er zitten nogal wat verschillen in de waardes die een vk te hoog vind ik moet vrijdag 3x bloedprikken, nuchter/2uur na ontbijt en 2uur na de lunch mijn waarde was 6,2 en mijn vk zei dat 4/5 goed was en daarna is het verhoogd dus ik had iets te hoog maar ze wil het voor de zekerheid toch controleren
Ik ben wel iemand die meteen denkt aan insuline spuiten. Dat komt ook omdat de hoogste 9.6 was. Weten jullie ook wanneer ze besluiten op insuline over te gaan? @ Melindy en Mamavd, bedankt voor de info. Het vingerprikje vind ik vaak ook al vervelend. Dus laat staan als je zelf een vloeistofje moet inspuiten. Maarja de diabetesverpleegkundige zal me dat ook allemaal wel uit gaan leggen, mocht ik het moeten gaan doen. Moet er morgen weer heen. Ben benieuwd hoe het nu verder gaat, want mijn waarden waren echt veel te hoog van de week.
als je aangeeft dat je het erg moeilijk vind, dit altijd zeggen! ze kunnen evt hulp regelen voor je (thuiszorg), die je kunnen helpen om over je angst heen te komen. wat ze mij verteld hebben is dat ze eerst willen kijken hoe je waardes in eerste instantie verlopen. en als deze te hoog zijn, hoe het werkt met een dieet. pas als het daarna nog niet onder controle is gaan ze over op insuline spuiten. vaak ook kleine hoeveelheden, dus het prikken is dan ook zo voorbij. ik ben ook wel nieuwsgierig wat er uit komt. hou je ons op de hoogte? ik moet zelf donderdag weer bellen om de waardes was afgelopen week te bespreken. maar zoals ik het nu zie (ik hou het zelf ook schriftelijk bij met wat ik heb gehad), is hier geen reden voor paniek. alles zit netjes binnen hun grenzen.
Hier ook. Met 23 weken een GTT gehad. Gatverdamme! Wat was ik daar naar van. Nuchter was ik 7.2 en na de suikerdrank 14. Dat was een duidelijke diagnose. Nu moet ik 7 x per dag prikken tot na de bevalling. Nu blijft hij nuchter rond de 5.5 hangen en niet nuchter tussen de 5.5 en 6.5. Heel soms 7. Ik moet eerst met dieet. Evt. later insuline spuiten. Vraag wel na of je nu ook ingeleid gaat worden. Ik kwam hier bij verassing achter vanochtend door wat zoeken op het net. Dit schijnen ze veelal standaard te doen omdat je kindje te groot kan worden en de placenta minder zijn werk gaat doen. Ik heb vanochtend het zh gebeld en inderdaad bleek dit het geval. Bij dieet 39 weken en dan inleiden maar mocht ik insuline moeten gaan bijspuiten dan is het 38 weken inleiden. Normaliter had ik er niet zo van slag geweest als ze me dit gewoon bij de diagnose suiker hadden verteld. Maar nu ik er zo achter kwam moet ik zeggen dat ik er aardig door van slag ben. Lang leve de hormonen
Had ik ook hoor. Ik zag overal al spoken. Had ik ook nog eens een muts van een dietiste die krampachtig riep 'denk erom, je mag geen gram afvallen!'. Was na die week 4 kg kwijt . En een diabetesverpleegkundige die bij 6.0 al tegen het plafond zat want 'oh dat is veel te hoog bla bla bla' . Verschrikkelijk wat was ik van slag door die wijven. De maandag erop had ik een afspraak met de internist. Zo'n dokter gun ik echt iedereen, wat een geweldige lieve en grappige man. Ik legde hem alles uit en hij zei meteen 'meis, laat je alsjeblieft niet gek maken, afvallen mag best als je je vitamientjes maar eet en je suiker moet echt structureel te hoog zijn willen we in paniek raken MAAR we houden je wel heel goed in de gaten vanaf nu omwille van je babietje'. En met die uitleg kon ik heel goed leven. Toen was het ineens ook niet meer zo erg om evt. insuline te moeten spuiten al hoop ik nog steeds niet dat het nodig is natuurlijk.
toen die van mij 9,8 was ben ik begonnen met insuline spuiten ( liep bij martini ziekenhuis in groningen) maar dat kwam ook omdat de kleine in mijn buik toen al meer dan 2 weken voor liep en ik nauwelijks kon eten door de misselijkeheid dus aan mijn voeding weinig gedaan kon worden. en ik vond het ook eng in het begin maar ze begeleiden je heel goed hoor ze leggen uitgebreid uit hoe het moet en noem maar op en als ik het eng vond mocht ik haar gewoon weer bellen om te kijken naar een oplossing dat was wel fijn en vingerprikje vond ik pijnlijker dan in je buik(bovenaan)
Wat vervelend dat er toch nog veel vrouwen last van hebben. Maar ik denk dat het wel beter is dat ze er achtet komen zodat alles met de baby en moeders goed kan blijven gaan! Ik was donderdag naar het zh om te prikken.... als de uitslag niet goed was, zou de vk bellen..... ben tot nu toe nog niet gebeld.....
Ik had hier 5.6 en toen moest ik al ogtt doen in het ziekenhuis!! Dus vd week maar netjes heen gegaan. Eerste prikje in het ziekenhuis 3.4 .... tweede na vieze drankje 7.6 en weer uur erna 5.3. Dus ben benieuwd naar de uitslag wat ze met me van plan zijn
Bij mij is het nu precies een week geleden ( vorige week dinsdagochtend ) geweest dat ik de GTT test heb gedaan . Niks gehoord dus het zal wel gewoon goed zijn. Volgende week dinsdag mag ik weer naar de vk dus zal eens vragen wat de waardes bij mij waren.
Theertje, als hij te hoog was, was je inderdaad allang gebeld. Cryptonism: ik kwam dus overstuur bij de gyn vandaan muts wist niet hoe het echo apparaat werkte, ik moest zelf vragen of ik bij de vk kon blijven of door zkh werd overgenomen, muts ging direct vertellen wat er evt allemaal fout kon als ik inderdaad diabetes had (ze weten het nog steeds niet zeker, en gezien mijn waarden afgelopen week allemaal netjes binnen de grenzen zijn denk ik dat er heisa is om niets), ze praatte tegen mijn moeder ipv tegen mij na de afspraak bij de diabetes verpleegkundige twee dagen later was ik pas rustig. hun waren vriendelijk, geduldig, duidelijk. ze stelde me helemaal gerust ik neem de gyn maar voor lief, hopelijk is de internist ook top (als ik de verpleegkundige mag geloven ga ik hem ook mogen ), maar dankzij de twee verpleegkundigen waar ik meer contact mee zal hebben is het wel te doen in mijn ogen "oh een van ons komt zo snel je bevallen bent. voor jou natuurlijk, maar we mogen de kleine ook vast wel even vasthouden?"
Hallo dames, zie al dat ik niet de enige ben helaas met zwangerschap suiker. Bij mij is het ontdekt toen ik 23 weken was, VL had me doorgestuurd naar het ziekenhuis voor glucosetolerantie test (heel fijn Not) en bij nuchter prikken was het bij mij 6.7 en na de test 13.8! Dus werd met spoed doorgestuurd naar diabetes verpleegkundige. Nou heb 3 dagen alleen 4 keer per dag hoeven testen en me waardes doorbellen. En de 4e dag kon ik weer langskomen. Ja toen lag er een insuline pen voor me klaar Om een lang verhaal toch een beetje kort te houden, ik ben begonnen met 3x3 eenheden insuline en nu in me 33ste week spuit ik 14,8,14 eenheden per dag. En er is besloten mijn kleine man te halen als ik 38 weken ben vanwege de insuline.. 1 ding is zeker leuk is anders.. Voor degene die ook suiker hebben succes!
Weten jullie dat het vaak zo is als je tijdens zwangerschap diabetes krijgt dat je bij slechte leefwijze na de zwangerschap er een hele grote kans bestaat dat je na 5 a 10 jaar diabetes type 2 krijgt. Na de zwangerschap goed opletten op voeding, beweging ed. Ook bij een volgende zwangerschap is de kans groot dat je weer zwangerschaps diabetes krijgt.
Op zich is het wel te doen allemaal, het testen enzo.. alleen ik krijg mijn waardes na het ontbijt maar niet normaal. Zelfs de diƫtiste vind het vreemd. Nuchter begin ik goed maar na 2 boterhammen met magere beleg stijgt de suiker zodanig hoog dat het net lijkt alsof ik een 10 gangen menu op heb Iemand een suggestie?, misschien moet ik iets anders eten met het ontbijt. Want zelfs met 1 boterham en een glaasje optimel is het te hoog
Angelmeissie wat vervelend dat je het niet onder controle krijgt! En vreemd dat de dietiste het ook niet meer weet..... ik kan je er helaas ook niks over vertellen. Heel veel suc6 er mee en hoop dat het wel snel goed gaat komen!
angelmeissie: probeer eens beschuit te nemen. of yoghurt (met musli). of probeer de optimel te vervangen door iets anders. volgens mij zit er ook behoorlijk wat koolhydraten in optimel (kan me vergissen hoor. ik drink zelf geen optimel, vind het niet lekker). en voor koolhydraten moet je opletten.