Jippie, zwanger! Maar wanneer vertellen aan oudere kindjes?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Lilyfee, Oct 31, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lilyfee

Lilyfee Bekend lid

Jul 27, 2016
    547
    810
    93
    Female
    Jurist/juridisch adm.
    Jaaa, zwanger van onze derde :D
    We hebben al twee dochters van 3,5 en 2.
    Aan de ene kant willen we het hen natuurlijk als eerste vertellen, maar aan de andere kant duurt het wel ontzettend lang voor ze. Daarbij vind ik ook niet dat ik van ze kan verwachten dat ze het niet aan anderen vertellen. Al met al.. lastig!

Bij mijn vorige twee zwangerschappen hebben we het familie al vrij snel moeten vertellen, omdat ik redelijk snel een buikje kreeg. Dit keer hopen we te wachten tot kerst. Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt en wanneer jullie het hebben verteld aan de oudere broertjes en/of zusjes.

Kimmie12 likes this.
  2. Do1981

Do1981 VIP lid

Dec 9, 2016
    5,483
    3,341
    113
    Ik volg even mee. Wij hebben een zoontje van 3 en paar maanden. Ik vraag me dit ook af hoe we dit aan moeten pakken. Precies wat jij zegt idd. Het duurt lang en kleintjes dat niet voor zich houden.

Ik wil eigenlijk wel tot na 12 weken wachten om het aan hem te vertellen. Want heb er nu ook nog erg onzeker gevoel over. Maar wil denk ik niet zo lang wachten om het aan ouders te vertellen. Ga ik het dan aan ouders vertellen zonder dan kleine het weet? Dat zie ik dan ook weer niet helemaal voor me. Maar misschien is dat toch de beste oplossing.

Lilyfee likes this.
  3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,652
    27,303
    113
    Female
    #3 GroeneBomen, Oct 31, 2020
    Last edited: Oct 31, 2020
    Gefeliciteerd!
    Ik heb pas na de termijnecho verteld. Het is vaker misgegaan maar omdat een jong kind daar niets van snapt wil ik ze niet belasten met 'mama krijgt baby en je wordt grote broer/zus' en t gaat vlot mis. Met 2 snappen ze het concept zwanger al amper, het is zo abstract nog. Met 3,5 kun je met behulp van bijvoorbeeld gefilmde echo een beeld geven.

(Zoon was 2,5 bij de bbz en 3,5 toen hij wist dat er een baby kwam. Bewust 3 echo's afgewacht en toen pas verteld na een goede termijnecho en filmpje laten zien van de echo)

Mijn ouders, schoonouders, broers en zussen en mijn beste vriendin wisten wel vanaf positieve test en deel na echo 6 weken dat ik zwanger was maar volwassenen zijn natuurlijk anders. Die snappen het concept van een foutlopende zwangerschap, dat is niet een abstart iets en was voor mij steunend bij zowel de foutlopende zwangerschappen als de spanning bij de laatste goede zwangerschap

Lilyfee and Do1981 like this.
  4. JupitR

JupitR VIP lid

May 13, 2020
    6,718
    7,203
    113
    Female
    Wij hebben het deze keer vrij snel verteld. In januari heb ik een miskraam gehad en toen niets verteld. Omdat we nu blij waren dat ik weer zwanger was, het met de familie gedeeld en zus besloot op haar oppasdag een knutselwerkje te maken ervan. Kinderen hebben het ter kennisgeving aangenomen en ik heb bij vermoeidheid en misselijkheid ook al wel snel gezegd dat het door de baby kwam.

Nu is mijn buik natuurlijk duidelijker aanwezig en komt het einde meer in zicht. Maar het blijft toch wel abstract.

Lilyfee likes this.
  5. Mimus

Mimus Fanatiek lid

Oct 26, 2015
    2,267
    2,464
    113
    Hier vertellen we het denk ik na de 13 weken guo. Hier ook een verleden met miskramen ed dus wil ze niet blij maken met iets wat misschien nog wel fout gaat en daarbij het wachten duurt al zo lang en ook zullen ze moeilijk hun mond kunnen houden tegenover anderen. Maar ben echt heeeeel benieuwd naar de reactie over een paar weken!!

Kimmie12 and Lilyfee like this.
  6. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Hier ook 1 van ruim 3 en bijna 2.5. Ik heb het mijn eigen ouders als eerst verteld met 8 weken. We zaten midden in een verbouwing, dus ik was bijna elke dag daar te vinden omdat ik zo moe en misselijk was. De kids wisten toen niks. Die hebben we het na de termijnecho verteld.

Ik was ook bang dat het erg lang zou gaan duren voor ze. Maar ze vragen er eigenlijk vrij weinig naar. Zoontje van 2 weet dat er een baby in m'n buik zit, maar verder? En dochtertje uitgelegd dat zij eerst jarig is, daarna naar school gaat en dat dan de baby komt. Dat zegt ze nu ook elke x ;)

Lilyfee likes this.
  7. Lilyfee

Lilyfee Bekend lid

Jul 27, 2016
    547
    810
    93
    Female
    Jurist/juridisch adm.
    Lastig he! Het liefste zou ik ze het meteen vertellen in alle enthousiasme, maar ik vind het dus ook allemaal nog wat onzeker. Zoals ik hieronder ook lees, is het voor kinderen wel erg raar als er ineens toch geen baby meer komt.

Ergens zit ik nu te denken om het de meisjes op bijv. kerstochtend te vertellen en een deel van de familie dan later die dag. Het andere deel dan daarna zoals het uitkomt. Ergens vind ik het dit keer wel prettig om het wat langer voor ons te houden dan de vorige twee keren.

Kimmie12, Do1981 and Mimus like this.
  8. Anoniememoeder

Anoniememoeder Actief lid

Oct 12, 2020
    162
    106
    43
    Female
    Wij hebben drie jongens , 1 wordt volgende maand 10, de middelste is 8 en de jongste 5 jaar. We hebben het nog niet verteld aan ze, willen graag wachten tot na de eerste echo 17-11, voor als we een kloppend hartje hebben mogen zien. Ik ben ook nog opzoek naar een leuke manier om het ze te vertellen, nadat we het de kinderen hebben verteld, vertellen we het ook vrienden en familie

Kimmie12 and Lilyfee like this.
  9. andreams

andreams Bekend lid

Feb 19, 2010
    895
    127
    43
    Zaandijk
    Wat leuk, hier ook drie oudere kinderen van 10, 8 en 5 (als de vierde geboren wordt) en ik ben bijna net zover als jij. Ook ik ben aan het nadenken wanneer we het ze gaan vertellen, op deze leeftijd snappen ze het toch al wat beter allemaal.

Anoniememoeder and Lilyfee like this.
  10. Anoniememoeder

Oct 12, 2020
    162
    106
    43
    Female
    Gefeliciteerd, zo ontzettend leuk en bijzonder om voor de vierde keer te mogen meemaken

Lilyfee likes this.
  11. Kimmie12

Kimmie12 Actief lid

Sep 1, 2016
    170
    143
    43
    Proficiat!!! Hier hetzelfde, ik ben nu 5.3 en als alles goed gaat gaan we tot kerst wachten met vertellen (dan 12.5). mijn kinderen zijn 6 en 3 en hopen enorm op een broertje of zusje (ze hebben er vaak om gevraagd en we hebben laatst gezegd ‘dat we er over nadenken’, nu hebben ze enorm hoop dat het gaat gebeuren natuurlijk). ik durf het de kinderen eigenlijk pas te vertellen als we weten dat het goed zit.
    ga je onderzoeken laten doen?

Lilyfee likes this.
  12. Kimmie12

Kimmie12 Actief lid

Sep 1, 2016
    170
    143
    43
    Proficiat!!!
    Hoe zet je eigenlijk die zwangertijdbalk die onder in je post staat in je profiel?

Anoniememoeder and Lilyfee like this.
  13. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,067
    17,022
    113
    Wij hebben onze kinderen van toen net-3 en net-2 na de termijnecho (met 11+6) verteld dat ze een broertje of zusje zouden krijgen.

Had liever nog iets langer gewacht maar ik was zo vreselijk moe en misselijk dat ik het wel fijn vond ze daar een ‘verklaring’ voor te geven.

Lilyfee likes this.
  14. Mimus

Mimus Fanatiek lid

Oct 26, 2015
    2,267
    2,464
    113
    Als je bijv naar de website lilypie gaat kun je een banner maken en dan de link dan kopiëren en plakken in je profiel onder het kopje handtekening.

Lilyfee likes this.
  15. juliaschrijfster

Sep 28, 2019
    42
    19
    8
    Female
    Verkeerd

16. Anoniememoeder

Oct 12, 2020
    162
    106
    43
    Female
    Dank je wel

@Mimus Heeft hierboven uitgelegd hoe het met de banner werkt

Lilyfee likes this.
  17. RLSD

RLSD Niet meer actief

Gefeliciteerd!

Hier hebben we het onze kinderen verteld na de eerste echo, dat was bij 8+6. Ze zijn al wel wat ouder dan die van jou, 6 en 9 jaar. We wilden graag zelf eerst weten dat het goed zat.

Lilyfee likes this.
  18. Do1981

Do1981 VIP lid

Dec 9, 2016
    5,483
    3,341
    113
    Dit vind ik ook als een goed plan klinken voor ons.

Ik vraag me nog af, hoe was het dat je ouders het wel wisten en kinderen niet. Pakken ze het niet op als je het er met je ouders over hebt? Als je het verteld als zij erbij zitten horen de kinderen het natuurlijk ook. Of horen die het toch niet echt als ze lekker aan het spelen zijn bijvoorbeeld?

Lilyfee likes this.
  19. Friezin87

Friezin87 Fanatiek lid

Jul 22, 2015
    1,592
    1,036
    113
    Female
    Buschauffeur
    Leeuwarden
    Onze dochter is een behoorlijk flapuit (4 jaar) ze mocht het vertellen aan de opa's en oma's doir middel van een teks op een t-shirt. Dus toen die het wisten wist madam het ook dit was met 13 weken. Inmiddels omdat ze steeds vraagt wanneer haar baby broertje komt hebben we een aftel kalender gemaakt. Zo kan ze zien dat het nog wel even kan duren

Lilyfee likes this.
  20. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Had gezegd dat ze het er echt niet over moesten hebben als de kids erbij waren. Ze hebben verder ook nooit echt wat door gehad, denk dat ze daar ook nog iets te klein voor waren/zijn ;)!

Lilyfee and Do1981 like this.

Share This Page