Jeetje heftig hoor! M'n maatje wist dat hij niet ouder zou worden dan 21 jaar. Dit gevoel had hij al vanaf z'n 8e. Hij wist dat hij door een ongeluk om het leven zou komen. En ja daar heeft hij gelijk in gekregen. Twee maanden na zijn 21e verjaardag is hij verongelukt. Vreselijk, ik zou ook niet weten wat je kunt doen. Blijkbaar zit ze vreselijk in de put. Ze kan alleen zelf de stap nemen om hier uit te komen.
Zo te lezen ben je hartstikke goed bezig. Het is heel lastig, zeker als je als vriendin "toekijkt". Maar zulke heftige uitspraken hebben ook consequenties voor haar. Ik hoop dat ze hulp gaat zoeken, want PTSS is goed te behandelen.
Heel goed dat ze in zorg is. En ik neem aan dat de desbetreffende hulpverleners ook wel door zullen vragen op suïcidaliteit...
Dat weet ik niet. Neem aan dat dat wel ter sprake zal komen. Het zal ook wel in een dossier staan (ze is ervoor opgenomen geweest)
Ik kan ook geen garanties geven, maar je mag verwachten dat het wel besproken of uitgevraagd wordt als er sprake is van een PTSS behandeling. Het is namelijk niet ongewoon dat iemand die zoveel last heeft van zijn trauma´s, niet meer wil leven of niet geloofd dat het ooit nog goed komt. Maar je kan dat ook natuurlijk aan haar vragen of ze het heeft verteld aan haar therapeut en als dat niet het geval is, dat ze dat `moet´ gaan doen.
Spreek je uit ervaring, of ervaring van je omgeving? Ik werk in de GGZ en spreek regelmatig mensen die ècht suicidaal zijn en een einde aan hun leven willen maken of een poging hebben gedaan.
Helaas beiden... Ben lang werkzaam geweest en mijn ervaring was dat mensen het juist niet over suïcide hadden wanneer ze deze plannen echt hadden zeg maar. Dat is vaak het lastige, omdat de omgeving het vaak niet zag aankomen. Andersom is het vaak ook het geval. Wanneer mensen er veel over praten, kan het soms een 'hulpvraag' zijn. Natuurlijkers dit niet altijd het geval. Daarnaast is vandaag man van mijn schoonmoeders vriendin (snappen jullie het nog?) begraven. Hij heeft afgelopen vrijdagavond suïcide gepleegd. Heeft pillen genomen en is naast zijn vrouw in bed gaan liggen. Totaal onverwacht werd zij dus naast haar overleden man wakker. Totaal geen tekenen, geen brief, geen aanwijzing.. Helaas zo'n zelfde verhaal bij de vader van een vroegere vriendin... Hij had zich totaal onverwachts verhangen bij een meer.. Maar nogmaals, dit is natuurlijk niet altijd het geval...
Nou nou nou ik stel geen diagnose. Zeg alleen het klinkt als. Zeg dus helemaal niet of ik het bij het rechte einde hebt. Had nog meer storenissen kunnen opnomen. Klinkt als is niet als het zelfde als. Bij ptts komen ook (vaak) andere pygischise problemen kijken! Waarom onder bps. Iemand die dat zegt moet je idd serieus nemen alleen kan jij iemand niet helpen als leek zijnde.
Mijn zus zei ook altijd haar 30e niet te halen En dat klopte.. 3 mnd voor haar 30e verjaardag pleegde ze zm
Ohjee, vind het zo naar om te lezen hoe mensen overlijden. Zelf heb ik ptst en ik wil juist wel leven maar me traumas zijn zwaar. Momof3, ik vind het heel knap dat je er voor je vriendin bent. En het is goed dat ze nu groepstherapie krijg en het gevoel krijgt dat ze nietalleen is. Dat ze samen elkaar kunnen helpen. Vertel je vriendin ondanks ze haar oudersnu niet echt heeft dat ze nooit alleen is. Dat ze zelf een gezin kan stichten en wel gelukkig kan zijn. Mijn geloof houdt me sterk, hoop dat ze beter wordt. Misschien een optie dat ik haar kan mailen of via jou om haar te helpen en haar kennis van het geloof mee te geven? Zodat zij uiteindelijk kan inzien dat zm niet een optie is. Ik wil echt zo mogelijk helpen. Rustig aan. . Groetjes