Ik ben sinds augustus gestopt met vlees eten en dat bevalt me prima. Nu wil ik het verder doortrekken en ook stoppen met het drinken van melk. Kan iemand mij misschien tips geven? Bv wat ik dan kan gebruiken voor het bakken van pannenkoeken of voor (warme) chocolademelk. Of door m'n Brinta etc..
Je kan van kokosrasp zelf melk maken. Dit zou je voor je brinta kunnen gebruiken. Of dit lekker is in pannenkoeken weet ik niet maar het is het proberen waard.
Ik gebruik veel sojamelk. Maar dit is niet overal lekker bij. Melk helemaal bannen is lastig. Eet je dan wel nog boter? Zo nee, dan ook geen koekjes e.d. Vind het een lastig punt. Ik drink geen melk, eet geen vlees. Maar het helemaal vermijden vind ik moeilijk. Lees graag even mee voor tips.
Je hebt veel alternatieven, soyamelk, amandelmelk, kokosmelk, rijstmelk. Niet alles is even lekker of voor elke toepassing even geschikt gewoon uitproberen wat je goed of lekker vindt! Wil je van vegetarisch helemaal om naar veganistisch?
Ik gebruik wel eens amandelmelk voor de pannenkoeken, proef je niks van. En voor de chocomel gebruik ik ook amandelmelk en af en toe kokosmelk.
Nee dat lijkt me erg lastig. Maar denk dat ik door te stoppen met vlees en melk al goed op weg ben. Dit dus. Maar denk dat alle beetjes helpen, door in ieder geval geen liters melk en vlees meer te nuttigen.
Amandelmelk is een prima vervanger, alleen wel een dure vervanger. Ik zelf ben alweer een kleine 20 jaar vegetariër. Melk en eieren gebruik ik wel. Een leven zonder kaasjes (ja, ik weet dat er veganistische varianten bestaan maar ik geniet erg van diverse kaasjes!) lijkt me echt vervelend. Ook de meeste vleesvervangers die vegan zijn vind ik niet te hachelen.
Oh ja, ik drink niet melk (vind ik smerig! ) maar geniet wel van pannenkoeken waar melk of karnemelk (karnemelk is ook zooooo ieuwwww ) in zit. Of wat dacht je van ijsjes zoals cornetto of een lekker toetje?
onze dochter heeft koemelkallergie dus ben inmiddels wel een beetje thuis in leven zonder melk. Pannenkoeken kan je bijvoorbeeld heel lekker maken met Spa Rood ipv melk, er zijn een heleboel producten te vinden zonder koemelk erin. Je kunt koemelk goed vervangen door plantaardige melken, boter door plantaardige boter etc. Maar, koemelk vind je in de gekste producten, bijvoorbeeld kipfilet, smeerworst, allerhande snoep en koek etc. Dus als je echt koemelk wil mijden dan moet je goed etiketten lezen. Er worden steeds meer producten op de markt gebracht waar het niet in zit Maar het is echt goed te doen!
Nee dat denk ik niet, dat lijkt me heel erg lastig. Vind een (biologisch ) eitje bv ook wel heel erg lekker..
Ik maak pannekoeken van havermelk als mijn vriendin komt met de kinderen. Met water proef ik wel verschil. Beetje laf of zo.
Ik gebruik bijna geen zuivel in verband met PDS. En zuivel kun je in heel veel dagelijkse dingen vervangen door sojamelk etc. Enige wat ik echt nooit doe, is een glas soja/amandelmelk zo drinken. Dat vind ik dus echt niet lekker. Maar zeker wel geschikt ter vervanging in gerechten zoals Brinta en pannenkoeken.
In ken mensen die veganistisch eten, op (biologische) eieren na. Zitten namelijk alle 9 essentiële aminozuren in die je lichaam dus goed kan gebruiken . Dus lekker dat eitje blijven eten! Zij gebruiken trouwens kokosmelk aangelengd met water om havermout enzo te maken. En soms als verwennerij soya chocolademelk
Amandelmelk is heel goed voor smoothies, pannekoeken, baksels etc.. Los vind ik t niet zo lekker. Zou wel goed kijken naar wat er allemaal in zit, sommige vervangende producten (zoals alpro) zitten helemaal vol met suiker, conserveermiddelen en troep. Ik gebruikte altijd provamel, maar die heeft sinds kort een nieuw recept, de helft minder amandel en iets waardoor t langer houdbaar blijft, maar minder lekker is. Gehoord dat die van ah eigen merk wel goed is, maar nog niet geprobeerd.
Ik volg dit topic even. Ik probeer goed te letten op de dierlijke producten die ik eet en het zoveel mogelijk te vervangen als dat kan, vlees vind ik makkelijk om te laten staan, ook al genoot ik er altijd ontzettend van. Was echt een vleeseter. Op de één of andere manier is die knop helemaal om. Maar de rest kost me behoorlijk moeite. Met ei ben ik nog helemaal niet bezig geweest eerlijk gezegd. Met zuivel wel, zeker nu ik sinds een tijd weet dat mijn acne daardoor werd veroorzaakt en ik nu ook veel minder buikklachten heb. Maar goed, ik heb nog weinig succes gehad met het vervangen van melk door soyamelk, ik vind het maar smerig spul. Dus tot nu toe maak ik al die dingen gewoon niet meer. Maar ik ga nu maar eens andere soorten melk uitproberen, wie weet boek ik daarmee meer succes. Iemand een tip voor bechamelsaus?
Speltmelk is echt heerlijk! Ik koop die van Isola bij de biowinkel. Van zichzelf wat zoetig. Ik vind die het lekkerst voor bv muesli. Door pannenkoeken havermelk. (O.a. van Oatley) Heel neutraal van smaak. Havermelk is ook makkelijk zelf te maken. En amandelmelk is idd lekker.
Voor bechamelsaus zou ik de Oatly Barista versie (grijs) aanraden! Hij is lekker vet en doet het goed als roomvervanger vind ik. Sowieso is de Oatly Barista versie ook veel lekkerder in een latte, cappuchino of warme chocolademelk dan iedere andere dierlijke/plantaardige melk. + Oatly is vrij van pesticiden enzo. (Ik krijg helaas hier niet voor betaald, maar na maanden een goede latte drinken was echt hemels. ) Voor de rest gebruik ik vaak de Alpro Amandelmelk ongezoet. Kokosmelk ben ik zelf geen voorstander van maar kan lekker zijn in toetjes. Sojamelk vermijd ik ook en vervang daar dus niets mee. Ik zou vooral er op letten dat je niet allemaal gezoete meuk gaat kopen ter vervanging waar maar 1% noten/haver/etc. in zit. Pannenkoeken maak ik trouwens ook met spa rood. Zoetig gebak meestal met amandelmelk, hartige dingen vaak met havermelk. Zeker als je alleen maar melk gaat laten staan is het heel simpel.
Even half off-topic: Van de week de crème fraiche van blue band geprobeerd, is ook zonder zuivel. Top!