Hoi allemaal, Ik heb zojuist dit hele topic doorgelezen. Jullie zitten al verder in het traject, insuline spuiten. Afgelopen vrijdag moest ik preventief gecontroleerd worden op zw suiker i.v.m. overgewicht. Ik had al overgewicht voor de zwangerschap, ben tot nu toe nauwelijks aangekomen. Ik kreeg een test waarbij ik nuchter moest komen. Eerst een ademtest, daarna een infuus en 2 glazen met glucose. Ik moet zeggen dat ik het drankje het ergst vond, kreeg het bijna niet weg. Moest bijna spugen, maar ging gelukkig net goed. Ik heb nog een half uur aan een bloeddrukmachine gelegen, maar mijn bloeddruk is goed. En ik kreeg een groeiecho. De baby is aan de grote kant, niet te groot maar wel groot. Maar goed ik kreeg te horen dat van de waarden er maar 1 goed was. Ik begreep nuchter, maar weet het niet zeker. Kreeg verder geen waarden te horen. Ik moet over een week naar mijn vk en aankomende donderdag moet ik mijzelf prikken (5x met vingerprik). Die waarden bepalen of ik het dieet moet blijven volgen of dat ik onder behandeling moet. Nu heb ik alleen geen goed idee van wat ik nu wel en niet mag eten. Ik kreeg te horen dat ik zo min mogelijke snelle suikers moet eten. Verder kreeg ik wel een folder, maar daar staat het schema op van het voedingscentrum wat aanbevolen wordt qua benodigde hoeveelheden per dag. Nu houd ik dat maar aan en eet niets extra. Ik snoepte wel wat tijdens de zwangerschap, deed ik voor de zwangerschap zelden. Maar nu snoep ik niets meer. Nu ik erop let valt mij pas op in hoeveel producten veel suiker zit. Ik at op werk altijd een pakje liga continu koekjes (light of gewoon), maar daar zit best veel suiker in. Ik drink gelukkig zelf graag water, ik haal de 1,5 liter wel. En ik dronk als afwisseling roosvicee light. Maar daar zit ook nog best veel suiker in. Dus die laat ik ook maar staan. Zelfde geld voor melkdrank met een smaak, of yogho yogho zeg maar. Gisteren met boodschappen gezocht naar suikervrije producten, maar veel is er niet. Heb wel suikervrije hagelslag gevonden, mag ik dat eten? Ik eet normaal nooit boter op een boterham, in het schema van de folder staat dat ik per dag 30 gram moet eten. Is dit echt belangrijk of kan ik het laten staan? Sorry voor de vele vragen, maar ik hoop met een dieet mijn waarden goed te krijgen. En aangezien er geen uitleg is gegeven wat betreft een dieet heb ik het idee dat ik daardoor ook niet echt goed mijn best kan doen. Wil niet onnodig aan de insuline spuiten als het ook met een goed dieet opgelost had kunnen worden. Hopelijk gaat het vingerprikken bij mijzelf goed, ik heb behoorlijke angst voor naalden en het prikgevoel. Dus ik tref het wel Maar goed ik leer er hierdoor ook mee om te gaan. Sorry voor de vele vragen en het lange verhaal maar ik baal er enorm van en voel me behoorlijk schuldig naar de baby toe Groetjes Sabse
Ten eerste moet je je niet schuldig voelen tegenover je baby meid , je kunt er niks aan doen ............................... Je moet juist erg op de koolhydraten letten.......... Een paar berichtjes eerder is een hele handige site gegeven :Koolhydraten dieet afvallen koolhydraten De vingerprikjes vallen wel mee en stel dat je straks insuline moet spuiten , dat is helemaal niet eng en voel je bijna helemaal niet ..... Probeer eens optimel te drinken , dat staat in mijn dieet ..Ikpak dat vaak als tissendoortje met een stuk fruit .... Ik denk dat als het in je menu staat dat je de boter wel moet gebruiken , bepaalde vetten heb je toch nodig Mijn waardes blijven nog wel schommelen ..maar meer als mijn best doen kan ik ook niet ..Ons beepje doet het goed en dat is het belangrijkste ... Als je nog meer wilt weten , vraag gerust ,wie weet kunnen we je helpen...
Tja het is niet echt een menu, het is echt gewoon het schema van het voedingscentrum: Brood: 6 sneetjes (210 gram) Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten: 4 stuks of 4 opscheplepels (200 gram) Groente: 4 opscheplepels (200 gram) Fruit: 2 stuks (200 gram) Zuivel: 450 ml melkproducten en 30 gram (1 1/2 plak) kaas Vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers: 100-125 gram (gaar gewicht) (bij voorkeur 2x p/w vis) Halvarine, margarine, bak- en braadproducten: 30 gram (5 gram per sneetje brood) Bak- en braadproducten, olie: 15 gram (1 eetlepel) Dranken: 1,5-2 liter (inclusief melk) Verder staat er op de folder dat ik als tussendoortje moet kiezen voor een portie fruit, ontbijtkoek, voedingsbiscuits als liga/sultana, knackebrod, schaaltje yoghurt e.d. Dan staat er dat ik geen extra hoeveelheden fruit moet eten, i.v.m. vruchtsuiker wat daarin zit. En er staat "beperk het gebruik van frisdrank, vruchtensap, gezoete melkdranken, snoep,koek/gebak e.d. Kies liever voor ongezoete melkdranken, water en light frisdranken (in beperkte mate). Het enige wat de verloskundige zei is dat ik een dieet moet volgen om de snelle suikers uit mijn voeding te halen. Ik zal een in de winkel kijken voor optimel. Als jullie meer tips hebben hoor ik ze graag. Het prikken in de vinger zal inderdaad vast meevallen, lijkt me raar het knopje in te drukken wetende dat je jezelf een prikje geeft Maar het moet toch, dus ach. Ben al blij niet nog een keer zo'n uitgebreide test te moeten ondergaan. Wat betreft het schuldig voelen.. dat doe ik toch wel. Maar dat is omdat mensen met overgewicht meer risico lopen hierop. Dus als ik gewoon een normaal gewicht had gehad, was dit misschien nu geen probleem. Dus dan ligt het toch aan mij vind ik. Na de bevalling maar goed op mijn eten blijven letten en toch meer mijn best doen om af te vallen. Hoe dan ook blijf ik nu een risicogroep bij een volgende zwangerschap, omdat ik het nu ook heb toch? De site had ik gevonden, zijn koolhydraten dan hoe dan ook slecht? Want op verpakkingens staat vaak zoveel gram koolhydraten, waarvan zoveel gram suiker. Balen dat jouw waarden schommelen. En helemaal als je er dus niets meer aan kan doen. Zolang het insuline spuiten jouw maar helpt en dus de baby ook is het ook goed toch? Moet je na de zwangerschap nog op controle? Ik ben benieuwd hoe mijn waarden aankomende donderdag zullen zijn. Ik heb een tabel meegkregen en kan zelf dan ook de consequenties zien. Nuchter mag max. 5,2 zijn. Na ontbijt (na 1 1/2 uur) mag het max. 6,8 zijn en dat geld ook voor na het lunch en diner. Ik moet dan alleen nog om 22.00 uur 's avonds meten, weet niet wat dan de max. waarde mag zijn. Klopt het dat je na de bevalling sowieso min. 2 dagen moet blijven (beter gezegd de baby) zodat ze de baby kunnen testen? Bedankt voor al jouw antwoorden trouwens!
Met overgewicht heb j eidd meer kans op suiker, maar ik ben 1.73 en ging de zs in met 64 kg en op het moment dat ze de suiker ontdekte was ik nog maar 1,5 kg aangekomen , dus dat wil ook niet altijd wat zeggen .... Optimel vind je in het koelvak in de supermarkt!! Volgens mij is het lijstje wat jij hebt wat een zwangere ong per dag binnen moet krijgen..Jemoet daarin de juiste verdeling zien te vinden .soms kun je beter wat vaker en wat minder eten , dat je toch binnenkrijgt wat je binnen moet krijgen en dan zijn de waardes vaak beter ... Na de bevalling zeker verstandig om erop te letten..Alsjezs-suiker hebt gehad heb je 50 % meer kans op suiker te krijgen dan iemand anders , nou dat is best wel veel.. Ik weet niet of ik na de zs op controlemoet komen , nog niet over gehad ..Als ons kindje is geboren moeten we idd minimaal 24 uur in het ziekenhuis blijven .Als suiker van het kindjes goed is mag je daarna naar huis ..... Er is weer verschil tussen snelwerkende en langwerkende koolhydrayen ,maar over het algemeen krijg je straks een dieet ,waarin staat hoeveel koolhydraten je permaaltijd mag hebben en hoeveel je daar eventueel in mag afwijken ...
Hoe het kan dat baby's soms toch een groeiachterstand krijgen? Soms kan het zijn dat je navelstreng en placenta door de diabetes wat minder goed werken. Dat was bij mij ook het geval, maar gelukkig lang niet bij iedereen hoor! Maar daarom wachten ze ook bijna nooit tot de 40 weken, omdat de navelstreng 'op het eind' minder goed kan gaan werken. Dus eigenlijk is het meer voor de zekerheid. Ik vond het ook wel eens moeilijk om te beslissen wat ik zou drinken, want light frisdrank tijdens de zwangerschap leek me niet goed voor de baby. Dus dronk ik meestal thee, water, karnemelk en soms ook wel gewone sinaasappelsap. Da's wel even een extra koolhydratenshot, maar dan nam ik er niets bij. Eten vond ik minder problematisch: er zijn zoveel dingen die ik wel mocht hebben: soms at ik een halve meloen achter elkaar op, hahaha! Of een bierworstje, of een groot stuk kaas of bakte ik zomaar midden op de dag een kipfiletje of een stuk witvis. Tja... je moet wat als je trekt hebt, he? Boter op m'n brood hou ik ook niet van. Maar ik bakte nog wel eens een broodje kaas in de koekepan, of een eitje voor op brood, en deed dat met boter, zodat ik toch de meeste dagen m'n boter wel binnen kreeg. Je kunt ook elke dag een paar walnoten eten, dat zijn ook goede vetten. Je hebt twee soorten diabetes: type I (begint vaak op jongere leeftijd al en is ernstiger) en type II, ook wel ouderdomssuiker genoemd, die is milder. Zelf heb ik type II, dat kreeg ik toen ik 34 was, dus vrij vroeg. En dan is er ook nog zwangerschapssuiker, wat meestal weer over is ná de zwangerschap. Omdat ik zelf toen al acht jaar diabetes had, wist ik natuurlijk al één en ander af van de ziekte, maar ik ben me pas echt gaan verdiepen in de koolhydraten toen ik zwanger werd op m'n 42e, nadat we 20 jaar moesten wachten, en eigenlijk de hoop al hadden opgegeven op nog een derde kindje. Maar goed, na tien weken testte ik toch maar es, en toen bleek ik tot m'n grote vreugde zwanger! Minder mooi was, dat ik al die weken pilletjes voor diabetes had geslikt, en al twee dagen later moest ik insuline spuiten, dat is niet gevaarlijk voor een baby. k heb me ook aangemeld bij het diabetesforum, waar ik ook heel veel geleerd heb. Daar zijn ook zwangere dames waar je een heleboel van kunt opsteken. Maar ik schrok ook heel erg van alle verhalen (deze dames hebben bijna allemaal type I, wat veel grilliger verloopt dan type II of zwangerschapssuiker) dus als je stalen zenuwen hebt, kun je daar wel es lezen. Maar het maakte mij angstig wat er allemaal wel voor complicaties kunnen komen, maar die gelukkig niet vaak voorkomen bij type II of zwangerschapssuiker. De link is: www.diabetesforum.nl Onze Jesse had wat opstartproblemen na de bevalling. Doordat hij een groeiachterstand had, waren z'n hersentjes net niet helemaal ontwikkeld en vergat hij de eerste vijf dagen nog wel es adem te halen. Het was toen heel erg eng, maar de negende dag mocht hij al thuis komen, en het is nu een schat van een mannetje van net twee jaar. Meestal moeten baby's wel twee tot drie dagen aan een glucoseinfuusje, en in sommige ziekenhuizen mogen ze dan ook niet bij je op de kamer blijven. Bij ons (in Zwolle) ook niet. Dus ik heb Jesse niet bij me op de kamer gehad helaas. Informeer ook maar bij je ziekenhuis hoe het bij jullie geregeld, is, want het is wel fijn dat je je daar dan geestelijk op kunt voorbereiden. Als je baby z'n suikertjes zelf eenmaal kan regelen, mogen jullie vast heel snel saampies naar huis en dan begint het grote genieten! Nou, 't is een heel verhaal geworden. Sorry... Maar ik hoop dat ik jullie er enigzins mee kon informeren. Groetjes, Janet
Bedankt voor je hele verhaal hoor , ik ben er blij mee dat je het hier verteld !! Ik zal eens gaan kijken op het forum als ik volgende week tijd heb .... Klinkt wellogisch ja,waarom ze kindjes eerder halen , ze hadden mij wel verteld dat kindjes eerder in de problemen komen maar niet waarom..Vanaf week 34 moet ik ook wekelijks aan ctg ... Thijme heeft ook suiker na de geboorte bij gehad .. dikke kknuuffff
ik pak trouwens ook vaak liever een glas optimel of sap en laat iets extra's dan ook staan ...Naar mijn idee eet ik anders soms zoveel..Ben niet gewend tussendoor te eten ...
zo even bij gelezen hier! Ja die website kon ik al, is een goede website!! Bedankt daarvoor Janet!!! Over het prikken: ik ben ook bang voor naalden, maar het spuiten en prikken gaat me prima af. Vooral omdat het heel makkelijk is en je goed begeleid wordt en je hebt er zelf controle over! Dus geen angst meid, is echt nergens voor nodig. Bij ons laten ze zoveel mogelijk de moeders hun zwangerschap uitdragen. Wel krijg ik extra echo's om de groei in de gaten te houden en om te zien of de kleine zich nog prettig voelt binnenin. Maar je staat in ieder geval wel goed onder controle en daar ben ik alleen maar blij om. Aan de die schommelende waardes kun je niet altijd wat doen. Soms zijn het ook de hormonen die niet echt meehelpen en soms reageer je meer op iets als normaal. @Marjon, ik heb gisteren ook lekker aan de komkommer en worteltjes gezeten op een verjaardag. Prima alternief hoor! haha... Bij mij letten ze nu extra op de groei omdat ze wat voorliep. maar mijn vruchtwater is perfect en de rest ook. Vermoeden is dan ook dat het niet door de suiker komt, maar dat het genetisch bepaald is. (mijn man was ook een forse baby) Ben blij dat ze zo goed op je letten, liever dat, dan je maar laten lopen toch?
Is de glucosewaarde hoger al je kort daarvoor een plakje ontbijtkoek op hebt? Ik dacht dat ontbijtkoek mocht, maar lees ook veel dat het de glucosewaarde verhoogt.. Dus nu snap ik het niet meer. Weet iemand hier het antwoord op?
het is normaal dat als je iets eet je glucosewaarde omhoog gaat. Dat heeft ieder mens. Alleen bij sommige daalt hij niet snel genoeg. En dan heb je dus diabetes. Ontbijtkoek, in sommige dieten staat dat je 1 plakje mag hebben, maar ik neem het niet. Er zitten mij teveel koolhydraten in. Ook kan het zijn dat je een product wel mag, maar daar toch op reageert. Dus daar moet je ook rekening meehouden. En sowiezo vlak nadat je iets gegeten hebt, is testen nooit handig. Dan weet je bijna zeker dat hij hoger is. Is het zo een beetje duidelijk?
Ik mag wel peperkoek maar dan als tussendoortje , omdat ik s middags minder moet eten als ik normaal deed .....Als ik een drukke middag pak ik wel peperkoek omdat ik anders richting de hypo ga .. Frummeltje hoessie bij jou ? Hier begint het eindelijk een beetje regelmaat in waardes te komen ..S ochtends blijft nog net iets te hoog maar niet meer aan de 9 ....Daar zit ik nu op 14 eenheden en dan nog een x 8 eenh en s avonds 6 eenheden ....... Ik mag morgen weer naar gyneacoloog ,hoop dat beep nu goed ligt .................
Ik mag wel peperkoek maar dan als tussendoortje , omdat ik s middags minder moet eten als ik normaal deed .....Als ik een drukke middag pak ik wel peperkoek omdat ik anders richting de hypo ga .. Frummeltje hoessie bij jou ? Hier begint het eindelijk een beetje regelmaat in waardes te komen ..S ochtends blijft nog net iets te hoog maar niet meer aan de 9 ....Daar zit ik nu op 14 eenheden en dan nog een x 8 eenh en s avonds 6 eenheden ....... Ik mag morgen weer naar gyneacoloog ,hoop dat beep nu goed ligt .................
he marjon, tijdje geleden he! Bij mij gaat het met de suiker goed, al moet ik denk ik wel weer iets gaan verhogen nu. Ik zit nu op 4 6 7 6, dus valt nog alles mee. De kleine doet het goed, volgende week weer een groei echo. Alleen ikzelf ga wat minder nu, ik heb zwangerschapsichsias. En dat is heel erg pijnlijk. Ik kan nog maar moeilijk lopen en zitten. Ik mag nog wel werken, moet nog 2 weken, maar als het niet meer gaat, moet ik stoppen. Ik moet heel goed luisteren naar mijn lichaam. En veel meer rusten. Ik mag nog wandelen en fietsen en soms zwemmen, maar dat is alles. Best lastig voor mij hoor, de pijn is hevig, maar gewoon dat ik weinig meer kan is lastig. Zo ben ik niet! Maar ja, komt wel goed...We doen gewoon rustig aan. Blij te horen dat alles goed gaat met je! Hoop voor je dat de beeb goed ligt ja, zou wel lekker zijn. Bij mij is ze volgens mij niet gedraaid. Ze is wel lekker beweeglijk, haha. Mooi dat je suiker eindelijk beter gaat. Hopelijk bij mij ook weer. Ben alweer verkouden geweest, gewoon 2x binnen 4 weken, grrr....
Luister idd naar je lichaam en anders gewoon echt stoppen met werken , je moet ook zorgen dat je zo fit mogelijk je bevalling tegemoed gaat .. Vanochtend nog contact gehadmet diabetesverpleegkundige en moet s ochtends toch naar de 18 eenheden omdat ze nog niet helemaal tevreden is ... Ik heb er ook een hele tijd over gedaan om te accepteren dat dit voor mij gewoon een zware zs is , met mijn longen die nu gelukkig goed gaan en suiker waar ik wel heel erg moe van ben ...weet niet of jij daar ook last van hebt ... Maar toen ik het uiteindelijk geaccepteerd heb , is er wel een last van mijn schouders gevallen en kan ik veel meer genieten van de zs .....................................
Ontbijtkoek zit toch nog redelijk wat koolhydraten in, en dat zijn de 'boosdoeners'. Als je iets wilt eten, waarvan je suiker niet stijgt, dan kun je het beste iets nemen zonder koolhydraten, zoals een blokje kaas, of een plak ham, of kip, of een bierworstje. Waar ook weinig in zit: meloen, frambozen of aardbeien. Best moeilijk he, om het allemaal uit te puzzelen. Je hebt de link gezien van www.koolhydraten.nl, die ik hier laatst schreef? Echt, dat is zo'n handige site. Daar weet je in een wip of je het 'veilig' kunt eten of niet. Succes maar weer hoor, dames! Kunnen jullie het allemaal nog een beetje volhouden?
Ja hoor, met mijn suiker gaat het goed, is goed onder controle. Alleen nu de zwangerschapsichsias maakt het wel wat zwaarder. Maar ja, gedoseerd rusten en bewegen, dat helpt wel wat! @marjon, ik zit nu op 5, 7, 7, 6. Mijn internist was ook tevreden over mijn suiker en zei zelfs dat ondanks mijn kleine meisje voorlopt met haar rompje er nog niets aan de hand was. En dat dat best nog bij kan trekken. Ze was dus helemaal tevreden en mijn bloeddruk was ook goed! Ja ik luister nu heel erg naar mijn lichaam, ik moet wel. De pijn roept je onmiddelijk terug! Volgende week gaan ze toch masseren bij de fysio, om te kijken of er wat verlichting komt. Baadt het niet dan schaadt het niet....
zo ben net weer voor een groeiecho geweest! Alles gaat super met de kleine meid, ze heeft het prima naar haar zin in mijn buik, vruchtwater is prima en de groeicurve nu ook. Ze is gewoon een flinke meid, maar niet te! Dus ben blij dat te horen, mijn suiker blijft ook goed stabiel nu en ook mijn bloeddruk was prima. Kon niet beter!!! Hopelijk gaat het met jou ook goed Marjon!!!
Wat fijn dat het zo goed gaat Frummeltje ...Mijn suiker blijft sochtends te hoog tussen de 7 en de 8 met 18 eenheden , dus moet weer omhoog ...en me longen beginnen weer slechter te worden , ik hooop dat het maar een verkoudheidje is ... Ik ben vorige week naar vk in het zh geweest en jammer genoeg sit keer geen echo gehad ..maar beep lag met hoofdje naar beneden , maar volgens mij draait ie nog elke keer want heb hele volksverhuizingen hier binnen ....wel grappig ...
oei ik hoop dat het goed blijft gaan met je longen inderdaad. We kunnen wel aftellen nu he! Jammer dat je suiker hoog blijft 's ochtends, maar ja soms kan je er niets aan doen. En super zeg dat ie gedraaid is! Beter! Oh hier ook hoor, mijn buik gaat af en toe echt helemaal heen en weer en soms steekt er ook wat uit haha, maar blijkbaar heeft ze het lekker van binnen. Bij mij ligt ze nog steeds mooi met haar hoofdje naar beneden. Over het algemeen gesproken kunnen we dus zeggen dat het goed gaat met ons! Jammer he dat we niet in het zelfde ziekenhuis bevallen, was wel gezelli geweest,