suikerprikken wel/niet nuchter??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ess85, 4 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Wat apart, dat er zoveel verschillende uitvoeringen van testen zijn. Ik heb enkele weken terug de Glucose Tolerantie Test gedaan.

Ik mocht vanaf 22:00 de avond ervoor niet meer eten, moest dus nuchter aanwezig zijn om 8:00 in het ziekenhuis.
    Prikken
    Drankje drinken
    Prikken
    Half uur wachten
    Prikken
    Halfuur wachten
    Prikken
    Half uur wachten
    Prikken

Zo zag het er voor mij uit. Half uur wachten was ook echt wachten en niet rondlopen enzo. Mocht ook niets eten, want dat kon de suikerwaarde in mijn bloed beinvloeden. Was een heeeeeeeele lange ochtend ;)

2. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

De uitslag kunnen ze gelijk aflezen. Maar het ligt er en beetje aan wie bij jou de test af gaat nemen. Als dat je behandelend arts zelf is, krijg je gelijk de uitslag.

Bij mij werd de GCT door de VK afgenomen, toen kreeg ik gelijk de uitslag te horen. Waarde daarvan mocht niet boven de 7.8 zijn, mijne was 8.2. Toen moest ik voor de GTT in het ziekenhuis zijn en die prikjes werden gedaan door een assistente, die de waardes dan weer door gaf aan de arts. Na m'n laatste prikje had ik een afspraak bij m'n arts en kreeg ik de uitslag te horen.

Die uitslag was ook niet goed, nuchter zat ik net boven de waarde die is toegestaan. Die mocht niet boven 5.6 zijn, mijne was 5.7. Waardes daarna waren 8.0, 8.0 en 7.1. Tweede 8.0 had ook al lager moeten zijn.

Wat daarna gaat gebeuren is een beetje afhankelijk van je waardes. Als je waardes heel hoog zijn, zul je insuline moeten gaan spuiten. Bij mij was het voldoende om m'n voeding aan te passen, daarmee weet ik m'n waardes goed onder controle te houden. De waardes zul je thuis zelf bij moeten gaan houden. Daarvoor krijg je een prik-kit van de diabetoloog. Met haar/hem zul je ook met regelmaat afspraken hebben. Bij mij is dat om de twee weken. Ook krijg je groei-echo's, om in de gaten te houden hoe je kindje groeit. Ook moet je een afspraak maken met een diƫtist, om advies te krijgen over je voeding.

Maar goed, zoals je leest is het per zkh wel verschillend. Succes, in ieder geval!

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Volgens mij heb je het over een suikerintolerantietest.

Die van mij ging als volgt.

nuchter komen en bloedprikken (via naald in de arm)
    Daarna glucose drankje opdrinken (ontzettend goor want naast heel zoet is het ook nog steriel)
    Na een uurtje terug komen (inderdaad niet veel mogen lopen etc) en weer bloedprikken (via de vinger)
    Na weer een uur (2 uur later dus) weer bloed laten prikken (via vinger)
    En weer een uur later (3 uur later dus) weer bloed laten prikken (via arm) en toen mocht ik eindelijk weer wat eten.
    Mijn schoonouders hebben me bijna letterlijk naar het restaurant gesleept voor een broodje, die met zo'n snelheid naar binnen ging dat ik er ook nog misselijk van werd ;)

4. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Jeetje zijn wel echt veel verschillende manieren als ik het zo allemaal lees. Als je echt uren in zo'n ziekenhuis moeten zitten verveel je je ook dood. Ik moet gelukkig maar een uurtje wachten, dat valt wel mee.

@chantal1985
    Ik krijg die test gewoon in het lab in het ziekenhuis. Dan zullen ze denk ik de uitslag wel doorgeven aan de gyn. Daar heb ik gelijk daarna een afspraak dus hoop dan gelijk de uitslag te krijgen. En als ik zo lees wat er allemaal bij komt kijken hoop ik nu nog meer dat de uitslag goed zal zijn.
    Je moet dus echt goed op je voeding letten. Zijn er nog dingen waaraan je kunt merken dat je waarschijnlijk zw. diabetes hebt? of had je het zelf niet verwacht?
    Jij ook veel succes verder. Hoop dat je het op deze manier kunt blijven doen, en dat je niet moet gaan prikken.

Deel Deze Pagina