Hallo dames, Ik zit enorm in dubio. Wat moet ik na mijn verlof gaan doen? Het grootste probleem is mijn dochter. Ze is heeel vatbaar en heeft na elk niesje al krentenbaard in haar gezicht (bij wijze van spreken) 3 keer in een maand is zeker niet overdreven. Krentenbaard is mega besmettelijk en dan mag ze dus niet naar de opvang. Nou heb ik 3 mogelijkheden. 1. thuis blijven. Maar dan zijn we wel echt afhankelijk van de algemene heffingskorting, huurtoeslag, zorgtoeslag en kgb om van te leven. We krijgen dan wel alles helemaal volledig dus in principe gewoon genoeg om van rond te komen. 2. Een simpel baantje. Mijn moeder kan in principe 2 volle dagen oppassen (heeft ze liever niet 2 volle dagen) en mijn vriend is over het algemeen half 5 thuis savonds dus kan ik in de avond ook wat werken. Dit verdiend natuurlijk zowiezo weinig en er zal niet veel 'toekomst' in zitten. Ik weet ook niet in hoeverre die baantjes zomaar te krijgen zijn. Het voordeel is wel dat ik dan niet afhankelijk ben van opvang buiten gezin en familie om. Dus als mijn dochter ziek is heb ik geen probleem. Ik heb de mogelijkheid een opleiding af te maken waar ik als alleenstaande ouder mee begonnen ben. Door complicaties van deze zwangerschap is deze even stilgezet. Dit is een opleiding voor financieel administratief medewerkster. Zo kan ik dus nog wel mijn eigen toekomst (als de kids naar school gaan) dekken met meer baanmogelijkheden. 3. Ik ben in principe aangenomen voor september 2011 voor de opleiding verzorgende BBL. Ik kan dan 16 uur werken en 1 dag school. Nou zijn dat onregelmatige tijden en dagen. Bij een 16 uur contract wordt ik daar 4 x 4 uur ingezet. Dus geen 2 hele dagen. Hierdoor ben ik dan afhankelijk van een gastouder. Zodra mijn dochter dus weer eens krentenbaard heeft moet ik thuis blijven. Ook verdien ik dan 2 jaar lang het minimumloon en komen de kosten van de opvang erbij. Dit is in 2011 wel te betalen, echter als de planning voor 2012 (nog veel meer bezuinigen) doorgaan kan dat ook een heel groot probleem worden. Omdat ik in een schuldregeling zit worden alle extra's wat de laatste baan zo intressant maken gewoon ingehouden voor de schuldeisers. Dus de onregelmatigheidstoeslag. Hiermee kan ik dus niet (een gedeelte van) de kinderopvangkosten dekken. Het is wel een baan wat ik erg graag zou doen. Maar mijn verstand zegt dat het wellicht beter is mij hiervoor opnieuw aan te melden als de kids ouder zijn en de schuldregeling voorbij is. Wat zouden jullie doen? Even kort mijn gedachtes erover: 1. klinkt aantrekkelijk om thuis te zijn, maar financieel niet handig om afhankelijk te zijn van toeslagen enzo. Dus zou niet echt mijn 1e keuze zijn. 2. kom ik waarschijnlijk terecht in banen met niet veel zekerheid. Wil ik dat wel? Verder is het een superoplossing. 3. krijg ik direct een vast contract. maar dus wel afhankelijk van de opvang die zo moeilijk is met de vatbaarheid van mijn dochter. Ik zou mij snel schuldig voelen als ik vaak thuis moet blijven omdat mijn dochter niet naar de opvang kan EN het is maar afwachten of deze optie in 2012 wel haalbaar is.
wat een ingewikkelde situatie! Ik zou denk ik toch gaan voor optie 3, die biedt lijkt mij het meeste perspectief! Dan is het nu misschien even op een houtje bijten, maar als je opleiding klaar is heb je een diploma op zak en veel betere kansen. Kan je moeder bij optie 3 niet bijspringen als je dochter ziek is? Of zowiezo de helft van de tijd oppassen zodat je voor de andere helft alleen een gastouder nodig hebt? Is het niet mogelijk een opvang aan huis te zoeken die je kindje ook kan verzorgen als het ziek is? En kindjes kunnen ook over hun vatbaarheid heen groeien he, het is niet gezegd dat dit altijd zo blijft... misschien als ze ouder wordt dat het dan beter gaat?
Mijn moeder werkt ook nog gewoon 3 dagen per week. Dus ik ben zowiezo afhankelijk van gastouderopvang. Welliswaar niet elke week evenveel. Oppas aan huis is in onze situatie niet te betalen helaas. Bij optie 2 kan ik ook een opleiding afronden. Echter wel van een functie wat ik nooit meer dan 3 dagen per week zou willen doen. Bij optie 3 is vooral het vaste contract wat mij aanspreekt. Buiten dat ik het gewoon leuk vind he. Maar dat vaste contract is toch wel super.
Hey meis Ik zou voor optie 3 gaan... Optie 1: is in mijn ogen geen doen om te leven van heffingen, kortingen en bijslagen. Dit is zo onzeker, als ze hier op gaan bezuinigen of dergelijke dan heb je al een probleem... Optie 2: lijkt me voor je relatie niet fijn. Je gaat dan langs elkaar doorleven. Mijn vriend en ik hebben een tijdje allebei onregelmatige diensten gedraaid, als hij 's avonds thuis was moest ik vaak werken & andersom. Dat was niet echt heel gezellig!! Nu werk ik alleen nog maar overdag en ik merk dat dat voor de relatie een stabielere basis biedt (in ons geval!!) Optie 3: dat vaste contract is op vandaag echt niet zomaar overal te krijgen, dus als je die kans hebt zou ik daar zeker voor proberen te gaan !! Eventueel een gastouder aan huis die inspringt als je meisje ziek is ?! Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen...
@Nikske, ja daar heb je wel gelijk in. Echter maak ik mij ernstig zorgen ook over de bezuinigingen op de opvang per 2012. De kans is dus erg aanwezig dat wij het dan echt niet meer kunnen betalen.