Hallo, Vanochtend hebben mijn man en ik gemeenschap gehad. Hierdoor kreeg ik een harde buik, waarvan ik weet dat dit normaal is, dit heb ik altijd gehad vanaf het begin van de zwangerschap. Nu was het echter al lang geleden dat wij gemeenschap hebben gehad, en heb ik sindsdien enkele keren per uur een harde buik. Het doet niet zeer en het is niet vervelend, maar hij spant zich continu aan en ontspant zich daarna vrij snel weer. Morgen ben ik 32 weken zwanger en ik vroeg mij af of de gemeenschap eventueel de bevalling opgewekt zou kunnen hebben. Ook zou ik graag willen weten hoeveel harde buiken je per dag mag hebben en of ik ze ook moet gaan timen. Het is mijn eerste zwangerschap en voorheen kreeg ik alleen een harde buik na gemeenschap, verder nauwelijks. Hopelijk kunnen jullie mij meer duidelijkheid geven. Alvast bedankt!
Hoihoi, Harde buiken mogen in de zwangerschap, ze mogen ook even onprettig aanvoelen en je mag er ong 5 per uur hebben. Heb je er meer en komen ze regelmatig en/of worden ze steeds geveoliger dan moet je zeker aan de bel trekken! Gemeenschap kan een bevalling niet opwekken maar kan wel een rol spelen bij een geprikkelde baarmoeder. Rust/warmte/ evt een paracetamol; als hiermee de samentrekkngen niet minder worden neem dan even contact op met je verloskundige. Neemt het af dan is het raadzaam morgen ochtend je urine te laten controlerne bij jij huisarts op een blaasonsteking, deze kan de boosdoender zijn! Imke