Hallo Ik ben op zoek naar lotgenoten. Die een totaal ruptuur hebben opgelopen. En op zoek naar lotgenoten die na de bevalling een fistel hebben opgelopen. Ik hoop natuurlijk op zo weinig mogelijk reacties. Even kort ik heb een totaal ruptuur gehad nu 10 jaar geleden. Door een inschattingsfout van de gyn. Na 2,5 uur geopereerd te zijn want het was een ravage. Ze hadden het onderschat. En 1 dag later weer 2,5 uur geopereerd. Een bloeduitstorting zo groot als een rugby bal. Heb ik wederom door een inschattingsfout een fistel over gehouden. Waar ik nog mee loop en veel hinder van onder vind. Ik ben nu op zoek naar mensen die dit ook hebben meegemaakt. Er is namelijk veel onbegrip voor deze aandoening. En er zijn gelukkig niet veel vrouwen die dit overkomt. Maar juist voor de vrouwen die het wel overkomt. Is er weinig geen instantie's, geen lotgenoten en vaak loop je tegen een muur aan van onbegrip. Ik wacht de reacties af.
Ik heb bij mijn vorige bevalling een totaal ruptuur gehad. Geen flauw idee waarom dat konden ze me niet vertellen. De stagiaire van de vk was erbij in het ziekenhuis (toevallig deed de vk een poliklinische bevalling die dag) en zij zei dat dl een handje naast haar hoofd had. Maar goed dat is niet opgeschreven in het dossier. Ik ben ook op de ok gehecht. Mij is nu een hele ruime knip toegezegd * jippie *. Ik heb zelf ook nog wat restklachten overgehouden, maar kan daar wel goed mee leven. Wel veel angst voor de aankomende bevalling.
Gaan ze iets doen aan die fistel? Fistels komen meer bij mannen voor, en dan met name vrachtwagen chauffeurs. Ik heb zelf geen ervaring met totaal ruptuur of fistels na de bevalling. maar mijn zus heeft het gehad (niet na een bevalling) en is er een stuk of 6/7 x aan geopereerd.
ik heb en een totaalruptuur én een bovenwaartse scheur gehad bij mijn bevalling 12 jaar geleden van mijn tweeling.wat veel erger was was dat één van mijn zoontjes bijna dood ging na 27 uren bevallen,"vaccuumpomp en verlostang ten spijt".ook een foutje van de gynaecologe. ik ben wel maar één keer geoppereerd en heb er de rest van mijn leven problemen door op seksueel vlak wegens te nauw dichtgemaakt.ik kijk dus niet uit naar deze bevalling en twijfel zelfs over een keizersnede
Hier ook. De gyn. zei bij nacontrole dat ze dit evt. met een kleine ingreep iets los konden snijden en dan anders hechten. Nu zet mijn vk deze bevalling sowieso een knip en ze heeft gezegd dat ze dat stukje ook anders zal hechten, minder straks. Maar goed ik weet niet of dat helpt omdat je naar 2 kanten bent uitgescheurd.
je bent zo overgeleverd aan de verloskundige of de gynaecoloog op dat moment,ik hoop in elk geval dat het deze keer een beetje beter en vlotter verloopt.ik heb nadien 3 eenheden bloed bijgekregen,zoveel bloed had ik verloren.niet zo'n soort bevalling waarover iedereen zegt:"ben je zo weer vergeten"....nou niet bepaald :x
Hier ook niets vergeten hoor. Zeker niet hoe ik mijn dochter na een paar minuten achter moest laten bij mijn man om op de ok gehecht te worden. Ik hoop dat ik na deze bevalling eerst 2 uur mag knuffelen, rustig mag aanleggen etc. Hechten gebeurd sowieso weer i.v.m. de knip (ook zoiets waar ik ontzettend naar uit kijk...). Zie wel enorm tegen de bevalling op, gelukkig wel lieve verloskundige.
Ik heb zelf wel fistels, maar niet vanwege een bevalling. Dit komt door een darmaandoening. Daarom mag ik niet via de natuurlijke weg bevallen... Bij een voldragen zwangerschap dan! Fistels zijn bij mij meerdere malen geopereerd om schoon te maken om ze zo te laten herstellen... Mijn darmmedicatie helpt hier ook bij! Niet fijn, maar het zit er nu eenmaal. Al kan ik me voorstellen dat het bij een totaal ruptuur allemaal wat heftiger is dan bij mij! Maar begrijp dat je nog wel op de normale manier mag bevallen dan... Kan me ook voorstellen dat je er tegenop zit! Nu wel gerustgesteld door gyn/vk?
Met tranen in mijn ogen lees is dit allemaal! Mijn verhaal: Ik ben op 31 mei bij 40 weken en 4 dageb ingeleid en bevallen van een geweldige dochter. Ik heb een subtotaal ruptuur opgelopen maar de kringspier is geraakt. In het kraambed moest ik na 2 dagen voor ontlasting naar de wc maar door pijn blokkeerde ik. Ik merkte toen al dat er een 'harde schijf' zat langs de hechtingen. Na 5 dagen kon ik mbv 2 microlax dan eindelijk naar de wc. Ruim een week na de bevalling duwde ik op de 'harde schijf' en via een wondje dat er nog zat kwam er geel spul uit. De dag erna meteen de vk laten kijken maar het was geen ontsteking zei ze want ik had geen koorts. Hertel ging moeizaam en na 4 weken toch naar huisarts, kreeg antibiotica. Na week niks beter dus terug naar ha maar kreeg een andere en die twijfelde of het een abces of littekenweefsel was. Meteen naar zkh en daar bleek uit echo dat het een abces was. Via de opening naar buiten zijn ze met een soort haaknaald naar binnen gegaan en is het abces ontlast. Geen antibiotica gehad en na 2 weken op controle en zag er goed uit. Weer een week verder kwam er weer pus uit, weer naar ziekenhuis en door naar een chirurg. Die bevestigde een fistel! MRI gemaakt maar de fistelgang is niet duidelijk zichtbaar en nu volgt een operatie en ter plekke wordt bekeken wat ze gaan doen. 4 oktober is het zo ver. Ik ben niet zo angstig voor de operatie of herstel, maar meer dat het terug blijft komen en er meerdere operaties zullen volgen Ik heb heel lang goede hoop gehad maar nu vermoedt ik toch dat het echt bij de kringspier zit! Dit is ons eerste kleintje en willen over 2 jaar graag een 2e maar nu durf ik dus echt niet meer! Bang dat de zwakke plek het helemaal begeeft.
Een totaal ruptuur hoort in Nederland niet meer voor te komen. En toch gebeurd het nog erg vaak. Zo jammer. Helaas heb ik heel veel pech gehad. Als het eenmaal fout gaat blijft het fout gaan. Nog dagelijks wordt ik herinnert aan de bevalling 10 jaar terug. Ook al kan ik niet alles meer. Ook al ben ik beperkt in mijn doen en laten. Ik ben wel moeder geworden van 4 kinderen. Dankzij de keizersnee. Gewoon bevallen zat er niet meer in na de bevalling van 10 jaar terug. En o wat ben ik blij dat mijn kinderen gezond zijn allemaal. Dat is wat telt. En mijn kinderen weten niet beter dan dat ik leef met een beperking ook al merken ze hier heel weinig van. Het is vooral er lastig af en toe. Maar er is prima mee te leven. Wat wel veel pijn doet is bepaalde mensen om me heen. Bepaalde opmerkingen kunnen erg hard aan komen. Je ziet het niet aan de buiten kant. En ja ik ben nog jong. Moeder van 4 kinderen. En dan snappen ze niet dat je bepaalde dingen niet kunt. Dan denken ze dat doe je toch wel even. Ben blij me jullie reacties ik ben niet de enige. Maar ook heel jammer dat er reacties zijn. En ik niet de enige ben. Een totaal ruptuur is niet niks. Dan donder je echt letterlijk van je roze wolk. Ik ben vele malen geopereerd aan de fistel die ik heb overgehouden. Helaas zonder resultaat. Er is geen arts die nog durft te opereren. En het accepteren niet meer beter te worden was heel zwaar. Maar nu weet ik niet beter meer dan dat ik niet beter wordt. Ik heb een fistel en ik houdt een fistel. Er zit een setondrain in en die mag er ook niet uit. Ik heb een zeldzame fistel een hele grote fistel. En een hardnekkige fistel. Laat je wel goed informeren voor je je laat opereren. En vraag goed wat ze gaan doen. Ik zou hier geopereerd worden en dat zou een operatie zijn die ze in Rotterdam al niet meer uitvoeren. Dit omdat teveel vrouwen er last van hadden. Er is wel veel mogelijk wat betreft fistels. En ook heel belangrijk dat je een arts treft die er verstand van heeft. In Nederland waren 3 artsen die er veel vanaf wisten en nu nog maar 2. En die 2 zijn al ouder. De generatie van nu laat zich niet meer omscholen op dat gebied. Omdat het te weinig voorkomt. Dat is heel jammer. lvh85 Ik zou graag met je in contact komen. En wil je heel veel sterkte wensen. En mocht je ooit weer zwanger willen worden. Ga voor je zwanger raakt in gesprek met een gyn. Of ze een keizersnee willen doen en laat dit op papier zetten. Dat hebben ze bij mij gedaan. Ik mocht en mag absoluut niet gewoon bevallen. De kans dat het weer een totaal ruptuur wordt is heel groot.
@lh85, in welk ziekenhuis word je geopereerd? Laat jezelf goed informeren en vraag desnoods een second opinion aan in het UZA. Ik was uitbehandeld in het Erasmus mc, alleen een stoma was nog een optie. Na 9 maanden knokken en dreigen* bij de zorgverzekering kreeg ik eindelijk een verwijzing voor een second opinion in Antwerpen. Binnen 6 maanden heb ik daar een heel traject afgelegd en ben ik geholpen. (*mijn ongemak kwam door een medische fout, die toegegeven werd, ik heb gedreigd niet meer mee te willen werken aan de procedure om de kosten die de zorgverzekering voor mij maakte terug te verhalen op het ziekenhuis als ik niet naar UZA mocht. Te gek voor woorden dat ze niet mee wilden werken als ze toch de kosten gaan verhalen bij het ziekenhuis)
Hey, Nou even een update. Ik ben bevallen in Weert en daar zal ik ook geopereerd worden. De operatie staat dus voor 4 oktober gepland, alleen 14 sep, 17 sep en 23 sep heb ik 3 stukjes hechtdraad(!!!!!) nog verwijderd daar beneden! Zit nu ruim 16 weken na de bevalling dus dat lijkt me niet helemaal normaal dat die er nog zitten. Het zijn doorzichtige stukjes draad en lijken op draad van een vishengel Maar ik heb afgelopen vrijdag met mijn verloskundige gebeld en die vond het ook vreemd dus heb ik met Weert gebeld en kan morgen bij gyno terecht om nog eens naar te laten kijken. Maar wat ik zelf nog vreemder vind, is dat de plek waar het abces/fistel/wat dan ook zit, minder pijnlijk, gevoelig en dikker is geworden en vrijwel bijna weg is!!! Ik ben dus heeeeel benieuwd wat de gyno(helaas niet mijn eigen ivm vakantie) te zeggen heeft.