben ,en niet zo ongelofelijk hard zou moeten zwoegen voor de poen dan zou ik zeggen , joh laat maar zitten........dat gun ik dan iemand ook gewoon die het slecht heeft maar wat mij eigenlijk het meeste dwars zit is zijn feest en drink gedrag (en meer) en ik ook keihard zwoeg voor een lullig uurloontje..... en dat geld besteed aan mijn gezin ik weet alleen niet hoe ik het aanpakken moet zonder alles op de schop te gooien.....
wat ik overigens vergeet toe te voegen, ik heb hem via mail een vacature van een bijbaantje gestuurd waar hij in 1 maand tijd makkelijk een paar honderd euro zou kunnen verdienen (zeker wel tot 800 euro) (hij zegt dat er geen baan voor hem te vinden is) ik heb daar geen reactie op gehad en hem sindsdien niet meer gehoord
Ik zou ook de 150 terug willen. Tis een lening geen gift. En wat je al zegt als je met de helft gaat klooien heb je met t tweede hondje weer t zelfde. Balen dat t zo loopt, ik zou er wel iets van zeggen.
Je vriend heeft duidelijk het geld niet nu. Ik zou contact met hem opnemen en zeggen dat je ook wel snapt dat hij het hele bedrag misschien niet in 1 keer heeft en met hem afspreken dat hij bijvoorbeeld 3 maand je 50 euro betaalt. Ik zie nu trouwens dat je je ook heel erg opwindt dat hij een uitkering en heeft en jij hard moet werken voor je geld. Snap best dat je daar van baalt, maar dan had je hem geen geld moeten lenen als dat je zo dwars zat. Apart hoe 150 euro al zoveel kapot kan maken eigenlijk.
Ja dat kan met een tientje al gebeuren, gaat vaak om een principe kwestie. Overigens over 6 mnd tijd had hij zelf al iets kunnen aanbieden als je het mij vraagt. Al is het maar n tientje per maand ofzo dat geld had hij anders aan voer o.i.d uit moeten geven als het beestje nog bleef leven.
Oh ja, ook nog. Als je ineens weinig van hem hoort en hij geeft ook aan dat zijn hoofd niet staan naar het welzijn van jullie andere hondje dan zouden bij mij wel de alarmbellen gaan rinkelen en me zorgen maken om mijn vriend (ipv alleen om het geld). Misschien moet je even bij hem langsgaan om met hem te praten (en NIET over het geld).
Omdat mensen geld uitlenen dat je eigenlijk niet kunnen missen en aan mensen waarvan ze diep in het hart al weten dat dat geld moeilijk terug gaat komen (ik bedoel nu nu perse TO). Vaak vanuit de beste bedoelingen hoor, maar toch loopt het verkeerd af. Want net als in dit topic zie je ook allemaal andere frustraties naar boven komen. Zonde van die paar centen vind ik persoonlijk.
Meschien zou je een keertje na hem toe kunnen gaan en een goed rustig gesprek met hem hierover kunnen aangaan. Je zou bijv. kunnen voorstellen om in termijn terug te betalen. Vraag aan hem wat hij maandelijks zeker kan missen en spreek dan af dat hij dat dan iig elke maand betaald. En leg hem ook rustig uit hoe jij je de laatste maanden voelt. Meschien heeft hij het zelf niet in de gaten en probeert hij er in het vervolg rekening mee te houden. Mocht hij nog niet mee werken en weinig van zich laten horen dan zou je toch even goed moeten nadenken of er nog sprake is van een vriendschap. Sterkte ermee.
Wat vervelend zeg! Bij mij zou het ook een principe kwestie zijn ook al zou ik die 150 euro niet hard nodig hebben. Jij hebt er echter hard voor gewerkt en in goed vertrouwen het uitgeleent.
Dit heb ik uiteraard al gedaan , zo een vriendin ben ik wel maar het is/was niet anders dan anders...... heb hem ook aangegeven als hij zijn ei kwijt wil al mijn lijnen voor hem open gaan maar zo iemand moet ook wel zelf willen, dat ga ik niet afdwingen het geld lenen heb ik gedaan in een noodsituatie, een hond die zo slecht ging dat niet eerlijk was het dier nog een dag langer te laten leven... ja dan doe je dat ..... ik ga niet zeggen: " he joh kan ik op je vertrouwen" en de hond maar zo laten nee dat is het vertrouwen van je vriendschap dat dat goed komt (vind ik) heb ik alleen wel verdraaid verkeerd ingeschat ..... ik heb al aangeboden om 25 euro per maand te laten betalen..... er werd liever zelf gespaard, nou ok , prima dan....