Precies! Ik lees ook veel reacties dat de test met het drankje juist veel minder betrouwbaar zou zijn, aangezien je een mega shot binnen krijgt, wat helemaal niet zo gezond is, wat je normaliter ook niet naar binnen gooit. Bijvoorbeeld na 3 zwangerschappen waar niks bij aan de hand was nu opeens te hoog met 0,2 na het drankje en de rest van je zwangerschap ben je verbonden aan dieten en bezoekjes aan dieetistes. Is het echt nodig is dat alleen maar goed natuurlijk, maar ik betwijfel dat nu dus wel.
Nouja. De meningen blijven hier verdeeld. 😊 Ik moet het sowieso volgens de protocollen hier doen, maar ik zal me zeker goed blijven inlezen / laten voorlichten.
Anders doe je eerst de suikertest zoals voorgesteld.. zijn je waardes vervolgens net op het randje kun je voorstellen om het met een drankje te doen aan je vk? Ik heb het trouwens ook zonder drankje gehad. ik heb een normaal BMI, mijn baby maakte gewoon snel een groeispurt en ze schatte hem heel groot. Mijn vriendin heeft een veel te hoog BMI en ook zij kreeg het zoals ik terwijl zij wel een risicogroep is ( ook diabetes in familie ) je kunt er dus echt geen peil op trekken.
Ik kreeg het bij de eerste omdat mijn buik "groot" was. achteraf vrij veel vruchtwater en een normale/kleine baby geboren (P20-P50). deze keer heb ik het gehad omdat ik aan de start van de zwangerschap een (te) hoog bmi had (bijna 30). Ik mocht zelf kiezen of ik het wilde laten testen. Ook deze keer heb ik waarschijnlijk aardig wat vruchtwater. Hoe groot de baby is weet ik nog niet Maar alle keren prima waardes geprikt.
Wat ik overigens erg vreemd vind is dat je dus tussen het bloedprikken door gewoon weg mag? Beweging zorgt er juist voor dat alles sneller wordt afgebroken. Hier zeggen ze namelijk dat je in het ziekenhuis moet wachten omdat dat veel betrouwbaarder is qua resultaten. Ik moet met 18 en 24 weken een OGTT (dus met drankje) en heb werkelijk waar nog nooit van deze methode gehoord. In mijn eerste zwangerschap had ik een net wat hogere uitslag dan wat mag, dus krijg je de stempel zwangerschapsdiabetes. Overigens waren mijn waardes wel degelijk normaal met gewoon ontbijten, lunch, snacks en avondeten. Daarom vind ik dit zo vreemd.
wat een gezeur over dat drankje hier zeg! elk zh heeft zijn eigen protocol wb suiker. ik mocht tot de 7.8 sommigen mogen maar tot ergens in de 6 etc etc. als je eet wat je normaal eet en er komt geen suiker uit de test dan zullen je suikerwaarden ook wel redelijk stabiel zijn tussendoor. uitschieters kan je zelfs met insuline niet voorkomen helaas ts doe gewoon die dagcurve en als het goed is dan is het goed! het is helemaal niet gezegd dat jij uberhaupt last hebt van suiker!
Ik ga gewoon lekker in het tentje even verderop samen met mijn man ontbijten. Ik ga heus geen stevige wandeling maken ofzo. Sowieso doe ik eerst de dagcurve. Dat is nou eenmaal protocol en ik ga niet zelf aandringen op dat drankje ofzo 😒. Maar mocht ik op de grens zitten dan kan ik altijd nog overleggen hoe of wat. Vraag me wel af: ik hoor meerderen over teveel vruchtwater. Hoe en wanneer meten ze dat dan? Aangezien ik geen echo's meer krijg tussen de 20-wekenecho en de liggingsecho vlak voor de bevalling..
Bij de eerste had ik van te voren alleen een keer bij een pretecho met een week of 27 gehoord dat ik vrij veel vruchtwater had. En dat is dus later bij de bevalling gebleken. Deze keer heb ik er zelf wat meer op gelet/naar gevraagd bij de echo (pretecho en liggingsecho). En dan zie je ook veel "zwarte ruimte" op een echo foto.
Waarom zou de test met het drankje wel goed zijn en als je gewoon eet niet? Het gaat er toch om dat je bloedsuikerspiegel weer netjes daalt? En zelfs al zou je even gaan wandelen, wie ontbijt er nu en gaat vervolgens uren stil zitten?
Ik moest de test rond 24 wk omdat diabetes in mijn familie zit. Omdat ik zelf twijfelde heb ik een dagcurve voorgesteld. 3 dagen heb ik meerdere keren perdag zelf geprikt. Waardes waren prima. Nu blijkt dat ik veel vruchtwater heb en wilde de vk alsnog dat ik de suikertest deed. Vrijdag heb ik die gedaan en woensdag hoor ik bij de vk de uitslag. (Vind het raar dat het zo lang duurt maar goed) Test zelf viel mij mee. Drankje was niet lekker maar ook niet zo vies dat ik moest spugen ofzo. Het nuchter blijven vond ik lastiger omdat ik best misselijk werd van het maagzuur. Mijn kindje werd trouwens heel druk na het drinken van het drankje. Komt toch ook bij haar terecht. Echt goed lijkt me dat niet