Schildklier

Discussion in 'Zwangerschap' started by Mokski, Jun 14, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mokski

Mokski Actief lid

Apr 9, 2023
    305
    235
    43
    Female
    Goedeavond dames,

Eind januari, heb ik een eerste bloedtest gehad om mijn eireserves te bepalen.
    Mijn schildklierwaardes zijn toen ook nagekeken en alles was prima.

Ondertussn ben ik 9 weken zwanger en nav screening hebben ze weer bloed geprikt.
    Deze ochtend belde de huisarts me dat er een afwijking was in de waarden van mijn schildklier. En dus een trage schildklierwerking had. THS 9 en vrije T4 10.6
    Hierdoor moet ik starten met medicatie.
    De ha gaf aan dat het kindje nu nog afneemt van mij omdat ie het zelf nog niet kan regelen.
    Ik vind het zo raar dat dit opeens gewijzigd is (nooit problemen gehad) En maak me er toch best zorgen om. Ik ben hier helemaal niet in thuis
    Iemand hier ervaring mee?

2. Krv

Krv Fanatiek lid

May 26, 2017
    4,593
    4,447
    113
    Female
    Ik kan me voorstellen dat je hiervan schrikt. Ik heb zelf de ziekte van hashimoto en normaliter controleert de huisarts mij. Zodra ik zwanger was, ben ik overgedragen aan de internist. Elke 4 weken heb ik bloed laten prikken en ik heb m’n medicatie behoorlijk op moeten hogen. Ben je al doorverwezen? In elk geval is het belangrijk om zo snel mogelijk te beginnen met medicatie want je waarden zijn inderdaad niet goed. Mijn internist wil mijn tsh altijd onder de 2 zien. Veel succes hoor!

3. Mokski

Mokski Actief lid

Apr 9, 2023
    305
    235
    43
    Female
    De huisarts heeft me L-Thyroxine Christiaens 50mcg voorgeschreven. Ik moest vandaag onmiddelijk 1 tabletje nemen. Vanaf morgenochtend 1 tabletje, nuchter 15min voor het ontbijt.

Wordt er vooral naar de tsh of vrije t4 gekeken?
    Volgende week vrijdag heb ik terug een afspraak ih ziekenhuis.

4. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

Nov 21, 2020
    3,133
    3,212
    113
    Female
    In ieder geval positief dat je waarden zijn gecheckt! Ik ben onder behandeling van een internist en moet bij een positieve test direct 25% ophogen, omdat je baby de eerste weken inderdaad de eerste weken volledig afhankelijk is van jouw schildklier. Je TSH moet omlaag en de kans is dat je T4 iets stijgt (dat laatste is prima). Ik had met 5 weken zwangerschap een TSH van 7 ondanks 25% ophoging bij 4 weken. Daarna direct weer opgehoogd en toen zakte het snel (gelukkig). Zit nu op 125mg per dag. Ik heb me ook erge zorgen gemaakt, maar het is ontdekt en je slikt medicatie.
    Ik zou vragen of je voorlopig onder begeleiding mag staan van een internist. Ik moet elke zes weken bloedprikken. Ook na je zwangerschap is het belangrijk dat je gemonitord wordt en je schildklier weer normaliseert.

Attached Files:

Mokski likes this.
  5. Krv

Krv Fanatiek lid

May 26, 2017
    4,593
    4,447
    113
    Female
    Fijn! Ik moet het hier trouwens minstens een half uur voor het eten en drinken innemen, ik zou dat even navragen volgende week. Ze kijken altijd naar beide bij mij. Maar m’n ft4 kon goed zijn en tsh toch te hoog. En dat is dan toch een reden om de medicatie te verhogen.

Mokski likes this.
  6. Mokski

Mokski Actief lid

Apr 9, 2023
    305
    235
    43
    Female
    Heel erg bedankt voor jullie reactie.
    Ik maak me ook erge zorgen en sta even op instorten. Zeker omdat ik nooit afwijkende waardes heb gehad.
    Morgen ga ik even naar het ziekenhuis bellen. Kijken of de hoeveelheid medicatie correct is.
    En als het eventueel mogelijk is om vroeger langs te komen dan volgende week vrijdag.
    Ik heb zo'n bang dat er al schade is aan het kindje :cry:

7. Mokski

Mokski Actief lid

Apr 9, 2023
    305
    235
    43
    Female
    Oh sorry nog een vraagje..
    Hoe snel slaat de medicatie aan? Gaat zoiets over dagen of weken?

8. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

Nov 21, 2020
    3,133
    3,212
    113
    Female
    Check mijn foto. Op 2 maart zat ik op 7, op 17 maart op 2,59. Dus kan snel gaan. Ik heb dezelfde instructie als @Krv trouwens: 30 min voor ontbijt op nuchtere maag. Hier ligt de medicatie op mijn nachtkastje, het is het eerste wat ik doe als ik wakker word.

Als je het ZH spreekt zou ik vragen om een gesprek met een internist, die kan een betere inschatting maken van wat de juiste dosering zou zijn. Uiteindelijk is het uitproberen en je hele zwangerschap en de maanden erna bloedprikken.

Krv and Mokski like this.
  9. Mokski

Mokski Actief lid

Apr 9, 2023
    305
    235
    43
    Female
    Ik ga ook de 30min aanhouden. 15min langer op het ontbijt wachten is geen ramp.
    Ga ik ook achter vragen, wil echt dat er goed naar gekeken wordt en een goede uitleg krijgen.
    Kan er echt nog niet van over dat opeens die waardes zo veranderd zijn & blijf met de schrik zitten dat er al schade gaat zijn.

Krv likes this.
  10. Mokski

Mokski Actief lid

Apr 9, 2023
    305
    235
    43
    Female
    Goedeavond dames,
    Vandaag contact gehad met het ziekenhuis.
    De medicatie was alvast goed. Volgende week vrijdag prikken ze opnieuw bloed en testen ze gelijk ook op TPO antistoffen.
    Ze gaan me ook doorverwijzen naar een internist.
    Stemt me in iedergeval al beetje meer gerust.

Nog'ns dank jullie voor de berichtjes.

Splitijsje likes this.
  11. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,876
    8,040
    113
    Dit begrijp ik als geen ander. Ik kwam er met 26 weken zwangerschap achter dat ik de ziekte van Graves heb (juist een te snelle schildklier). Je zit zo in onzekerheid over welk effect dit allemaal heeft gehad op je baby :(
    Ik moest ook meteen met medicijnen starten en dat voelt zo naar! Je weet niet of de baby last heeft van de antistoffen. Voor hetzelfde geld niet, maar dan kan het wel last hebben van de medicijnen en zou zijn schildklier juist te traag gaan werken. Mijn hoofd maakte ook overuren aan zorgen. Ik ben vanaf toen elke week gecontroleerd in het zkh om de baby goed in de gaten te houden.

Na de bevalling waren zijn schildklierwaardes inderdaad ook torenhoog. Hij kreeg toch de antistoffen mee, maar óók mijn medicijnen. Na de bevalling vielen die medicijnen weg en zaten alleen de antistoffen nog in zijn lijf. Na een paar dagen waren zijn waardes weer gezakt en was de conclusie dat hij er zelf niets aan over heeft gehouden gelukkig.

Je kan helaas niet heel veel méér doen dan goed gecontroleerd worden. Kon je maar even in die buik kijken he.
    Veel sterkte en vertrouw er op dat het goed komt.

12. Cobon

Cobon Niet meer actief

Wat vervelend :( ik snap je zorgen heel goed. Ik heb 2 gezonde kinderen gekregen zonder schildklier, met anti stoffen, en mijn waardes zijn beide zwangerschappen alle kanten op gegaan (het was moeilijk te sturen). Misschien vind je dat geruststellend om te horen, ik werd zelf erg ongerust van googlen.

Share This Page