Mijn dochter wordt binnenkort 16 en krijgt van ons haar brommercertificaat maar nu willen we gezamenlijk een brommer kopen, maar ik ben er echt niet in huis en er zijn zoveel types... ik zie door het bomen het bos niet meer. We willen wel met helm, we zijn nog niet uit of we elektrisch willen rijden of gewoon benzine, afhankelijk van de prijs van de brommer denk ik? Wie heeft dit traject al eerder bewandelt en kan mij (ons) helpen een goede keuze te maken.
Er komt een helm plicht voor snor dus dat je kiest voor 45 km is alleen maar gunstig. Waar je op kan letten is een 4 tak en even kijken of je in je omgeving mileu zones hebt of gaat krijgen. Dan mag de scoot vanaf een bepaalde datum er niet meer in. Ook na de grootte en wendbaarheid klinkt heel lullig maar een grote is alleen maar vervelend. Ik heb nu een kymco die zijn vaak goed en ook makkelijker te bestellen. Althans ik heb er geen problemen mee. Tank ook gewoon met e5 en hoef niet te mixen omdat ik een 4 tak heb. Ook is e5 beter voor de motor der zit dan maar 5 % rotzooi in (bio). Ga je naar elektrisch dan moet je wel rekening houden dat je tot zoveel km kan rijden en dan moet laden. En dat dit met de jaren of fout laden steeds minder word. Vaak staat het onder actieradius (hoop dat ik het goed schrijf). Maar dan zou je wel overal mogen rijden. En natuurlijk stroom verbruik. Dus ja beide hebben voor en nadelen. Zo rij ik nu met een volle tank a 2,5 liter zo'n 100 km en kan ik overal tanken. Met een e scoot heb je zoveel km en dan laden wat niet overal kan. Ik zelf vind de vrijheid van overal tanken heel fijn
Zou een goede elektrische fiets nog een optie zijn? Een stuk duurzamer en goedkoper. En je kunt er overal mee komen. Ik weet natuurlijk niet of het kan qua afstand. Maar dan blijven ze wel in beweging.
Wij hebben er ( in overleg met zoon) besloten om geen brommercertificaat te doen/geven. Met 16 en een half mogen ze al beginnen met rijlessen en theorie voor de auto. Zoon heeft nu een ov kaart en moest dus kiezen tussen brommer of auto en heeft auto gekozen.
Dat is wel een voordeel ik heb een hele tijd brommer gereden na mijn auto rijbewijs gehaald te hebben zodat ik in het verkeer bleef. Maar heb hem ook pas gehaald op mijn 21e.
Ik zou voor benzine kiezen. Stroom is op dit moment ook erg duur en je bent veel afhankelijker en toch beperkter dan met bezine. Een helm is vanaf 1 januari op alles verplicht. Ik zou zeker bromcertificaat halen ( en gewoon rijbewijs) Natuurlijk is het heel prettig als ze met 18 hun rijbewijs hebben maar dan nog kunnen ze vaak de eerste jaren geen auto kopen/onderhouden en afhankelijk van waar je woont is een brommer gewoon handiger met naar de stad gaan/uitgaan/strand etc. Daar kom je met de auto niet makkelijk en je zit aan hoge parkeerkosten. Dus een scooter voor jezelf,een rijbewijs voor de auto van papa en mama
Dit zei mijn dochter ook, maar dan nog moet er altijd iemand bij zijn met 17 jaar, daarnaast is qua lessen zit je wel met een jaar lestijd, al met al ben je altijd afhankelijk tot 18 jr van iemand anders en dat is met de brommer niet zo. Ze heeft genoeg beweging qua sport dus dat komt wel goed. Ze is heel zuinig en zal voor school eerder de fiets pakken dan de brommert want dat kost niets
Bedankt voor de tips, hier kan ik wel wat mee. We hebben best een overschot ivm zonnepanelen, maar de brommers zelf zijn best duur
Mag je als je je autorijbewijs hebt niet ook zelfstandig op een scooter rijden? Vroeger was dat toch zo dat als je je rijbewijs hebt je ook scooter mag rijden. Als dat nog zo is zou ik helemaal niet begrijpen waarom mensen nog hun bromfietscertificaat halen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/voor-welke-soorten-bromfietsen-heb-ik-een-bromfietsrijbewijs-brommerrijbewijs-nodig#:~:text=Bromfietsrijbewijs%20bij%20autorijbewijs%20en%20motorrijbewijs,geen%20apart%20bromfietsexamen%20te%20doen. Het is dus nog steeds zo
Dit dus idd. Je hebt na behalen rijbewijs meteen ook scooter rijbewijs. Ik zou dus die 1.5/2 jaar overbruggen met het ov. Tenzij er meer in het gezin de scooter gebruiken en de aanschaf dus toch gaat gebeuren. Ik vind scooters daarnaast ook gewoon duur in aanschaf, onderhoud en dan nog de schades na vallen etc. Verder niet veilig met sneeuw en ijzel en nog steeds in regenpak want zijknat met regen.
maar je scooterrijbewijs halen is maar rond de 250 euro dus dat zijn de kosten niet om 1.5 jaar te wachten. Bovendien is een scooter aanschaffen veelal goedkoper dan 2 jaar met het OV reizen
Wij hebben zelf een winkel waar wij uitsluitend elektrische scooters verkopen. Bijkomend voordeel: Je hebt weinig onderhoud aan een elektrische scooter, geen lawaai om je oren van de motor, accu opladen is goedkoper dan benzine (helemaal als je zonnepanelen hebt) En wat veel mensen niet weten: elektrische scooters vallen ook onder het nationaal fietsplan.
Zodra je een auto rijbewijs haald krijg je ook bromfiets en ik kreeg bij verlengen ook mijn tractor haha niet dat ik daar iets mee doe maar je weet nooit. En doordat ze al in het verkeer rijd met de scoot, is ze in de auto ook sneller zekerder in het verkeer. Ik heb een 2e hands gekocht en die zag er nieuw uit (1000 euro). Dus het kan wel heb hem nu 2 jaar en vloog overal en nergens heen. Wat wel een regel is hier in huis lange broek, jack en dichte schoenen. Zeker ook met heet weer. Dit omdat het weg dek heet is en als je vald heb je niet alleen schaafwonden maar ook brand wonden
Ik heb zelf zelf 0 verstand van scooters maar ik heb wel een nichtje (dochter van mijn zus) die dit jaar 16 geworden is en volgens haar is een zip (Piaggio) helemaal het ding onder de jongeren. Leuke stadsscooter en makkelijk te besturen/wendbaar zegt ze
Vespa en Zip zijn het helemaal inderdaad. Maar een Zip is wat meer ehhhh "straat" achtig, dus ligt er maar net aan wat voor type je bent denk ik Mijn nichtje is heel stoer, hangt wat op straat. Iedereen heeft een Zip waar ze mee omgaat