suiker en zuivelvrij dieet, iemand tips???

Discussion in 'De lounge' started by Trisha1981, Jul 21, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

Feb 27, 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    Hoi hoi,

Ik moet voorlopig een suiker- en zuivelvrij dieet gaan volgen omdat ik veel last heb van migraine. Het is vandaag uit testen gebleken dat mijn darmen daar waarschijnlijk de oorzaak van zijn dankzij het gebruik van suiker en zuivel.

Heeft iemand tips/recepten?? Want in heel veel voedingsmiddelen blijken geraffineerde suikers te zitten en/of melk (de middelen die ik normaal gesproken gebruik dan). Ik heb al wel soja-boter gehaald. Die is wel aardig en ik weet dat er van zonnatura (geloof ik) suikervrije jam is, maar verder kom ik nu even niet.... :)

Alvast bedank!

2. puckje

puckje Bekend lid

Jun 9, 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Ymke heeft een koemelk-, lactose- en soja-allergie. Ik heb voor haar een lijst besteld bij het Voedingscentrum. Je kunt dan de allergie aanklikken en krijgt per mail een bestand thuis met producten die je wel kunt eten. De lijst kost volgens mij € 14,95.

Als je zo'n lijst hebt kun je daar je dieet op aanpassen.

Hier werkt het in ieder geval prima. Sinds we Ymke op het goede dieet hebben gaat het veel beter met haar. Ze heeft danwel geen last van migraine maar wel de nodige darmproblemen.

3. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

Feb 27, 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    dank je wel Puckje voor de tip, ik ga zo even kijken.

4. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

Feb 27, 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    Puckje, heb je misschien de link want ik weet niet zo goed waar ik moet kijken:)

5. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

6. Chantalleke26

Chantalleke26 Actief lid

Jun 16, 2011
    312
    0
    0
    Student
    Gelderland
    Bij de (hele) grote AH's hebben ze een afdeling met producten voor verschillende dieeten. Zou je eens naar kunnen kijken..

Ook kun je biologische winkels proberen, wel goed etiketten lezen. Want is heel veel producten zit toch suiker, ook al zijn het andere suikers..

7. Chantalleke26

Chantalleke26 Actief lid

Jun 16, 2011
    312
    0
    0
    Student
    Gelderland
    Er bestaat ook vegetarische kaas.. Bio-winkel en grote supermarkten..

8. Chantalleke26

Chantalleke26 Actief lid

Jun 16, 2011
    312
    0
    0
    Student
    Gelderland
    Appel (peren) stroop (bijv canisius) op basis van fruit.. Alleen suikers uit het fruit aanwezig..

Verkrijgbaar bij verschillende supermarkten..

9. Chantalleke26

Chantalleke26 Actief lid

Jun 16, 2011
    312
    0
    0
    Student
    Gelderland
    Moeilijk hoor.. Ik heb wel eens weken veganistisch gegeten, knap lastig.. In het begin heel veen info lezen en veel etiketten lezen..

Ik vond het moeilijk vol te houden, maar heb me nog nooit zo goed gevoeld als toen!

10. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

Feb 27, 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    dank jullie wel voor de adviezen en de link! heb net de lijst besteld, daar kan ik dan nog de suikerbevattende middelen afstrepen en dan kan ik boodschappen gaan doen :)

11. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

Feb 27, 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    het lijkt mij idd ook niet gemakkelijk maar ik moet wat he. Migraine is helemaal niet tof, zeker niet met een dreumes in huis. Het is waarschijnlijk een voorlopig dieet, na een tijdje mag ik eea weer toevoegen.
    Ik heb de hele mmm al doorlopen, een heleboel medicijnen geprobeert die allemaal niets voor mij geholpen hebben en diverse alternatieve dingen geprobeert. Dit is nu mijn laatste hoop zeg maar. Dus als het helpt is dit het voor mij wel waard.

12. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

soya boter is toch niet nodig? plantaardige margarine is lactosevrij dacht ik.

bij de meeste supermarkten is alpro soya te verkrijgen als zuivelvervanger. zal alleen vast wel suiker in zitten...

broodvervanger (ivm evt toegevoegde suikers) zijn zonnatura producten, pure rijstwafels, crackers op basis van mais.

fruit - bevat wel fruitsuikers

avondeten: niet uit pakjes gaan maken maar pure ingredienten.
    met (gerookt) vlees of gevogelte zijn maaltijd salades te maken, verder kan je veel afwisselen met pure ingredienten, verse groente, rijst, maismeel voor pannekoekjes bijvoorbeeld.

zolang je alles vrij puur eet (dus niet kant en klaar), is het goed te doen.

succes!

13. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

Feb 27, 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    Fruitsuikers mag wel, het gaat echt om de geraffineerde toegevoegde suikers.
    Ik weet niet of magarine lactose vrij is, maar ik mag echt geen melkproducten, en magarine komt toch ook van de koe?...

14. Tinusje

Tinusje Bekend lid

15. Siren84

Siren84 VIP lid

Jul 8, 2010
    5,115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Hoi Trisha!

Ik ben ook migrainepatient geweest, met de nadruk op geweest want heb het niet meer nu. Sinds ik met de pil gestopt ben namelijk... het kwam bij mij door de hormonen daarvan. Hebben ze daar weleens naar gekeken bij je?? Het is maar even een tip. Ik heb namelijk ook van alles geprobeerd, de hele mmm gehad en dieten , medicijnen maar niets hielp. Echt waar, heb me nog nooit zo goed gevoeld als toen ik met de pil stopte! Tijdens mijn zwangerschap ook nog geen hoofdpijn/migraine gehad trouwens!
    Als het bij jou wel door je darmen komt, wil ik je veel succes wensen met je dieet!

X Siren

16. siepie

siepie Fanatiek lid

Apr 28, 2010
    3,424
    3
    38
    Op mn werk, kdv, veel kindjes met kma en zij mogen de boter van ah wel hebben.
    rijstwafels
    in sommige worst soorten wordt ook melk verwerkt, ook in cracottes.

appel/peren stroop
    pindakaas

Mag je alleen geen melk vd koe? Anders heb je nog paarden/geiten melk.

17. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,232
    0
    0
    Velsen
    Hoi Trisha, ik eet ook suikervrij en geen melk, maar wel geitenmelk.
    Suikervrij is moeilijker dan melk vrij. melkvrije producten zijn bij de AH makkelijk te vinden door het melkvrijlogo erop.
    Suiker is erg moelijk, idd op de dieetafdeling is van het merk Cereal en van zonnatura veel te vinden, oa koek, chocola, drop, hagelslag, en jam.
    Verder weet ik dat zuurdesembrood, geen suikers bevat, (geen gist dus geen suiker)
    Een aanrader is de natuurwinkel. die hebben een volledig biologisch assortiment en daarbij ook suikervrije producten. Zij kunnen je ook goed informeren over producten.
    Titel landkaart

Daarnaast is PLANTAARDIGE margarine, melkvrij. In iedergeval de blue band en het AH merk, maar soya kan natuurlijk ook gewoon. Ook als melk kun je dat doen, maar dan opletten er is er maar een suikervrij van alpro en dat is de roodachtige verpakking!! (die hebben ze ook neit overal) Bij de houdbare producten zoals soya staat ook soyaroom, handig voor koken.

Alle kant enklare soepen bevatten suiker en ook erg veel voorverpakte sausen en zo. Ook gemarineerd vlees heeft vrijwel altijd suiker,

Nou een hele lijst, succes ermee. Mocht je nog vragen hebben kun je me pb-en hoor!

18. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

Feb 27, 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    Hoi Siren84: ik ben wel eens gestopt met de anticonceptie maar dat had op de migraine eerlijk gezegd geen effect. Ik heb nu een andere, voorheen een jaar of 4-5 nuvaring en nu weer terug naar microginon, en dat gaat ietsje beter. En idd tijdens de zwangerschap heb ik ook geen migraine gehad (gelukkig!) maar om nou mijn hele leven lang te gaan zwangeren zag ik ook niet zitten hahaha.

Sannaa en Siepie: ik ben gister naar de natuurwinkel geweest en vanmorgen nog gewoon naar de supermarkt. Ik denk op het brood en beleg en tussendoortjes na, dat het wel voor me mee gaat vallen. Ik heb al wat alternatieven gevonden en de pure chocolade van cereal is eigenlijk ook wel lekker zonder dat ik meteen zin in meer heb dus dat is een fijne meevaller.
    Met avond eten aten we zowiezo vrij vaak vers, dat wordt nu alleen maar meer maar dat is niet erg.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Share This Page