Mijn nichtje was ook altijd heel erg terughoudend met snoep en zoetigheid bij hun oudste, maar dat is de grootste zoetekauw van allevier. Ze is sowieso dol op lekker en veel eten. Ik denk toch ook dat het een beetje aanleg is. Zo was dat vroeger ook bij mij, er werd helemaal niet veel gesnoept in huis, maar als ik alleen thuis was klom ik wel op de bank om de koektrommel uit de kast te pakken en koekjes te gaan eten (ik was toen een jaar of 3, dat ik wel eens alleen thuis was is een ander verhaal....)
Ik ben geen zoetekauw en heb juist voor zover ik weet wel regelmatig snoep van mijn moeder gehad Ik vraag me ook af of het wel gerelateerd is. Zegt natuurlijk niet dat je daarom maar al je principes overboord moet gooien Nu ik trouwens de kwarktaart plannen in dit topic voorbij heb zien komen, zit ik er ook aan te denken om hem dat te geven met zijn eerste verjaardag.
Ik ben niet bang voor een beetje suiker waar ik me drukker om maak zijn de verborgen zoetstoffen die in veel dingen zitten. Daar kunnen ze namelijk wel heel makkelijk een overdosis van krijgen. (zoek maar eens op de site van voedingscentrum). Groetjes Anita
Mja, dat vind ik dus eigenlijk heel slecht. Het is aan de ouders om te bepalen wat ze willen wat hun kind krijgt. En als iemand anders het aanbiedt, dan heeft het kind het ook wel door. Stel, je hebt er voor gekozen je kind nog niet te laten snoepen. Sterker nog, je kind weet helemaal niet wat spekjes zijn, want je hebt die nog nooit gehaald. En dan kom je in een winkel waarin een vreemde begint over spekjes.... Dat vind ik dus helemaal niet hun plek. Ja ik kan er nog niet echt iets van zeggen, want ik heb nog geen kleine en natuurlijk is het vooraf allemaal makkelijk praten. Ik weet in ieder geval wel dat wij met onze kleine nooit uit onszelf naar de Mac zullen gaan. Zolang hij niet weet wat het is, zal hij er ook nooit heen willen. En natuurlijk zal hij het op een gegeven moment wel leren, van vriendjes of zo, maar goed, zolang wij er niet mee beginnen... En ik denk dat we dat ook zo gaan doen met snoep en zoetigheid. Ik moet wel zeggen dat toen ik voor het eerst zag dat zo'n klein kind stukken fondant in zijn mond aan het stoppen was (en dat is dus puur suiker), ik bij mezelf dacht: Dat lijkt me niet goed. Zelf denk ik: Zolang je iets nog niet kent, kun je het ook niet missen, toch? Ik zie de kleine van een vriendin ook lekker smullen van een soepstengel... Dus vraag ik me af waarom je überhaupt begint met het geven van snoep. Ik zeg niet dat iemand het fout doet hoor! Helemaal niet nu ik lees dat het schijnbaar heel normaal is om je kind af en toe taart te laten eten.
OK, OK, ik zei ook: in MIJN geval! :-D Er zijn natuurlijk talloze voorbeelden voor het tegendeel aan te dragen en ook net zoveel voor mijn ervaring. Trouwens, ik kreeg altijd een gulden zakgeld per week en daar kocht ik altijd snoep voor maar toen was ik al wel wat ouder en daar bleef het ook bij. Maar als kind had ik wel behoefte aan zoetigheid. Mijn ouders hadden nooit snoep in huis. Ik nog steeds niet trouwens... En Anita heeft ook een punt!
Voor Aaliyah haar eerste verjaardag heb ik een kwarktaart gemaakt om van te snoepen en in te slaan. Dit meer als reden dat ze geen slagroom lust dan voor de suikers. Ze krijgt wel eens theebiscuits. Die vind ze lekker en héél af en toe iets zoets als een stukje chocola of een spekje. Ze is nu bijna 15 maanden.
Bij mij hetzelfde, Miepie. Wij hadden geen snoeptrommel. Ik miste het ook niet. Nu ben ik nog geen zoetekauw. Oh, soms kan ik wel lekker genieten van dropfruitduo's, maar ik ben meer van het hartige. Hoewel we toen ik klein was ook nooit chips hadden... Of misschien hadden we die wel, maar wist ik er niet van. Ik bedenk me trouwens dat het misschien wel slim is om terughoudend te zijn met zoet, want mijn tanden zijn niet erg best en volgens mij is dat ook erfelijk...
Oeoeoe, de Mac, ook zoiets. Ben ik ook helemaal niet een voorstander van, zeker niet voor kinderen. En ze richten zich juist zo op kinderen ook dus dat wordt nog moeilijk straks vrees ik. Tja, wat is normaal? Ik zou het zelf dus niet doen en ik vind het ook niet heel normaal of gezond om je kind taart of patat te laten eten. Maar ja, dat is maar mijn mening. En wat is af en toe? Ook voor iedereen anders.
Dat was voor mijn ouders de voornaamste reden om er voorzichtig mee te zijn, zij hebben beiden hele slechte gebitten van veel snoep en slecht poetsen. Mijn zus en ik hebben beiden juist een heel sterk gebit. Hier trouwens ook een hartige liefhebber. :-D Toch het ontbreken van die snoeppot he?
Hier heb je op zich wel gelijk in, maar over het algemeen vragen ze het aan mij en niet aan Eva, ik vind het dus echt niet kunnen om het aan een kind te vragen, je weet bijvoorbeeld ook niet of een kind allergisch is oid. Laatst gebeurde dat dus wel toen mijn vriend met Eva op pad was, mijn vriend is meestal erg direct maar heeft er niets van gezegd. En dat maakte mij weer boos, want het gebeurde op een heel 'gemene' manier ('jij mag vast wel een lekker snoepje...', kind helemaal lekker maken) Maar ze mag het van mij dus wel. Want ze is oud genoeg dat ze gaat beseffen dat anderen het ook eten. Ik vind het nou ook niet echt nodig, maar ik ga het haar niet 'ontzeggen'. En hoe vaak gebeurt het nou, hooguit 1 keer per week. Eva heeft trouwens wel worst leren eten door de vleeswarenafdeling in de supermarkt, na een paar keer iets gekregen te hebben at ze het op. En nu vraagt ze er zelf om (wat niet mag van mij...). Niet dat ik het zo belangrijk vind dat ze worst eet, maar ze is zo'n mieperd met eten dat ik het fijn vindt dat ze meerdere dingen leert eten. Dat is trouwens ook de reden dat ik niet zo moeilijk ben met een snoepje in een winkel. Verder eet Eva haast geen snoep en het is toch iets dat er met mate toch bijhoort (je kunt er niet omheen zeg maar). Dan kan ze beter leren dat het af en toe wel mag.
Dit klopt inderdaad, maar kindjes worden ouder en gaan meer doorkrijgen wat er om hun heen gebeurt. En dan vind ik het af en toe geen probleem. Eva krijgt thuis geen snoep, ze vroeg hier tot vandaag alleen maar om rozijnen of een soepstengel, die ze vervolgens niet helemaal opeet. Vandaag vroeg ze wel om koek toen ze 3 pepernoten op had die ik per ongeluk had laten staan van gisteravond. Dan ga ik dus ook niet moeilijk doen als zij ze wil proeven om dat te verbieden. Een jaar geleden was ik trouwens echt een stuk minder makkelijk. Maar kleine kindjes worden groot
Het ligt ook aan de leeftijd... ik vind het nogal een verschil, een kind van 1 of 2 jaar. En een kind van 4 zal hoogstwaarschijnlijk nog meer snoepen en zeker wel eens patat en taart eten.
Mijn schoonouders zijn ook meer van het hartige, kaas en noten enzo. En de zussen en broer van mijn vriend ook. Maar mijn vriend is wel een zoetekauw, is dol op chocola en lekkere koekjes. Dus wel dezelfde opvoeding maar eentje die toch echt een andere smaak heeft
Daar ging ik eigenlijk ook van uit Maar pikt ze dat niet op? Hmmmm... Ik vraag me af... rond welke leeftijd gaat dat ongeveer spelen? Ik zit me nu ook al af te vragen hoe dat straks zit bij opa's en oma's. Als wij niet willen dat ze snoept... Zouden onze ouders daarin meegaan? Ik verdenk mijn vader er van roet in het eten te gooien.
Vind snoepen nog helemaal niet nodig. Verjaardagen vieren wij niet en daarbij heeft mijn dochter koemelkallergie dus taart zat er niet in . Nu krijgt ze zo af en toe (paar keer per week) een klein zacht snoepje en voor de rest eet ze gewoon fruit. Ben van mening dat ze al zat suiker binnen krijgen.
Eva pikt het meestal niet op, het woord snoepje heeft ze nog niet zo vaak gehoord . Ze krijgt hier trouwens na het eten altijd wel een snoepje, maar dat is een vitaminepilletje . Worst hoort ze wel altijd meteen! Bij Eva begint het nu dus een beetje te spelen. Voorheen keek ze er ook niet naar om als er iets op tafel stond wat niet voor haar was (zoals bv. de pepernoten van vanochtend). Nu dus wel en wil ze het ook eten. En als ze op een verjaardag anderen iets ziet eten wil ze het ook hebben (zoals de nibbits van afgelopen weekend). En wat je ouders betreft... het ligt aan de koppigheid van je ouders denk ik . Mijn ouders gaan er wel in mee met ons, maar wij zijn er ook niet zo moeilijk in omdat Eva er niet zo vaak komt. Mijn nichtje heeft wel aanvaringen gehad met haar ouders.
Maar waarom krijgt je dochter dan wel af en toe een klein zacht snoepje als je het niet nodig vindt? Eva kreeg op die leeftijd helemaal geen snoep, wel rozijntjes en af en toe een kaakje, maar geen echt 'chemisch' snoep. Nu dus alleen soms een spekje in een winkel. Maakt me verder niet uit hoor , maar als je het niet nodig vindt vraag ik me wel af waarom je het dan al geeft. Of heeft dat met haar koemelkallergie te maken, dat ze verder minder mag?
hier wil ik graag ook proberenzoet zo min mogelijk te gaan geven. maar mijn vriend is een enorme snoepkont dus die mag straks gewoon niet in haar bijzijn gaan schranzen. ik zelf hou niet van snoep. het enige wat ze hier krijgt is diksap en 2 x per week appelstroop op brood. een enkele keer vruchtenhagel maar ze vindt brood met alleen boter net zo lekker. verder hooguit 1x per week een koekje zoals een rijstwafel of een half eerste stap koekje ( de rijstwafeltje vind ze nog lekerder zelfs) en toen ze gedoopt werd ( 7,5 maand) heeft ze 1 iniminiestukje cake op. was net iets groter als een kruimel.
Snoopy, omdat mijn man altijd dat snoepje geeft . En verder vind ik het qua lekkers inderdaad erg tegenvallen voor haar. Ze mag ook geen ei, en blijf nu wat steken op 3 soorten koekjes wat ze niet echt lekker vind (rijstwafeltje of soepstengel eet ze al niet meer omdat ze het volgens mij gewoon gehad heeft met dat droge spul), idd rozijntjes en fruit of plakje worst. Chipjes zit vaak ook melkpoeder of iets op. En bij haar is het zo'n extreme koemelkallergie dat ik veel dingen waar ook maar een tikkeltje inzit gewoon niet kan geven. Nu ik dit zo schrijf moet ik misschien toch maar niet zo moeilijk doen over dat snoepje