Beste verloskundige, Ik heb een vraag over de ruggenprik. Een goede vriendin van mij wil perse met een ruggenprik bevallen. Nu heeft ze mij verteld dat dit gewoon kan. Ze moesten een formulier invullen ( bevalplan) en zodra ze in het ziekenhuis zijn zouden ze dit dus volledig zelf in de hand hebben. Nu weet ik van mijn twee eerdere bevallingen dat ik van de verloskundige en de zwangerschapsgym altijd heb meegekregen dat ze eigenlijk niet zo happig zijn op de ruggenprik en deze eigenlijk alleen doen als het echt niet anders kan. Het kan veranderd zijn want mijn jongste is nu bijna 3. Ik maak me er een klein beetje zorgen over omdat ik weet dat als je eenmaal bezig bent dat je dan niet voor verrassingen moet komen te staan. Ik zou dat voor haar best wel moeilijk vinden als ze denkt dat het kan maar zodra het begint dit eigenlijk niet kan. Dat ze het misschien verkeerd begrepen hebben. Van morfine weet ik dat ze daar gewoon mee komen als je het vraagt. Nu wil ik jou vragen of het inderdaad zo is dat je als je dit ( ruggenprik) in je bevalplan zet dat je dit dus ook gewoon kunt "eisen"of kunt "verwachten" Ik bedoel dus ook echt de ruggenprik. ( ik ben onder een andere naam al een tijdje lid maar stel deze vraag even anoniem via een ander account)
hoi echt eisen kun je het niet, soms gaat je bevalling zo snel dat het alsnog worst afgeraden. Of als de anesthesist een spoedklus heeft, dan kan het echt wel even duren voor hij geplaatst wordt. Er zijn wel ziekenhuizen die werken met dit soort plannen, je weet dan zo goed als zeker dat je de ruggenprik krijgt. Je moet echter wel op de hoogte zijn van de nadelen van de ruggenprik, want die zijn er zeker ook. Ik neem aan dat dat ook in de formulieren zal staan. Mirjam