He meiden, Daarnet gebeld voor uitslag van suikertest (standaard) en het resultaat: test was gestoord. Ben er niet goed van...nu moet ik een uitgebreide test laten doen. Moet ganse voormiddag suikerpapje drinken en uur nadien bloed laten nemen. Zo 3 keer en dat op nuchtere maag. Er spelen allemaal tafferelen in mijn hoofd. Heb er al tranen voor gelaten Kan iemand mij meer informatie geven? Wie heeft dit ook gehad en wat bleek de tweede test als resultaat te geven?
Niet schrikken! Ik schrok ook heel erg nadat ik de glucose tolerantie test had gedaan. Bij mij vonden ze een suikergehalte na 2 uur dat net op de grens was. Ik zag het al gebeuren: insulinespuiten, kindje dat vroeger gehaald moest worden enz. Maar zo'n vaart loopt het niet meteen hoor! Doe zo snel mogelijk de test. Je bent nuchter en dan wordt er bloed afgenomen. dan krijg je een 'drankje' met (bij mij 100 gram) glucose erin opgelost. (Eerste keer heb ik het niet binnen kunnen houden maar het goedje was niet goed opgelost dus let daarop!!). je drinkt het rustig aan want je kan het beter zo doen dan dat je het er weer uit spuugt! je kan dat met water afwisselen. Dan als je het binnen hebt tellen ze daar een uur. Dan wordt er weer bloed afgenomen en na 2 uur en na 3 uur. In totaal dus 4 keer (bij mij tenminste). de uitslag laat zien hoe jouw lichaam omgaat met het suiker in je bloed. Ik had waarden die natuurlijk waren behalve bij de test na 2 uur. het was op het randje. Ik ben meteen aan een dieet gegaan op aanraden van mijn gyn. het is streng: geen rijst, aardappelen en pasta meer. Een sneedje brood max per dag. Uiteraard geen suiker meer en geen suikerhoudende producten/dranken, ook geen honing. verder mag ik wel fruit alleen geen meloen en vijgen. en kersen met mate. Alle groenten en kaas, eieren, yoghurt, melk, noten en vlees en vis mogen allemaal. het is ff wennen. je moet veel meer je programma aanpassen. Niet te grote maaltijden maar kleinere beetjes verspreid over de dag. het kostte me een week tot mijn lichaam ( en ikzelf!) eraan gewend was. Maar nu voel ik me goed. Ik prik m'n bloed zelf met zo'n digitaal apparaatje, 3 keer per week. Ook dat gaat heel goed. M'n suikerspiegel is na een week gedaald! Dus niet panieken, wacht eerst ff af wat de test zegt (je kan natuurlijk al beginnen met drastisch verminderen van koolhydraten en suiker laten staan!). Trouwens: het heeft helemaal niets te maken met hoeveel kilo je bent aangekomen...ik ben van nature licht en was ook niet veel aangekomen...en toch... Sterkte en niet te verdrietig zijn hoor, het loopt wel los!
Hallo Sjana, Wat vervelend voor je! Ik heb vandaag ook bloed moet afnemen voor glucose test. Ik ben zooo benieuwd. Mijn klachten zijn vooral: -veel dorst -veel urineren -veeeeeeel trek in snoep -opgezette voeten -over heel mijn lichaam jeuk! Wat zijn jullie klachten??
Ik had helemaal geen klachten (afgezien van steeds plassen maar ik zit ook op 32 weken dus is logisch!!) Dorst heb ik gewoon omdat ik in een land woon waar het van april zomer is en het nu erg heet is!! Opgezette voeten heeft niet te maken met suiker maar met teveel vocht vasthouden (kan door teveel aan zout weer) jeuk heeft ook niets te maken met suiker, en is ook weer logisch: hormonen!!! is natuurlijk wel vervelend maar hoort er allemaal bij...
Thanks voor de reacties! Heel die uitleg heeft me weer wat verstandiger gemaakt.. Ik ga nu woensdag voor die test. Ik begin dan al maar extra te letten op mijn eten. Voor de baby doe ik natuurlijk alles he! En na die test zal het afwachten worden en hopelijk komt er iets goeds uit de bus. Maar tot dan, zal ik toch wel met onzekerheid zitten. Bevestiging krijgen dat alles in orde is, dat zou leuk zijn. Ik had geen klachten. Het was een standaardtest.
ook ik mag me laten testen en door mijn fobie voor naalden stel ik het al uit.. ik moet zowiezo iedere ochtend spugen als k niet gelijk eet dus ik kan me lol op met dat nuchtere maag gebeuren.. word er gewoon chagerijnig van als ik er aan denk zit midden in een verhuizing er verandert al zoveel en nou ook dit er nog bij... stress stress stress zo gaat het mijn hele zwangerschap al zou dat misschien een rede zijn van mijn "suiker" Ik heb blijkbaar een te groot kind voor n te kleine buik ofzo iets... Wat als je nou wel suiker hebt moeten ze dan je kleine eerder halen?
Soms is het dan beter ja om het kindje eerder te halen anders wordt het te groot...maar een kindje dat in de buik zit waar teveel suiker bij de placenta komt, kan zelf ook een verstoorde suikerspiegel hebben/krijgen en dat is niet echt aan te raden dus beter dat te vermijden! Ik weet het het is moeilijk dat vieze drankje. Bij mij is het de eerste keer ook niet gelukt maar daarnma ben ik wat later in de ochtend gegaan. Niet zo achterlijk vroeg (uiteraard nuchter). dat hielp. Ik zou het totch zo snel mogelijk doen. Da's beter... Sterkte!!
Ik ben deze morgen de uitgebreide suikertest gaan en namiddag heb ik vernomen dat alles toch in orde is!
Fijn Sjana, Hier hetzelfde trouwens, ook de 1e test raar, en de 2e wel goed. Later toch nog een 3e gedaan ook, die was ook goed. Toen liep ik wel bij een dietist om netjes te blijven eten, want ik had totaal geen hongergevoel meer..