Nog lang niet aan de orde maar ben wel benieuwd naar andere ervaringen op dit front. Ik geloof dat je beter zo lang mogelijk kunt wachten met eten waar suiker, en mogelijk ook zout in zit. Dus geen diksap geven, geen eierkoek, liga of ontbijtkoek. Laat staan andere zoetigheden bij feestjes....al lijkt me dat lastig. Is fruit, rijstwafels, soepstengels als tussendoor niet meer dan genoeg? En kun je een klein kind bij feestjes gewoon Niets geven ondanks dat volwassenen bv wel taart eten? Hoe eerder suiker, hoe eerder je eraan went en niets liever wil ....en dik en ongezond wordt.... Zelf eet ik gezond en eet hooguit in de avond wel eens wat lekkers en op feestjes meestal ook, maar bv taart op werk eigenlijk nooit. Uitgezonderd laatste weken zwschap, nu vaker ijs in de avond. Wie deelt mijn mening, of hoe ga je hiermee om?
Ik ga suiker niet per se uit de weg. Ik let er wel op dat hij het met mate krijgt. Mij idee was juist dat ik mijn kinderen gematigdheid wilde bijbrengen in de opvoeding. Suiker totaal uit de buurt houden past daar niet bij.
Alles met mate, onze dochter mag best een snoepje of ranja.. Ben daar niet zoveel moeilijk in... Tot 1 à 1 1/2 wel zoveel mogelijk vermeden. Diksap zitten alleen frutsuikers in dus niks mis mee.. Waarom zou je suikers willen vermijden? Zolang ze het met mate binnen krijgen, niks aan de hand toch?
Ik geef wel diksap en soms ook een stukje van een eierkoek. Maar houdt er zeker wel rekening mee dat zoontje niet onnodig veel suikers binnenkrijgt. Daar is hij nog veel te jong voor.
Hier onder het jaar heel strikt. Ook voor zijn verjaardag zelf cupcakes gebakken zonder suiker. Ons gevoel is nu versoepeld en nu krijgt hij wel af en toe een stukje eierkoek, een frietstukje zonder zout of een hapje kaas/worst. Gewone koek e.d. krijgt hij niet en ook geen vla, ijs of snoep. Dat vinden we niet nodig. IJs maak ik zelf met geprakt fruit. Heerlijk! Ik snap je wel, zo waren we hier ook, maar nu boven het jaar iets minder strict.
Hier krijgt ze gerust een volkoren eierkoek hoor. Ook taart op verjaardagen en als we bij opa en oma of tante op viste zijn krijgt ze wat langevingers. Ze eet verder hartstikke gezond. Elke dag pap-bruinbrood-2 stuks fruit-veel groentes-melk-water. En als tussendoortje dus een tarwe koekje/rijstewafel/rozijntjes/volkoren eierkoek. Ik maak me er niet druk om. Zolang het met mate is vind ik het goed
Hier lukt het al 4,5 jaar goed. Al word het nu wat moeilijker met school traktaties. Tussendoor is het een rijstewafel of soepstengel Heeel soms een halve eierkoek Maar echt ruimte voor tussendoortjes is hier niet. En nu met dit weer krijgen ze ook heus wel eer ijsje hoor een raket of peren ijsje hoor. Maar ik vind al dat snoep en koek niet nodig
Wij waren tot 2 jaar heel strikt, vrijwel geen toegevoegde suikers en zo min mogelijk zout. Het resultaat is dat 2 vd 3 kindjes nu met 4 jaar echt geen zoetigheid lusten. Ze weigeren alle snoep, koek en gebak. Enige wat ze een beetje lusten zijn eierkoeken en volkoren ontbijtkoek. En dat zien ze echt als snoep. Ik heb nooit problemen gehad met feestjes ed, ze vinden de meeste traktaties, ranja en gebak te zoet en weigeren het zelf. Je maakt ze echt blij met fruit. Is natuurlijk ook zoet, maar ik heb tot liever dat ze een banaan eten in plaats van een spekje.
Hier krijgt hij op diksap en fruit na nog geen suiker suiker. Wel natuurlijke suikers zoals dus diksap of appelstroop. Op feestjes hebben ze ook vaan kaas of worst en komkommer of zo. Dan geeft ik hem daar iets van maar ook nog beperkt. Hij is ook geen kindje wat steeds loopt te schooien dus ik laat hem lekker spelen en rond de snack en drink tijd krijgt hij iets. Is het op dan is het op en klaar. Tussendoortjes thuis zijn verantwoorde en dus geen snoep of gewone koek. Wel die van goodies.
Ik ben vrij strikt als het gaat om snoep & chips. Ik vind het echt onzin om een peuter van 2 snoep / chips te voeren Ik merk wel dat niet iedereen daar begrip voor heeft Tot 1 jaar inderdaad ook goed gelet op zout en zo gezond mogelijke tussendoortjes. Ze krijgen van mij wel diksap maar dan met meer water aangelengd dan op het flesje staat aangegeven. Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen verschillende smaken leren eten en daarom dus de keuze voor geen snoep/chips. Zodra ze die smaken kennen worden dat de favoriete smaken (logisch). Waar ik wel van baal zijn de traktaties op het kdv: het advies is om geen snoep te trakteren, maar weinig ouders houden zich daar aan :x met als gevolg dat mijn dochter geen snoep krijgt en de rest wel. Gelukkig krijgt zij dan bijv, wat extra aardbeien (waar ze misschien nog wel gelukkiger van wordt ) maar het komt ook wel eens voor dat een leidster niet zo oplettend is en ze alsnog snoep krijgt, grrrrr! Voor de mensen die denken dat mijn dochter iets tekort komt: ze is heel erg blij met een bakje frambozen of druiven. Misschien nog wel gelukkiger dan wij van snoep worden Ps: kijk bij soepstengels de verpakking goed na, want sommige schijnen meer zout te bevatten dan je in eerste instantie zou denken!
Ik geef dochter thuis altijd een cracker, groente, fruit of een soepstengel tussendoor. Ze krijgt wel 1 of 2 glaasjes diksap per dag maar drinkt net zo lief water of thee. Met een feestje echter mag ze best een koek of stukje taart, en ook bij oma mag ze best wat lekkers. En met mooi weer thuis een waterijslolly. Het is niet verkeerd om suiker zoveel mogelijk ts vermijden maar daarentegen denk ik dat je je kind ook moet leren matigen zoals hiervoor al is gezegd. Een koekke of stukje taart op zijn tijd is prima, maar niet dagelijks of een hele rol achter elkaar. Zo denk ik wel over meer dingen (tv is prima, maar zomaar een kwartier of half uurtje is genoeg, niet de hele dag tv kijken)
Hier ook vrij strikt met wat ze te eten krijgt. We koken zoutarm richting zoutloos (echt een schok als je dan eens bij iemand eet die dat niet doet! je went echt aan zoutloos, nu vind ik alles met zout veeeel te sterk van smaak) en snoep etc krijgt ze ook niet. Ze drinkt water en borstvoeding, geen sapjes ofzo. Verder wel eens een verantwoord koekje, maar ze is meestal blijer met een bakje fruit. Op verjaardagen eet ze gewoon een cracker, wat fruit, rauwkost... Ze zeurt niet om een hapje taart. Sterker nog; ze mocht van mij laatst best een hapje taart proeven, maar ze vond 't niks en knabbelde lekker verder aan haar cracker. Volgend jaar gaat ze 2x per week naar een psz en daar krijgen de kindjes limonade en mogen ze zoet trakteren... Hoe dichterbij dat komt, hoe meer ik na begin te denken over het zoeken maar een andere mogelijkheid voor haar om onder de kindjes te komen. Ik vind dat echt zo onnodig, waarom niet gewoln lekker een beker water en een bakje fruit?
Thja opzich gematigd suiker, maar hier gaat wel een kleinschepje suiker door haar thee, anders wil ze het absoluut niet ( als t te ziet is drinkt ze t ook niet) verder mag ze van ons wel wat ze wil... Maar met mate.. Nu is het een moeilijke eter maar in een idiaal beeld, mag ze best een koekje/ snoepje/ spekje, 1 tje geen tig, en altijd of of en niet en en...
Hier geven we ook geen diksap of andere sappen. Hij eet heel veel vers fruit en groente. Als tussendoortje krijgt hij een cracotte, soepstengel of knijpfruitje (naast zijn normale fruit). Verder krijgt hij op brood: pindakaas, appelstroop, jam met weinig suiker of avocado. Soms ook alleen met boter. Hartig beleg (alleen nog kipfilet) eet hij van zijn broodje af, dus krijgt hij meestal los. Het dichtsbijzijnde bij een gewoon koekje dat hij gehad heeft, is een wafeltje van een ijsje.
Uk is bijna 1, krijgt wel 1x diksap ( want hij pakt anders beker sap van zn zus ) maar heeft nog nooit suiker in de vorm van koek/snoep gehad. Wel dun zoet op brood ( geen kaas/worst ivm koemelkallergie) en idd fruit, rijstwafels, laatst 1x groentenchips van de boerderij hier. Tot 1,5 ging dit bij dochter goed, zo matig met zoettig en ongezond.
Ik let hier ook wel op dat hij gezonde dingen krijgt en zo min mogelijk suiker er zout maar je kan het ook overdrijven (is mijn mening) mijn kleintje is bijv. Gek op fruit ennkrijgt soms wel 4 stuks fruit op een dag (met de hitte eet hij slecht en fruit gaat er goed in) en weet je hoeveel suiker daarin zit? Ook krijgt hij heeeeel sterk aangelengd diksap. Dit zijn allemaal natuurlijke suikers enndie vermijd ik zeker niet. Puur omdat fruit ook heel gezond is en je niet alles kan vermijden. Dat je een jong kind geen snoep en taart geeft lijkt me dan weer logisch (behalve natuurlijk op zn verjaardag een taartje). hier een Beetje de gulden middenweg dus!!
Tot 1 jaar geen helemaal geen suiker. Nu heel af en toe wel 's een stukje taart als wij dat eten. Maar verder eigenlijk niet. Dat gaat thuis prima. De oma's zeuren echter wel telkens. Mag ze nou nog geen koekje of chips of weet ik wat. Gek word ik er soms van. Maargoed...ik probeer het enigszins los te laten en het AF EN TOE toe te laten. Dagelijks of meerdere keren per week koek, snoep en chips...echt niet. Qua drinken. Thee of bv of geitenmelk. Diksap vind ze niet zo lekker. Soms een keertje appelsap maar ze heeft liever thee.
Hier probeer ik het ook buiten de deur te houden. Laatst wilde pake (opa) Fay wel een stukje appeltaart laten proeven. Kan toch geen kwaad 1 hapje. Heb ze duidelijk uitgelegt dat Fay niets mist, want ze kent het niet. En dat ze die vieze troep alleen voor hun eigen plezier bij haar naar binnen stoppen en niet voor de gezondheid van Fay. Zelfde voor snoep, koek en ranja. Fay is net zo blij met fruit.
Ik let niet echt specifiek op suiker en geef mijn zoontje bijv. wel diksap, maar wel erg verdund. verder heel af en toe is een snoepje/koekje, maar hij houdt toch eigenlijk veel meer van snoeptomaatjes en fruit. met een verjaardag mag hij wel taart maar eet hij meestal ook alleen het fruit ertussenuit (bij iedereen) met zout let ik wel op, nu hij wat ouder is doe ik wel wat zout in het eten maar lang niet zoveel als voordat hij mee at! hij heeft ook absoluut geen overgewicht, mocht hij daar aanleg voor hebben zou ik wel nog veel meer op suiker inname letten. Het is algemeen bekend dat overgewicht slecht voor de gezondheid is en ik vind het de taak van de ouders om te zorgen dat je kind een gezond gewicht heeft! ik kan het echt niet aanzien om veel te dikke kinderen te zien. vind het eigenlijk een beetje verwaarlozing! (ik ben me er wel van bewust dat je het in sommige situaties nauwelijks kan beïnvloeden)
Je kunt ook doorslaan vind ik. De jongste is 10 maanden en krijgt ook diksap te drinken. Vind ze lekker en kan helemaal geen kwaad. Mijn andere 2 kinderen zijn 7 en 9 jaar en je houd het echt niet tegen.Traktaties op school,kinderfeestjes en noem maar op.Ik pik hier altijd direct de kinderen uit die thuis zelden iets krijgen want die snaaien heel de tafel leeg en zitten stiekem in een hoekje te schransen.Niet allemaal natuurlijk maar het valt heel erg op.Zijn vaak kindjes van een jaar of 4 en moeder zit op het puntje van haar stoel heel boos en afkeurend te kijken en kindje kijkt over zijn schoudertje naar moeder met zo'n gezichtje.Mijn kinderen zijn soepel opgevoed omtrent snoep gedrag en vertonen dit gedrag niet.Ze nemen iets mee in het voorbij gaan en doen het niet stiekem. je hoeft je kind niet onnodig vol te stoppen met suikers maar sommigen kunnen ook overdrijven.