Suiker(s), e-nummers enz.

Discussie in 'De lounge' gestart door Koesje, 13 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koesje

Koesje Niet meer actief

Sinds een paar maanden ben ik mij gaan verdiepen in alle toevoegingen in ons eten.. E-nummers, kleurstoffen, suikers, zout enz. Ik ben me echt rot geschrokken van mijn ontdekkingen!
    Nadat ik ook wat programma's gezien heb van bijv focus is mij maar al te goed duidelijk geworden dat de wereld van gezonde voeding die ons voorgeschoteld wordt helemaal niet zo gezond is! Laat staan wat voor gevolgen/risico's dit op langere termijn kan hebben voor je lichaam.
    Ik ben toen ook per direct gestopt met light producten en probeer steeds meer op biologisch producten over te gaan (ook qua gerechten enz.). Helaas is biologisch vaak een stukje duurder wat ik gewoon niet altijd haalbaar vind.
    Zojuist heb ik eens etiketten van diksap bekeken. Ik dacht dat ik mijn zoontje door de bio variant te geven een goed product gaf.. Maar niets is minder waar! Ook daar zitten heel veel suikers in (die van de AH doet voorkomen van niet maar die schijnt ook vol suikers te zijn omdat ze op het etiket de hoeveelheden met water vermeng tonen).
    Het verschil met de bio variant is wel dat het om natuurlijk fruit en suikers gaat. Dan denk je het goed te doen en blijkt het toch niet zo te zijn :(

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe andere moeders hiermee omgaan. Ik wil niet het beeld schetsen dat ik een gezondheidsfreak ;) ben maar ik vind het wel belangrijk om ons gezin zover mogelijk gezond te houden.

Letten jullie erop en zo ja misschien kunnen we elkaar wat tips geven?!

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik vermijd suikers niet helemaal.

Zoetstoffn vind ik veel erger.

Misschien moet je eens het boek: de voedselzandloper lezen.

Dat maakt heel veel duidelijk waarom sommige dingen wel en sommige dingen niet goed zijn.

3. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.018
    548
    113
    ik let er een beetje op dwz alles met mate. ik kook regelmatig vers en zonder pakjes en zakjes etc. maar soms gebruik ik het ook wel als ik daar toevallig zin in heb. de diksap gebruik ik niet meer. ik geef gewoon roosvicee of ranja. wel erg verdund. op suiker let ik al helemaal niet. hier wordt weinig gesnoept. 1 klein snoepje per dag. daar zullen ze niets van krijgen lijkt me.
    op brood mogen ze ook zelf weten. ze wisselen voldoende af met vlees, kaas en zoet. chips krijgen ze misschien 1x per 6 weken een heel klein schaaltje. er wordt hier heel veel fruit gegeten en 1x per week eten we frietjes met een snack.
    mi gezond genoeg. alles met mate.
    alleen light producten heb ik niet in huis. ( alleen soms voor mezelf frisdrank omdat ik dat graag heb en ik van gewone cola echt snel aankom)

4. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik probeer er wel op te letten, maar helemaal vermijden kan/wil ik niet.

Ik kook elke dag vers en nooit uit potjes/pakjes en het meeste is biologisch. Drinken is meestal water, koffie, thee of vers sap, maar af en toe ook wel eens uit een pak/fles hoor. Koekjes bakken we vaak zelf, maar we kopen wel eens wat snoep of chips bijvoorbeeld. Lightproducten gebruiken we sowieso nooit.

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik let er eigenlijk niet echt op, Light e.d. gebruiken we hier nooit Sylvano krijgt gewoon 1 koekje per dag daarnaast een doosje rozijnen thats it. Oja en 1 beker roosvicee vind biologisch veel te duur.

6. Koesje

Koesje Niet meer actief

Bedankt voor de tip bosi333! Ik vermijd suikers ook niet helemaal maar probeer wel een stuk te minderen. Zeker in verhouding tot vroeger ;)

TinaTeenslipper, klinkt idd goed! Ik doe dit ook zo bij mijn zoontje.. Al is fruit nog zeker niet zijn favo! Daarom maak ik vaak smoothies voor hem ;)
    En eerlijk is eerlijk ik maak ook nog weleens wat uit een pakje of haal een snack maar dat moet ook kunnen. Het gaat mij er meer om iets bewuster te leven.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn oma is bijna 95 geworden door gewoon te eten en niet paniekerig te doen... dat vind ik oud zat :)

Ik rook niet (meer)
    Ik drink geen alcohol
    Matig met vet en suiker
    Gevarieerd en veel vers
    klaar! Ik heb meer te doen dan over de rest 100 keer na te denken. Kkk kom door elke keuring en voel me goed... en nee, ik wel geen 100 worden.

8. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Ik let er ook veel op, ben hier vooral de laatste tijd erg mee bezig. Wel is het zo heel makkelijk bij de Starbucks een zeer ongezonde koffie en dito stuk gebak te bestellen. Ook bak ik graag zelf lekkere en ook ongezonde dingen, maar hier neem ik dan nog maar een heel klein stukje van ipv 10 brownies in 3 dagen.. ;)

Als je het leuk vindt zelf lekkere zoete dingen te maken, of gewoon op zoek bent naar alternatieven zou je banaan en dadels als zoetmaker kunnen gebruiken. Voor je dochter wat (plantaardige)melk en/of yoghurt en vers/diepvries fruit in de blender en je hebt een gezonde melkdrank. Ik vul dit eventueel aan met een paar lepels havermout, een goede overstap na BV/FV (vind ik dan)..

Ik maag regelmatig als lunch bananenpannenkoekjes voor haar met plantaardige melk, havermout en appel of banaan. Vindt ze heerlijk en is super gezond.

Voor mezelf gebruik ik af en toe agavesiroop als zoetstof.

Mijn meest favoriete en gezondste maaltijd is op dit moment het ontbijt. Rijstemelk met havermout, banaan en kaneel. Hier voeg ik wat lepels gezonde zaden aan toe, nu lijnzaad en chiazaad. Dit kook ik tot het de juiste substantie heeft. Bestrooi en met verse blauwe bessen. Vaak ook met verse aardbeien en/of frambozen.

9. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    Het gaat niet alleen om het bereiken van een bepaalde leeftijd. Suiker, melkproducten en dergelijke kunnen veel meer voor je doen. Wat denk je van je energiepijl met alle (verborgen) suikers in heel veel producten, naast alle bekende gevolgen van suiker. Al word je er 100 mee, die 100 jaar moet je wel met al die andere ongemakken leven.

En als je nergens last van hebt is het prima toch. Ik vind het persoonlijk niet iets waarvan ik denk dat massaal Nederland hiermee moet stoppen. Maar voor mijn eigen welzijn en gezondheid vind ik het wel belangrijk hier heel bewust mee om te gaan. Zelf merk ik al een aanzienlijk verschil na enkele dagen, dit motiveert enorm hiermee door te gaan.

10. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    Lees de boeken van amber Alberda eens. Dit zijn informatieve boeken en kookboeken ineen, hierin staan het allemaal beschreven hoe je kunt leven zonder suiker en e nummers.
    Wist je trouwens dat als men nu suiker op de markt zouden willen zetten, dat het geeneens goedgekeurd zou worden door het vwa en fda. Dit omdat het gewoon giftig is voor het lichaam.

11. A2CA

A2CA Niet meer actief

Nee hou ik me niet mee bezig, vind mijn leven al druk genoeg als ik dan om 5 uur thuis kom en ook nog moet uitpluizen wat ik wel en niet mag koken kom ik aan de rest niet meer toe.

12. Maanhaasje

Maanhaasje Actief lid

12 aug 2013
    217
    0
    0
    Soundfullness Therapeute
    Oegstgeest
    Hier geen suikers, geen e-nummers, geen vlees, geen tarwe en zoveel mogelijk biologisch.
    Ik doe dit al een aantal jaar en zie en voel echt wel verbetering.
    Zelf ben ik ook dan nog veganistisch en de rest van mijn gezin vegetarisch.
    En ik eet ook het meeste low fat. En iedereen draait er eigenlijk goed op. Ben me heel erg in voeding gaan verdiepen toen ik een hersentumor kreeg en met het veranderen van mijn voeding knapte ik heel erg op.
    Dus ben ik dit langzaam verder gaan invoeren voor de rest van het gezin. Mijn kinderen weten niet beter eigenlijk, er is geen snoep of chips in huis en als ze het wel willen maak ik het meeste zelf.
    Als ze bij anderen zijn laat ik ze wel gewoon, maar vaak kiezen ze er zelf niet voor. Voor mij is gezond en gifvrij eten dus heel belangrijk :)

13. Koesje

Koesje Niet meer actief

MissX, Bedankt voor de tips! Klinkt goed en ga ik dan ook zeker uitproberen!
    Ben het idd met je eens dat je verschil bemerkt als je je voeding aanpast. Bij mij is het nog wel met vallen en opstaan qua doorzetten maar het begin is er.. Fijn om te lezen dat er meer mensen zich bewust van zijn!

Het boek van Amber heb ik idd ook gelezen en gaf ook een eyeopener. Ik bak nu bijv. ook zelf mijn brood (klinkt wel oudbollig he;):D).
    Ik merk door de aanpassingen dat mn buik veel minder opgeblazen is en mijn ontlasting ook beter is! Ik heb heel vaak bij de ha gezeten met darmklachten en die zijn dus echt al een stuk minder.

Manyana, ik snap wat je schrijft. in het begin is het ook wel wat uitzoeken maar je vindt er op een gegeven moment wel je draai in. Ik ben ook nog zoekende.

Maanhaasje, jij bent een mooi voorbeeld van verandering door voeding! Goed dat je je gewoontes zo hebt omgegooid. Heb jij nog wat handige recepten?

14. Koesje

Koesje Niet meer actief

Dat wist ik niet maar na alles wat ik nu over suiker gelezen en gezien heb verbaasd me dat niks!

15. mol81

mol81 Niet meer actief

Helemaal mee eens! En mijn oude oma werd 96 jaar terwijl mijn oma nu ook al 83 is. Daar ga ik voor!

16. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

ik ben me erin aan het verdiepen maar ben nog bang dat het veel werk is en veel geld kost.

dus nog in de beginfase hier.

17. MissXX

MissXX Fanatiek lid

9 okt 2011
    2.027
    0
    0
    Nijmegen
    @ Koesje, hier ook met vallen en opstaan hoor, het is gewoon niet makkelijk. Vooral niet met bijv een man in huis die graag van alles eet en buiten de deur is het ook lastig. Gewoon lekker beginnen met alternatieven die makkelijk toe te passen zijn.

Sommige producten vind ik erg fijn om te vervangen van een biowinkel en is een erg makkelijke aanpassing. Voor op brood gebruik ik bijv al notenpasta uit de bio-winkel ipv pindakaas, suikervrije jam, groente spread uit bio winkel(let op, enkele bevatten wel suikers). Ik maak wel eens zelf humus, dit eet ik op een rijstewafel of op plakjes komkommer 's avonds voor de tv.

Klinkt inderdaad oudbollig ja, terwijl ik toch wel een hippe moeder ben haha.. Maar bedenk wel, alle celebrity's en modellen eten al jaren, zo niet hun hele leven al op deze manier.

18. Joyful

Joyful Actief lid

19 feb 2010
    457
    54
    28
    NULL
    NULL
    Ik let er ook op, zeker betreft de kinderen. Alles uitbannen is lastig maar op een aantal dingen kun je zeker letten.

Ik gaf bijv. ook altijd roosvicee of andere eigen merk siroop. Totdat ik erachter kwam dat daar kaliumsorbaat en glucose-fructosestroop in zat.

Kaliumsorbaat, synthetisch conserveermiddel, de volgende gezondheidsrisico’s zijn bekend: Gaat een chemische reactie aan met andere nitraten, veroorzaakt geboorteafwijkingen, astma, netelroos, neusverkoudheid, darmstoornissen.

Glucose-fructosestroop heeft net als suiker een enorme invloed op de bloedsuikerspiegel. Als je door het innemen van glucose-fructosestroop zo´n fructose overdosis binnenkrijgt (ons lichaam is daar niet voor gemaakt) wordt je lever overbelast en is zo druk met de verwerking van de fructose, dat het geen leptine kan aanmaken. Leptine is het hormoon dat aangeeft dat het verzadigingspunt is bereikt. Met fructose alleen kan je lichaam nagoenoeg niets en is het vooral een enorme belasting voor je lever en blijven mensen door het uitblijven van het verzadigingsgevoel maar dooreten. Vandaar ook dat mensen de enorm grote porties kunnen opeten bij een de bekende fastfoodketens. Fructose alleen wordt grotendeels omgezet in vet en is een belasting voor je lichaam, specifiek vooral voor je lever. In deze stroop zitten namelijk geen voedingsstoffen ofzo.
    Fructose zit ook in fruit, maar in fruit zitten minder grote hoeveelheden fructose en in fruit zitten ook heel veel goede stoffen en vezels, waardoor fruit wel gezond is en kan worden verwerkt door je lichaam.

Diksap vinden mijn kids niet lekker.
    Nu geef ik Cereal 100% fruitmelange. Ingrediënten: Geconcentreerd sap (appel 93 %, tomaat, rozenbottel 2%, rode bes 1%, framboos 1%, vlierbes), vitamine C.

Wel iets duurder dan de gewone roosvicee (Bij de Jumbo € 2,99 per fles) maar goedkoper dan diksap. Voor mij dus een goed alternatief.

19. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Maar die suikers, dat zijn toch zeker gewoon fruitsuikers? Dus suikers die uit het fruit komen wat in het diksap is gegaan? Ik mag toch hopen, dat ook de AH geen extra suiker gaat toevoegen aan diksap (wat inderdaad behoorlijk wat suiker bevat, maar hé moet je je kind dan ook maar geen fruit meer geven). Dus die suikers zijn net zo "natuurlijk" als in de niet-bio variant.

Verder ben ik wel bewuster gaan koken/eten sinds onze kleine er is. Minder uit pakjes, want rustig aan met het zout. Maar nog steeds niet biologisch en zelf drink ik ook nog steeds Optimel, vind ik nou eenmaal lekker.

Overigens voelt het voor mij beter om beter direct bij de boerderij je groentes/fruit/vlees te halen dan biologisch in de supermarkt. En zelfs dat doe ik uit luiigheid niet altijd.. :) Al let ik er wel op dat mijn appels en peren uit Nederland komen.

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Na een tijdje gaat het vanzelf he :)

Enige wat ik nog regelmatig check zijn pakken sap :)
    Gewoon omdat het per pak kan verschillen.
    Laatst Fruitbommetje van Sisi gekocht.
    Gewoon het hele merk is niet mijn eerste keuze omdat ik het associeer met frisdrank en niet met gezond :)
    Maar fruitbommetje is dus sap enkel gezoet met stevia.
    Niet met suiker of kunstmatige zoetstoffen.
    Meevallertje :)

En verder zijn wij niet heel streng... Maar kiezen is een keuze.
    En ik kies dan voor wat mij het gezondst lijkt.
    Ene keer is dat minder vet, de andere keer minder suiker.
    En zoetstoffen vermijd ik bij voorkeur helemaal.

Maar het is echt niet alsof ik het nooit binnen krijg :)
    Net nog, glucose-fructose stroop in mijn favoriete yoghurt met appel en kaneel.
    Bewust eten is (in mijn ogen) belangrijker dan op een streng dieet en alleen nog maar rauwe groenten eten :)

Deel Deze Pagina