Koken zonder pakjes en zakjes

Discussie in 'De lounge' gestart door Maria1983, 7 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maria1983

    Maria1983 Niet meer actief

    Weer niet of er al een onderwerp over is, maar anders hoor ik het wel.

    Aangezien ik moet bezuinigen op boodschappen, omdat ik een stuk minder ga werken, leek het me handig om te gaan koken zonder pakjes en zakjes. Dit schijnt veel voordeliger te zijn.

    Nu heb ik wat suggesties voor recepten gevonden, maar dacht dat hier ook genoeg mensen zijn die hun recept misschien wel willen delen.

    Zijn er mensen die lekkere recepten maken en deze willen delen?
     
  2. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Het boek 52 weekmenus en boodschappenlijsten!
    Voor elke week van het jaar een boodschappenlijstje en 5 recepten. Je gebruikt dan ook alleen seizoensgebonden groente.
     
  3. leutjj

    leutjj Niet meer actief

    Ik lees mee!
     
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Ik kook maar weinig met pakjes en zakjes, gewoon omdat mijn moeder ook zelden dat soort dingen gebruikte, dus dan krijg je dat van huis uit al mee.
    Het is niet zo heel ingewikkeld hoor, veel sauzen kun je zelf wel maken, zorg dat je genoeg kruidenpotjes hebt om dingen lekker op smaak te maken. Een Basiskookboek is ook wel handig, daar staat ook veel in hoe je zelf een goede saus kan maken, iets marineren, dat soort dingen.
    Verder, op internet vind je ook veel recepten, veel zonder pakjes en zakjes of je kunt het makkelijk door een alternatief vervangen, bijv. Recepten Allerhande - Allerhande - Albert Heijn
     
  5. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Houd er rekening mee dat je gewend bent vrij zout te eten. In het begin zul je dus echt zout moeten gebruiken om hetzelfde effect te krijgen. Het is wel handig om dit gedurende de volgende maanden te verminderen. Elke keer een beetje minder. Tegen de tijd dat je kindje mee kan eten hoef je nauwelijks apart te koken omdat je geen zout gebruikt.

    Verder is het handig om te investeren in losse kruiden. Een potje chilipoeder is goedkoper en gaat langer mee dan een potje Mexicaanse kruiden. Kijk sowieso eens op een zakje, vaak staat daar al op wat er in zit. Daar kun je op verder bouwen.
     
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Ja, dat klopt, die pakjes, zakjes en potjes zitten vaak vol zout. Ik krijg het amper weg, als je het niet gewend bent, proef je zowat alleen maar zout.
     
  7. AnnevandePol

    AnnevandePol Bekend lid

    13 jul 2014
    806
    229
    43
    Vrouw
    Haarlem
    Lekker koken en eten

    Mijn moeder heeft haar eigen forum en zet hier vaak nieuwe recepten op.
    Ook op Smulweb heeft ze veel recepten staan onder de naam Ikkes. Lekker en zonder pakje! :D
     
  8. Tylmare

    Tylmare Fanatiek lid

    24 sep 2014
    1.111
    333
    83
    Vrouw
    Gastouder
    Amersfoort
    ik kook al jaren vrijwel zonder pakjes en zakjes! (op de bouillonblokjes en boemboes na)
    Eigenlijk is ieder gerecht prima zonder pakjes te maken.

    pastasaus: gebruik gewoon als basis een blik tomatenblokjes. Dit zijn vrijwel altijd betere kwaliteit tomaten dan de verse (en zit eigenlijk niks meer in dan tomaat en een beetje zout, ook niet altijd overigens)
    Ik fruit dan altijd een uitje en knoflook, bak dan prei en paprika en/of courgette mee. Blik tomatenblokjes erbij, oregano. Wat je zelf maar lekker vind! :)

    En ik ben gek op risotto met doperwtjes en broccoli en zachte geitenkaas.

    Als je een gerecht wil maken, begin dan echt bij de basis!
    Zo'n zakje met kruidenmix e.d. is niks meer dan zout en gedroogde 'groente' :)

    En voor wat schaamteloze zelfpromotie: op mijn weblog plaats ik regelmatig een recept :)
     
  9. Maria1983

    Maria1983 Niet meer actief

    Ik ben zeker geinteresseerd in blogs en websites. :D

    Ik kook voor de rest al zonder zout, dus hoef alleen af te kikken van de zakjes en pakjes.

    Tips voor nog meer websites zijn zeker welkom
     
  10. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier kook ik altijd pastasaus zonder pakjes en ook andere dingen.
    Pastasaus kook ik altijd voor meerdere dagen (nu niet gelijk gaar koken)

    2 eetlepel olijfolie 2 tenen knoflook, 1 grote ui, 1 wortel, 1 stengel witte selder/ of prei, 2 paprika's en 1 courgette, 500 gram rundergehakt 3 deciliter runderbouillon 2 deciliter rode wijn 2 x 400 gram tomaten uit blik, blikje tomatenpuree

    BEREIDINGSWIJZE VOOR BOLOGNESE SAUS

    verhit de olijfolie in een grote pan, en fruit hierin de knoflook, ui, prei, wortel en witte selder gedurende een 5-tal minuten op een laag vuur. Haal dit even eruit.
    Verhoog de temperatuur en voeg het gehakt toe. Bak het mooi bruin.
    Voeg de bouillon, wijn, tomaat, toe.
    Breng het geheel aan de kook en zet het vuur lager.
    Laat gedurende half uur pruttelen en roer af en toe. Gooi de groenten extra er nu bij.
    Voeg peper en zout naar smaak toe.
    Dien op met gekookte spaghetti en bestrooi met parmesaan kaas.

    of

    Pasta ala sonja bakker!

    1 ui, gesnipperd
    1,5 dl groente- of kippen bouillon
    2 el vloeibare boter
    3 el bloem
    3 dl half volle melk
    50 gr geraspte 30+ kaas
    1 tl mosterd
    225 gr macaroni
    200 gr gerookte kip
    3 tomaten
    basilicum
    1 el geraspte parmazaanse kaas
    zout & peper
    1 teen knoflook
    Bereiden
    Verwarm de oven voor op 200 graden.
    Breng de gesnipperde ui en de bouillon aan de kook en roer af en toe gedurende 5 á 6 min.
    Verwarm de boter, bloem en melk en klop stevig tot er een dikke saus ontstaat. Neem de pan van het vuur en voeg de kaas, knoflook, mosterd en het de ui boillon toe en breng op smaak met zout en peper.
    Kook de macroni beetgaar, giet hem af en roer hem door de saus.
    Schep de macroni in de ovenschaal en bedek met plakjes gerookte kip en tomaat. Snij de basilicum fijn en verdeel over de kip en tomaat.
    Garneer met een beetje gesneden basilicum
    Circa 15 in de oven. Lekker met een gemengde salade

    echt superlekker
     
  11. Kaboutermeis

    Kaboutermeis Fanatiek lid

    16 apr 2013
    4.184
    0
    0
    Hier in BE bestaan die "pakjes en zakjes" gewoon nauwelijks :D.

    Ik ga uit van de basis en dan kijk ik welke kruiden het eventueel lekkerder maken.
    Mijn partner is bijvoorbeeld nogal gek op look of lookpoeder. Peper en zout is hier ook "standaard". Net als bouillonblokjes (groenten-, rund-, kip-, vis-).

    Sausjes eten wij vrij sowieso vrij weinig. Alleen bij bepaalde gerecht mik ik wat light-room eronder door. Of een blikje tomaten.

    Spaghettisaus stoof ik eerst het gehakt en alle groenten aan (ik gebruik standaard ui, wortel, paprika, champignons, soms nog courgette, prei, ...). Daarna kruid ik bij met een groentenbouillonblokje, peper en look.
    Als alles quasi gaar is gooi ik er een pot spaghettisaus over (zonder vlees, aangezien er sowieso al gehakt bijzit). En wat rode wijn. Dat laat ik een half uurtje sudderen.
    Af en toe doe ik er ook nog een blikje tomaten bij.
    Mijn partner kiept op zijn bord er nog soms tabasco bij.

    Ik werk meestal met gedroogde kruiden en poeder omdat dat makkelijker en handiger werkt dan de echte verse kruiden. Ik vind lookteentjes pellen en snijden bijvoorbeeld een prutswerk als je evengoed lookpoeder kan gebruiken.


    Vanavond staat er spekjesspaghetti op 't menu.

    Ui snijden en in de pan aanstoven. Daar 1 of 2 paprika's bij (in stukjes). Bak champignons versnijden en ook erbij.
    Effe laten aanbakken / stoven.
    Aan 't eind de spekjes (of baconreepjes) erbij en eens die gaar beginnen raken potje room - of afhankelijk van de hoeveelheid eventueel 2 - erover.
    Tijdens het bakken peper, groentenbouillon en look toevoegen (geen zout, want de spekjes zijn al gezouten).

    Pasta koken intussen met een vleugje zout.

    Aan 't eind de saus over de pasta kieperen en klaar :).

    Als ik overschot heb gooi ik soms ook nog een paar kerstomaatjes in de saus.
     
  12. Maantje82

    Maantje82 Lid

    26 jun 2011
    47
    2
    8
    Ik kijk vaak op From Fat To Fit
    Hier staan gezonde recepten op die makkelijk te maken zijn.
     

Deel Deze Pagina