Suikervrij eten

Discussie in 'De lounge' gestart door Marlous28, 15 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Teisseire. Daar zitten geen gefaffineerde suikers en aspartaam in :)

2. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Die zag ik idd ook maar zitten wel andere zoetstoffen in maar kende ze niet, deze zijn dus niet schadelijk? Ik heb nu cereal ranja mee genomen.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ohoh. Je zit er wat de olijfolie goed naast hoor!
    Het zit namelijk zo:

Transvetzuren zijn eigenlijk vetten die normaal niet in de natuur voorkomen. Het zijn vetzuren die zijn ontstaan door de een of andere (fabrieksmatige) bewerking. Van oorsprong waren het onverzadigde vetten. Die onverzadigde vetten worden industrieel bewerkt. Die bewerking heeft natuurlijk een reden en wel de volgende: roomboter is voor veel zaken te gebruiken maar duur. Plantaardige olie is vele malen goedkoper maar niet smeerbaar. Door nu de vetzuursamenstelling van bijvoorbeeld zonnebloemolie te veranderen wordt het ineens smeerbaar. En dat bied perspectief. Daar waar vroeger roomboter voor gebruikt werd kan nu ineens geharde olie voor gebruikt worden. Zonnebloemolie is ineens te verwerken in koekjes, gebak, snacks etc.

Onverzadigde vetzuren die door middel van een fabrieksmatig proces veranderd worden in een smeerbare substantie (geharde vetten) zijn transvetten geworden. Transvetten kom je tegen in koekjes, margarines, halvarines, snacks, snoep, koffiemelkpoeder, pizza's en verder alles wat gemaakt is met margarine en/of halvarine en/of geharde plantaardige olie.

Onverzadigde vetten moet je al niet verhitten maar transvetten (geharde onverzadigde vetten) moet je zéker niet gaan verhitten. Ze vormen dan érg veel toxische stoffen en werken zelfs kankerbevorderend. Gebruik daarom voor het bakken en braden van oorsprong verzadigde vetten (ossewit, reuzel, roomboter of kokosvet) of enkelvoudig onverzadigde olie (olijfolie). De olijfolie absoluut niet warmer maken dan 160 graden. Hoge(re) temperaturen geven altijd meer oxidatie en kankerbevorderende stoffen. Plantaardige margarine of vloeibare margarine om in te bakken is eigenlijk nooit een verstandige keuze.
    Gelukkig worden fabrieksprocessen steeds beter waardoor er minder transvetten in margarines en dergelijke voorkomen dan vroeger. Feit is echter dat ze er nog steeds wél inzitten.

4. zogelukkig

INGREDIENTEN:

Water, vruchtensap op basis van concentraten,
    vulstof: polydextrose, voedingszuur: citroenzuur,
    aroma's waaronder natuurlijke extracten, zoetstoffen:natriumcyclamaat, acesulfaam K, sucralose,verdikkingsmiddelen: E466, E415, bewaarmiddelen:E202, E211. In enkele smaken ook: stabilisator: E445, kleurstoffen: anthocyanen, karamel (E150d),E120.

HELP!!!:$

Geef dan liever puur natuur biologische diksap!

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@zogelukkig: ze zei ook dat er geen geraffineerde suikers en aspartaam in zit. Dat klopt dan toch? :)

6. zogelukkig

Liever suiker en aspartaam dan cyclamaat en acesulfaat K!!!:$

Laten we nu niet doen alsof die ranja gezond is.;)

7. Saskia78

Sowieso is suiker natuurlijk niet perse de duivel.
    E 20gr suiker vond ik aardig wat.. Tot ik besefte dat dat 4 suikerklontjes zijn :)

Kom ik er nog niet aan vrees ik.. Maar meeste mensen hebben dat alleen al zonder moeite binnen met de koffie.

8. zogelukkig

Gatver; koffie met suiker! Dan ben je wel een zondaar hoor!:D

Ik houd niet van zoet, maar 20gram suiker is dat alle suikers/koolhydraten bij elkaar??

9. Saskia78

Mja ik dronk altijd zoetjes in m'n koffie op werk.
    Thuis hebben we gewoon lekkere koffie namelijk :)
    Tot ik besloot geen suiker EN geen zoetstoffen.

Snoep wel meer nu ik dus niet werk.
    Vooral speculaas...

10. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    @zogelukkig,

Je hebt het goed omschreven! Dat bedoelde ik, maar ik heb het niet handig opgeschreven, sorry!:)

Joyce

11. demaco

demaco Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Betreft de suikers in vleeswaren..

Zelfs als je bepaalde vleeswaren bij een biologische slager koopt is er suiker in verwerkt. Het gaat om kleine hoeveelheden en die zijn gewoon noodzakelijk. Vleeswaren leeft op bacterieen en die bacterieen hebben suikers nodig om te leven.

Ik denk hiermee dat je echt niet alle suikers moet gaan schrappen uit je leven.

Zolang je op de grote lijnen let en geen ranja, sap, frisdrank, snoepgoed en dat soort dingen dan ben je al heel goed bezig!

12. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    Wel knap trouwens als je suikervrij kan eten, echt!! Zou mij heel veel moeite kosten!!

Succes!!

Deel Deze Pagina