Suikertest regio Dordrecht

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Lisa280887, 3 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties en tips dames❤️

    Ik heb inmiddels de vk gesproken en het kan echt niet anders. Ik mag wel naar een ziekenhuis hier dichterbij, maar het blijft niet te combineren met werk. Gelukkig is directie heel flexibel. Maar toch voelt het rot om in deze tijd je groep ‘zomaar’ een dag over te geven.

    De vk gaf aan dat voor beide testen voor- en nadelen zijn. Ik heb mij er maar bij neergelegd dat dit dan maar even is zoals het is. Ik wil graag weten of ik suiker heb ontwikkeld en zal dus toch eraan moeten geloven.
     
  2. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  3. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    #23 Lisa280887, 18 jun 2021
    Laatst bewerkt: 18 jun 2021
    Bedankt @Beheer!

    Lieve dames,

    een tijdje geleden opende ik dit topic met mijn vragen over de suikertesten die regio Dordrecht anders doet dan andere regio’s om ons heen. Toen vond ik het vooral veel gedoe en onnodig, maar ging het toch maar doen. Want ja, alles voor de kleine.

    Voor de volledigheid van dit topic wil ik mijn ervaring met deze vorm van suikertesten met jullie delen. Want: met de ogtt wordt helaas heel veel zwangerschapssuiker nooit ontdekt. En andersom: heb je met die test op 24 weken een verhoogde waarde, dan heb je de rest van de zwangerschap gelijk een soort label. Dit zijn enkele redenen voor deze regio om de ogtt niet te doen.

    Ik moest 3x tijdens de zwangerschap een dagcurve prikken in het ziekenhuis. Nuchter, 2 uur na ontbijt en 2 uur na de lunch. Ik ben met ongeveer 27/28 weken, 30 weken en 34 weken geweest. Bij de allerlaatste dagcurve bleek mijn laatste waarde verhoogd: 7,2. De max was 7,0.

    Toen dat doorkwam bij de vk zijn ze de groeiecho’s beter gaan bekijken. Die echoscopist had gezegd dat alles okee was, want: binnen de curve en ik had bij die laatste groeiecho de laatste suikertest nog niet gedaan. Maar wat bleek? Het buikje van onze kleine ging van 53% met 30 weken naar 94% met 34 weken! Flinke stijging dus en een indicatie dat de zwangerschapssuiker pas tussen de 30 en 34 weken is begonnen.
    Met enkel een ogtt op 24 weken had dit niet ontdekt geweest en hadden we nu de laatste weken de kleine moeten laten dealen met de suikerpieken, zonder het te weten, met alle gevolgen voor na de geboorte. Zelf voel ik er helemaal niks van. Sterkter nog: ik voel mij gewoon prima!

    Ik ben nu zelf thuis dagcurves aan het prikken. Insuline wordt niet opgestart omdat ik al zo ver ben. Er is een kans dat ik met 38 weken ingeleid ga worden omdat de kleine dus wel last heeft van die suikers. Dat is nog even afwachten.

    Het gekke is. Mijn zus herkende alles in dit verhaal! Bij haar groeide de kleine ook keihard rond deze termijn. Zij moest toen de ogtt doen en daar kwam niks uit. Maar na de geboorte had haar kleintje dus wel echt last van afwijkende glucosewaarden.
    Mijn andere zus heeft alleen met 24 weken de ogtt gehad. Kwam niks uit. Maar wel een kleintje met ook afwijkende glucosewaarden na de geboorte.

    Voor nu zijn wij achteraf gezien toch blij dat ik die ‘omslachtige’ dagcurves heb gedaan. Het geeft ons de kans om de start voor de kleine ietsje beter te maken dan wanneer we het niet hadden ontdekt.

    Voor nu prik ik lekker verder en wachten we af wat de arts gaat zeggen volgende week. En let ik op mijn eten/drinken, zodat ik zo min mogelijk pieken krijg. Spannend!
     
    Vero0504, bluedrake en geneeke vinden dit leuk.
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.829
    14.157
    113
    #24 Vero0504, 20 jun 2021
    Laatst bewerkt: 20 jun 2021
    Edit: voorgaande niet meer relevant

    Via video consult kan ook niet? (bedoel tis niet hoogstaande wiskunde hoe je suiker moet prikken...)

    Wij zitten wat verder weg maar komen wel onder AS. Dat zou hier echt geen doen zijn 3x op en neer. Stretcher dan maar mee.
     
  5. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Nee het moest hier echt in het ziekenhuis. Maar heb inmiddels wel meerdere varianten hierop gehoord, aangepast aan je situatie. Ik woon vlakbij het ziekenhuis waar ik moest prikken (niet in dord, andere locatie zh). Alleen niet te combineren met werk (onderwijs). Uiteindelijk heb ik de testen zo gepland (kon ze zelf inplannen, kon gewoon zo binnenlopen op de prikpoli) dat ik er maar 1 op een echte schooldag had. Mijn stagiaire nam de groep die dag. De tweede test viel in de meivakantie en de laatste test viel precies in de eerste week van mijn verlof. Dus nja, prima dan.

    Mocht je de test moeten zijn is het het zeker waard om eens navraag te doen naar je opties, omdat je verderweg woont! Het ziekenhuis waar ik zat is overigens aan te raden. Veel relaxter dan die grote in Dord zelf. Bevallen kan daar niet, maar deze test dus wel.

    Nu ik dat ‘label’ heb is alles telefonisch/via mail. De prikspullen zijn netjes thuisbezorgd.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina