Suikertest.

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Djamila, 8 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SamUitAmsterdam

24 nov 2014
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    #21 SamUitAmsterdam, 10 sep 2015
    Laatst bewerkt: 10 sep 2015
    Wat ik ook tegen Sakura123 zei;
    Ik heb mijn verloskundige gevraagd naar een onderzoek op zwangere vrouwen met suikerziekte waarbij de ene groep wel op dieet gezet werd of insuline kreeg en waarbij de andere helft van de groep onbehandeld bleef.

Daarnaast loop je meer risico op medisch ingrijpen tijdens je bevalling als je al medisch bent waar ik ook niet op zit te wachten.
    Ik wil het liefst met zo min mogelijk ingrepen thuis kunnen bevallen deze keer en dat is niet mogelijk als je medisch wordt. Dat speelde ook nog bij mij mee.

Ik vroeg of ik nog thuis kon bevallen als ik inderdaad zwangerschaps-suiker had en het antwoord van de verloskundige was "nee" dan wordt je over gedragen aan de gynacoloog.

En ik zie het zelf echt niet zitten om me tig keer per dag te moeten prikken om mijn waarden te meten. Dat zal ook voor meer stress tijdens mijn zwangerschap zorgen en dat wil ik niet.
    Of al mijn eten moeten afwegen en telkens nadenken als ik honger heb en wat wil eten.
    Als mijn lijf zegt dat het honger heeft dan luister ik liever naar mijn lijf dan naar de woorden van de diëtiste die zegt dat ik maar zo en zoveel mag eten en dat en dat moet laten staan.
    Hoewel, een beetje opletten met wat je eet kan geen kwaad, in plaats van die boterham met zoet beleg (of zak chips, etc) kun je ook kiezen voor een appel of banaan maar zelfs dat wordt geloof ik aan banden gelegd, hoeveel stuks fruit je mag eten..

Zou eigenlijk ook nog graag een onderzoek willen zien waarbij een groep vrouwen getest is op zwangerschapssuiker en waarvan een deel van die vrouwen die inderdaad suiker heeft het niet te horen krijgt en niet behandeld wordt en deze groep dan vergelijken met de groep vrouwen die wel behandeld wordt (insuline of dieet) en ook vergeleken wordt met de groep vrouwen die ook niet behandeld wordt voor zwangerschapsuiker maar die het WEL weet.

Zal het enkel "weten" dat je "ziek" bent al uitmaken voor of jijzelf of je kind ziek wordt na de geboorte?

Zal het dagelijks bloed prikken en de stress die daarbij kan komen kijken (oh, help, ik zit te hoog!!) nog invloed hebben op de gezondheid van jezelf en je baby?

2. brosa87

brosa87 Actief lid

24 jul 2013
    135
    0
    0
    Ik vond de OGTT echt heeeelemaal niks voorstellen. Bloedprikken, daarna drankje genomen, in 1x achterover, het was zoet, het was niet lekker, maar prima te doen. Daarna rustig op een stoeltje wachten en na een tijd weer bloedprikken. Boterhammetje mee voor na die tijd. Ik zou het zo nogmaals doen, totaal geen nare ervaring.

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Beste Sam, je kletst echt een stuk in de rondte. Pardon my french. Maar suiker is 100% bewezen gevaarlijk voor foetussen. Dat kun he zelf googlend wel vinden hoor. Dat zit niet tussen iemands oren en heeft niks met 'weten' dat je ziek bent te maken. Maar alles met vruchtwater wat in suikerwater verandert en een baby-alvleesklier die uitgeput raakt. Om over de aangeboren afwijkingen, de macrosomie en de sneller uitgeput rakende placenta nog maar te zwijgen. Maar hé, ga jij vooral risico's nemen met het leven van een ongeboren kind. Omdat je het zelf te lastig vindt.

4. Sophiaatje

Sophiaatje Niet meer actief

Met me jongste dochter de test gehad kon het net aan binnen houden, had trouwens wel suiker zat er net ietsje boven en vorige week donderdag een test gehad voor deze zwangerschap ging best goed al heb ik wel oprispingen dus steeds als ik dat had proefde ik dus dat smerige drankje dan moest ik echt even doorbijten vind dat gewoon zo goor!! nu maar duimen dat we er allemaal mogen onderblijven maar ben blij dat ze het nakijken :)

5. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dit soort onderzoeken worden niet gedaan omdat ze ethisch niet verantwoord zijn. Je brengt op deze manier namelijk het leven van de proefpersonen in gevaar.

Het is uiteindelijk altijd je eigen keuze om wel of niet aan een onderzoek mee te doen en wel of niet een bepaalde behandeling te ondergaan.

Overigens moet ik ook de suikertest vanwege PCOS, die per ongeluk ontdekt is. Ik zie er zo tegenop, vooral het nuchter blijven tot je het goedje kan drinken. Ik ben niet misselijk 's ochtends maar heb gewoon echt vrij snel een ontbijt nodig om gewoon te functioneren. Ik slaag er net in om te douchen en mezelf aan te kleden maar als ik dan niet eet gaat het mis. Ik kan niet meer nadenken, ik heb een keer gehad dat ik niet eens meer in staat was om een bakje muesli voor mezelf klaar te maken. Ik was zo warrig dat het me super veel moeite kostte om te bedenken dat ik daarvoor muesli, yoghurt en een schaaltje nodig had.
    Ik kijk dus nu al uit naar dat drankje en ik hoop dat ik voor die tijd niet al gestrekt ben gegaan ergens in een gang in het ziekenhuis :)

6. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Sterkte dan meid! Ik dacht ook dat ik het met de nuchterheid niet zou trekken, maar ik heb toen 's morgens wat water gedronken en mijn gemak gehouden. Uiteindelijk viel het me niet tegen. En als je eenmaal dat drankje gedronken hebt heeft je maag genoeg te doen. Laat je dan in ieder geval rijden naar het ziekenhuis en kruip niet zelf achter het stuur. Ik weet niet hoever het is voor jou naar het ziekenhuis. Ik moet daar een half uur voor rekenen. Ik heb de gyn gevraagd of ik niet dichter bij huis het kon laten doen en dat kon gelukkig. Dat was maar 5 minuten rijden naar een prikpost waar ze deze test ook doen.

7. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Het ziekenhuis is 25 min rijden, in de spits kan het wel langer zijn en ik hoop dat ik vroeg mag komen en niet om 11u pas dat drankje kan doen. Zelf rijden kwam niet eens in me op inderdaad, mijn man zal er vrij voor moeten nemen vrees ik.

Als ik lees dat sommigen nuchter naar het ziekenhuis fietsen dan valt mijn mond echt open van verbazing, ik ben al blij als ik 's ochtends veilig de trap af kom om mijn ontbijt te maken in de keuken :)

8. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Het ligt er denk ik ook aan HOE het drankje gepresenteerd word, ik las veel verhalen op internet over 350 ml en 500 ml .... En dat is echt enorm veel, ik kreeg 1 glaasje van 150 ml, heb Hg ( hyperimesis) en toch met veel geluk het drankje binnen kunnen houden !

Ik wou de test ook absoluut niet doen, vond het ook niet nodig, bij de andere drie ook geen suiker gehad en er was echt 0,0 reden om mij te testen, toch vond de gyn het nodig mij voor de zekerheid te testen terwijl ik de gyn heb verteld dat ik waarschijnlijk ging afbellen zeker vanwege de Hg,

Maar mijn geweten speelde met mij en ik ben met veel tegenzin toch gegaan, nuchter 5.3 met drankje op 9.0,
    ik moest me aan een dieet gaan houden en zo heel erg is dat dieet
    niet eens, en ons kind word aan de (veel) te grote kant geschat (3142 gram bij 34 weken)

Naast een hoog geboorte gewicht zitten ook echt nog wel risico's aan het hebben van suiker tijdens Zwangerschap of je het nu weet of niet dat je het hebt,

9. Veluwin

Veluwin Lid

10 sep 2015
    18
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik heb de test geweigerd. Tenminste, in de suikerdrankjesvorm. Je kunt vragen om een lunchtest. Daarbij ga je 3x op één dag naar de verloskundige en wordt er voor het ontbijt, na het ontbijt en na de lunch gemeten. Ik ben altijd heel erg bezig met gezond en zoveel mogelijk biologisch en suikervrij eten en mij leek suikerdrank drinken een aanslag op mijn lichaam. Ook ken ik een gynaecoloog die de test achterhaald vindt want 'je drinkt normaal toch ook geen suikershots?'. Ik ben niet onder controle van deze of een gynaecoloog maar gaf het gewoon aan bij mijn verloskundigenpraktijk. Zij deden er helemaal niet moeilijk over, je moet alleen wel even aangeven dat je de test in een andere vorm wil doen.

10. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

Op dat laatste kan ik antwoord geven. Tijdens mijn 1e zwangerschap heb ik zwdiabetes gehad, echter veel te laat opgemerkt en geen dieet/insuline. Mn placenta was behoorlijk verkalkt helaas. Bij deze zwangerschap netjes geprikt, me aan een dieet gehouden (wat helemaal geen streng dieet is), en mn placenta zag er keurig uit en de suikerwaardes van mn zoon waren prima. Ik hoop dat je ervan bewust bent dat na de bevalling de suikerwaardes van je kindje kunnen dalen en dit niet zonder risico is? Zoals mijn gynacoloog bot zei: "in sommige gevallen leggen ze na de bevalling het loodje". Vandaar ook dat je in het zkh moet bevallen. Ik hoop ook dat je weet dat de kans op doodgeboorte toeneemt vanaf 38 weken bij onbehandelde zwangerschapsdiabetes? Dit wetende zou me dat meer stress opleveren dan paar kleine prikken per dag + dieet of eventueel insuline spuiten.

Ik vind dat je er vrij luchtig over praat, maar je neemt best een flink risico met je kindje :(. Wees blij dat ze zwangere vrouwen zo goed in de gaten houden, dit scheelt enorm veel verdriet bij heel veel ouders.

En ik weet niet wat jij je voorstelt bij een dieet, maar het is uiteraard niet de bedoeling dat je uitgehongerd wordt. In mijn geval was het spreiden van eten over de dag voldoende om mn waardes netjes te houden. En eten waarvan mn waardes enorm omhoog schoten liet ik staan, frietjes bijvoorbeeld. En geen frisdrank drinken oid was nou ook niet een grote moeite. Ik heb in ieder geval geen moment honger gehad..

11. Muts008

Muts008 Actief lid

2 feb 2013
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb het 2 jaar geleden gedaan. Drankje vond ik niet eens zo heel smerig. Wel werd ik daarna eng en moest ik mijn best doen om alles binnen te houden omdat het dan voor niets zou zijn geweest. Niet prettig maar wel te doen.

Sterkte.

12. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Ik had zulke horrorverhalen gehoord, dat alles me reuze mee viel.
    Ja, het drankje is vies en zoet. Ja, de baby werd helemaal hyper in de buik (maar das wel gezellig eigenlijk) en ja, ik voelde me een beetje "mehh". Had vooral heel veel dorst.
    Maar echt heel ziek? Nee hoor. Heb me de rest van de dag wel een beetje naar gevoeld. Je lijf reageert gewoon gek op zo'n enorme suikerbom, waardoor je later op de dag een enorme suikerdip krijgt. Dus goed op jezelf letten en smiddags ook nog wat suiker in de buurt hebben staan voor als je ineens een flinke dip krijgt.
    Het is voor een goed doel he :)

13. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Oh, en ik lees nu pas de discussie over het al dan niet meedoen aan die test. Ik ben blij dat ik m gedaan heb. Ook al bleek dat ik geen zwangerschapssuiker heb, dan weet ik dat ten minste!
    Ik had persoonlijk véle malen meer stress van een slecht uitgevoerde echo bij 19 weken, waardoor we een hele week in de veronderstelling hebben geleefd dat we een gehandicapt kindje zouden krijgen. Gelukkig bleek bij de medische echo dat er helemaal niks aan de hand was, maar die stress lijkt me ook niet goed.... Doe mij maar zo'n suikertest!

14. Liyana

Liyana Actief lid

10 aug 2013
    333
    0
    16
    Ik moet over een week ook de Suikerfeest doen. Ik lees dat er iets te lezen wordt meegenomen, ik vraag me dan af of je na het drankje in het ziekenhuis moet blijven?

15. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Liayana. Hier moet je inderdaad blijven omdat je nuchter best veel suiker in een keer op moet drinken en heel soms worden dames daar beroerd van.
    Plus je mag je lichamelijk niet te veel inspannen omdat dit de test beïnvloed.

16. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Inderdaad, je lichaam moet in rust zijn in die twee uur dat je moet wachten.
    Ik had een boekje mee, maar heb het eerste uur alleen maar verwonderd mijn buik zitten voelen, de baby hield een feestje in mijn buik met al die suiker, haha!

Leuke typo trouwens; suikerfeest! Voor je baby is het inderdaad een feestje :p

Deel Deze Pagina