Suikervrij

Discussie in 'De lounge' gestart door ShampooL, 8 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Islah

Islah Niet meer actief

Kijk eens op de blogs uitdekeukenvanarden of homejoys.

2. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ontbijtkoek van cereal of billy's farm met fructose(stroop). Niet 100% suikervrij. Maar komt dicht in de buurt. En een plakje op een dag valt te bezien.

Mijn muesli maak ik eens in de 2 maanden, daar gaat in:
    500g havervlokken grof
    500g gerstevlokken
    500g speltvlokken grof
    500g roggevlokken
    200g (gebroken) lijnzaad
    200g pompoenpitten
    200g zonnebloempitten
    800g hazelnoten /amandelen/ walnoten / pecannoten
    Rozijnen gaan apart anders blijft je muesli niet lekker
    Ik heb 3 grote weckpotten waar de muesli in gaat. En staat nog leuk in de keuken ;)

Bij de bio winkel heb je jam, diksap en appelstroop zonder suiker. Ik zoet daarmee gebak, koekjes, yoghurt, pannenkoeken.

Je moet uitvogelen wat goed voelt en waar je op reageert.
    Ik heb wat minder moeite met de fruitsuikers en honing, maar wel met mate. En op een verjaardag neem ik soms een klein plakje gebak of op een zonnige dag een ijsje maar dan moet ik er echt zin in hebben. Ik zeg ook vaak genoeg nee of heb eigen koekjes bij me

In augurken zit suiker! Tenzij je de zure neemt ;)
    Geen fruit als toetje na de lunch. Dan heb je en koolhydraten en fruitsuikers tegelijk. Fruit moet als tussendoortje. Rauwkost, salade (van groente) of vers groentesoepje zonder vermicelli oid kan wel.

Het is vooral ook belangrijk om 6 keer te eten. De 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. En proberen 2 liter op een dag te drinken.

Ik ging van zelf anders eten en kreeg andere behoeftes/ meer trek in andere dingen en minder honger tussendoor.
    Ik ben in de eerste maanden 6-7 kilo afgevallen. Was niet de bedoeling maar mooi genomen. Ik eet best veel maar kom niet aan. Erg fijn :)

3. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Van wie?:(

Vooral wél fruit eten na je boterham. Om twee redenen: ten eerste een heel belangrijke en dat is dat vitamine C helpt om de ijzer uit brood op te nemen. Calcium, thee en koffie verminderen de opname van ijzer uit brood.

En ten tweede is het juist beter om die koolhydraten samen te nemen. Als je zo rond 3/4/5 uur een suikerdip hebt, moet je vooral géén suikers nemen (insuline stijgt en daalt ook weer, vandaar dat bijna niemand zich fitter voelt na het eten van suikers in de middag), maar koolhydraatarme groente of vetten en eiwitten, zoals een blokje kaas, stukje worst, gekookt eitje. 6 eetmomenten op een dag is prima, maar 6x koolhydraten niet.

4. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Gisteren voor het eerst (bewust) suikervrij gegeten. Stampot met aardappels en prei, met spekjes. Simpel maar lekker. Ik kreeg om 22u alleen wel echt een dipje.. en ontzettende trek in zoet, dus ik heb een koekje gegeten, haha. Mijn vriend zit normaal aan de chips 's avonds, maar heeft ook maar 1 koekje gegeten.

Vandaag nog geen suiker op (behalve in het brood, want geen suikervrije gevonden gisteren). Ik voel me nog goed.

Ik ben geen grote eter. Ik hou me aan sowieso 2 maaltijden per dag (lunch en avondeten), verder eet ik wanneer mijn maag er klaar voor is. Ik wordt snel misselijk en zit erg snel vol. Zo'n vol ontbijt met müsli en yoghurt en zo, dat red ik gewoon niet.

Thanks voor alle tips !!

5. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Een heel klein beetje suiker in brood is overigens ook geen punt (ik doe er zelf ook een beetje honing in). Suiker wordt niet (enkel) in brood gedaan om het zoeter te maken, maar ook omdat het mee zorgt voor een luchtiger brood. Gist heeft namelijk suiker nodig om te kunnen werken. Nu vrees ik wel dat het gemiddelde supermarkt brood meer suiker dan noodzakelijk bevat. Ik heb wel eens gelezen dat er zo'n 30gr in een brood zit, maar dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen, ik doe er namelijk maar zo'n 3-5gr in.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Het is echt een fabeltje dat gist suiker nodig heeft. Ik maak altijd m'n brood zonder suiker en het rijst prima. En honing moet je niet boven de 37 graden verhitten dus ook dat lijkt me dan nogal zinloos.

7. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Echt? Heb het nog niet geprobeerd zonder suiker moet ik eerlijk zeggen... Toch eens proberen dan!

Dat van die honing niet mogen verhitten is overigens in verband met de andere stoffen die in honing zitten, de suikers doen verder nog prima hun werk hoor. ;) Ik gebruik ook geen honing omdat het "gezonder" is, maar puur omdat het voor ongeveer 70% uit enkelvoudige suikers bestaat. Om de werking van gist te versterken heb je enkelvoudige suikers nodig. Ik heb verder geen fructose of glucose in huis en voor het beetje dat ik in mijn brood doe, is het nogal zonde om het speciaal te gaan kopen, honing heb ik wel standaard in huis.

Deel Deze Pagina