Suicidale vriendin

Discussie in 'De lounge' gestart door Momof3, 8 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

5 dec 2011
    3.421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Tijdje terug heb ik een topic gepost over een ideetje voor een vriendin om haar te laten weten dat ik aan haar denk.

Nou raakte we gister in gesprek over "eerst maar eens de 30 halen".
    Tot mijn gigantische schrik zei ze min of meer dat ze niet verwacht ouder te worden dan 30.
    Ze is niet lichamelijk ziek.
    Ze is er van overtuigd dat ze kort maar krachtig leeft (word bijna 28) en dat ze al jaaaareeeenn denkt dat haar leven eindigt op 30 jarige leeftijd.
    Ik heb haar straight to the point gevraagd of ze verwacht dat ze dan omvalt of ze van plan is haar eigen leven te beindigen. In eerste instantie geeft ze aan dat ze verwacht dat ze om komt in een ongeluk maar later op in het gesprek zegt ze: "het is het een of het ander".

Ik vind het erg moeilijk om hiermee om te gaan. Ik hou zo veel van die meid, we zijn al vriendinnen vanaf geboorte ongeveer. Ze heeft erg veel issues en zit daarvoor ook in therapie en ik voel me zo machteloos. Ik kan alleen toekijken hoe zij zichzelf kapot werkt en zich ellendig voelt als ze zich afgewezen voelt.

Kijk als zij zichzelf echt van haar leven wil ontnemen, kan ik er natuurlijk weinig verandering in brengen en zal ik me erbij neer moeten leggen. Ik vind het echt een vreselijke gedachte om haar niet in mijn leven te hebben en haar kwijt te zijn.

Ik weet niet goed wat ik met dit bericht wil maar ik moet het echt even kwijt.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bel eens met je locale GGZ instelling. Zij kunnen je helpen met hiermee om te gaan en je tips geven.

3. Babystuf

Babystuf Actief lid

18 apr 2013
    200
    0
    0
    NULL
    NULL
    oei heftig, ik zou ook met ggd bellen!

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Sja ... mijn man dacht was serieus heilig in de veronderstelling dat hij de 30 niet ging halen (hij leefde destijds ook redelijk "snel"), dronk veel en deed zo'n beetje alles wat god verboden had. En als het geen ongeluk was, dan wel door eigen toedoen ..

Hij is van het weekend 43 geworden ;).

Ik zou er in eerste instantie niet zo van schrikken, behalve als ze depressieve neigingen heeft. Ik zou haar iig op basis van je verhaal niet direct zwaar suicidaal willen bestempelen. Ik zou met haar praten, dat wel.

5. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

5 dec 2011
    3.421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    @Strijkkraal
    Gefeliciteerd met je man dan nog ;)

Ze is vorig jaar opgenomen geweest omdat ze suicidaal was dus ik geloof best dat ze zich zelf van het leven zou beroven

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Mijn vader wist ook dat hij niet ouder dan 40 ging worden... ( klopte helaas ook)

Maar kun je echt uit haar verhaal opmaken dat ze zelf het leven wil beindigen? Of bedoelt ze gewoon dat ze een gevoel heeft dat ze eerder doodgaat

7. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mag ik vragen waarom ze therapie krijgt?

8. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

5 dec 2011
    3.421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    @Bosi
    Ja ik heb het haar letterlijk gevraagd en zei letterlijk : of het een of het ander (dus of ongeluk of eigen leven beindigen)

9. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

5 dec 2011
    3.421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    @Lexxie
    Post traumatisch stress syndroom

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Oh, okee, dan is het een ander verhaal. Mijn man was gewoon dom bezig, zwaar workaholic enzo ...

Sterkte!

11. MrsSnuggels

MrsSnuggels Actief lid

9 feb 2013
    441
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wordt ze behandeld voor haar depressie?

12. knap

knap Niet meer actief

Klinkt heel hard maar haar kan je niet helpen. Laat het over aan de professionelen mensen. Laat je er niet te veel in mee sleuren. Je kunt alleen een luisterend oor aanbieden.

Ze klinkt als manies depressief vleugje borderline misschien zelfs.

13. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daar dacht ik dus ook meteen aan, vandaar mijn vraag.
    Iemand die echt suïcidaal is, praat er in de meeste gevallen niet over. En zeker niet om over zoveel jaar iets geks te doen..

14. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

5 dec 2011
    3.421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Ik zal het in mijn achterhoofd houden. Vind het gewoon zo eng.

15. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Poeh! Ik kan hier geen advies ingeven hoor... Zou het echt niet weten. Dikke knuff voor jou!!

16. MamaVanGilani

MamaVanGilani Niet meer actief

Ik heb complexe ptss, als je wil mag je mn n pbtje sturen.

17. erg moeilijk meid.. ik kan je ook geen tips geven..
    ik weet wel dat een ex van mij ook altijd riep dat hij niet ouder dan 29 zou worden.. hij was dan niet suicidaal... maar dat zei hij altijd.. en of hij het dus al die jaren heeft aangevoeld.. is hij op zijn 29e omgekomen bij een ongeluk..

niet dat je hier wat aan hebt.. maar misschien wil ze niet dood maar heeft ze een voorgevoel?

sterkte er iig mee!

18. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Mmmhhh... ik zou niet zo snel een conclusie trekken, gezien het feit dat er heel weinig informatie is gegeven en er geen diagnostiek is gedaan, zover we weten. Dat zijn geen misselijke diagnoses, trekken van bps en een bipolaire stoornis! ;)

Dat gezegd te hebben denk ik ook dat het nu niet relevant is welke diagnose ze heeft, maar hoe jij als vriendin haar kan helpen/ondersteunen en ook om kan gaan met deze heftige informatie. Allereerst denk ik dat het belangrijk is dat je open kaart met haar speelt. Vertel wat het met jou doet, dat je er van geschrokken bent en dat je haar graag wilt helpen maar dat je niet weet hoe. Vraag aan haar wat zij nodig heeft, misschien kan zij jou vertellen wat je het beste kan doen.

Belangrijk informatie bij suïcidaliteit is weten of er concrete plannen zijn en/of een duidelijke datum. Hoe concreter het wordt, hoe reëler en groter de kans is dat het zou kunnen gebeuren. Er zijn veel mensen die 'spelen' met die gedachte, maar het niet zullen doen.

Ga in gesprek met mensen die dicht bij haar staan en uit je zorgen ( partner, familie etc..) Als je het idee hebt dat ze echt een poging gaat ondernemen, dan zou ik je adviseren haar huisarts te bellen en je zorgen te uiten. GGD kan ook, maar via ha is ook een manier. En blijf echt zo transparant mogelijk naar haar toe. Je kan zelf afspraken met haar maken m.b.t. het ondernemen van een suïcidepoging. Het geen garantie, maar soms helpt het mensen om het uit te stellen of er toch vanaf te zien.

Verder zal zij geholpen moeten worden door professionals. Misschien in bijzijn van jou haar laten bellen met de ha? Dan kan ze dat ook niet vermijden.

Het is in ieder geval heftig, voor jou en haar ( en natuurlijk haar omgeving) Heel veel sterkte en als je nog tips wil, mag je me altijd een pb sturen ;)

19. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

5 dec 2011
    3.421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    @Angel
    Ik speel sowieso heel open kaart met haar en zeg haar ook dat ze me laat schrikken. Ze zegt dat het niet de bedoeling is om zo'n druk op me te leggen. En ik heb haar ook concreet gevraagd: wat als je op je 30e gewoon doorleeft en er gebeurt niets. Ze zegt dat ze niets verder pland dan haar 30e, wil ook niets opbouwen want weet zeker dat er dan iets gaan gebeuren.

Ook heb ik haar meerdere malen in de afgelopen maanden op het hart gedrukt dat ik haar graag wil helpen en ik er altijd voor haar ben, heb haar een beertje in de post gestuurd en uitgeknipte hartjes. Dan heeft ze iets tastbaars dat haar laat zien dat ik het meen (dacht dat dat misschien wel een goed idee was, een paar woorden op een scherm of een stem aan de telefoon is toch ook zo weer "vergeten").

De mensen om haar heen ken ik niet. Ik woon in het zuiden en zij in de randstad (pas sinds een jaar weer, daarvoor heeft ze in londen gewoond). Haar ouders heeft ze geen band of contact mee aangezien hun een van de redenen van haar ptss zijn.

Bedankt voor de informatie en het aanbod van het bericht.. ik hou het in gedachte.

20. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Hoe kun je daar nou over oordelen na drie zinnen van niet eens de persoon zelf?

Deel Deze Pagina