Vandaag heb ik voro het eerst me suiker moeten prikken. In de ochtned nuchter en 2 uur later niet nuchter. Bij de 28 weken weer en bij de 32 weken dan weer. Nu vroeg ik me af, wat mag de waarde max zijn als je nuchter bent en wat mag het zijn als je niet nuchter bent ?
Als je niet nuchter bent geloof ik 6.8, maar pin me er niet op vast. Ik meende dat de vk dat vrijdag tegen mij zei. Ik had toen 5 geloof ik.
ik heb nog helemaal geen suiker hoeven prikken is dat normaal? of hoef je alleen maar te prikken als je klachten hebt?
@cilla: hier doen ze dat standaard in het begin, daarna pas weer bij klachten of vermoedens geloof ik.
Hier doen ze het niet standaard hoor, maar wel als je een BMI hebt >30, dus als jij geen overgewicht hebt, doen ze het wsl niet. Volgens mij nemen ze het wel mee met je eerste bloedtest, staat het niet op je formulier?
euhm ik heb eigenlijk niet op het formulier gekeken toen ik bloed ging prikken.. maar ze ze zei na t bloedprikken dat alles goed was (behalve rhesus neg) dus dan zal me suiker ook wel goed geweest zijn badankt
@cilla24 bij mij doen ze het wel maar ik heb een hoger risico ivm schildklier maar als je verder gezond bent of inderdaad een BMI < 30 hebt dan doen ze het alleen bij een vermoeden van zwangerschapsdiabetes.
ik heb vorige week de "ontbijttest" ook gedaan. ik heb nog geen uitslag binnen. bij mij werd het gedaan omdat er na een blaasontsteking wat suikersporen in de urine bleken te zitten. ( iemand vroeg geloof ik of er een reden voor moest zijn ) de waardes wist ik ook niet dus ik heb weer wat geleerd vandaag
@mymiracle: hier doen ze het standaard in het begin sowieso. Ik heb een bmi van 25 ongeveer en wel gehad. Vorige zwangerschap ook en toen had ik een bmi van 23, dus daar ligt het niet aan.
Ik heb juist wel overgewicht en het komt ook vaak voor in mijn familie, en bij mij hadden ze het helemaal niet getest. Ben dus zelf maar even langs de HA geweest, daar kunnen ze het met 1 prikje in je vinger ook testen. Gelukkig was het prima bij mij.
Meestal doen ze het tussen de 24 en 28 weken. En 1 prikje zegt helaas erg weinig! Voor een goed overzicht zou je een dagcurve bij moeten houden (4 x prikken) of een GlucoseTolerantieTest moeten doen; eerst suikerwater drinken en dan prikken.
Oh echt? Dat hadden ze er dan ook wel ff bij kunnen zeggen bij de HA.... Maar hoe doe je dat dan, moet je dan 4x op 1 dag naar je HA?
bij mij hebben ze het vorige week geprikt nuchter was die 4,9 2 uur later was die 4,3 en smiddags om 2 uur was die 3,9 was gewoon goed zei ze niet te laag en niet te hoog wel vroeg ze wat ik had gegeten ik zou gewoon normaal vanmorgen fruit en smiddags brood met kaas ok zei ze en het was goed as maandag moet ik naar de gyn en dan zal ik het nog met haar bespreken want als die echt 7 ofzo moet zijn was het bij mij wel erg laag
's Ochtends vroeg nuchter geprikt op de prikpoli en daarna 3x nog thuis mbv een priksetje: 2 uur na ontbijt, lunch en avondeten. Moet je jezelf dus in je vinger prikken, maar dat valt reuze mee!
ok verkeerd begrepen dan maar ze zal het der maandag echt nog wel over hebben denk we zullen wel afw8 maar die gene die dat bij mij prikte zei dat het keurig was