halfvolle melk, karnemelk, opvolgmelk 3? Ik weet het even niet meer!

Discussie in 'Voeding' gestart door sandraske, 28 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter weigert steeds vaker de flessen opvolgmelk. Ook als ik het in een (tuit)beker doe en zelfs koud al geprobeerd. Ze is bijna 11 maanden dus CB zegt stap maar over op opvolgmelk 3 of anders op halfvolle melk of karnemelk. Ja lekker drie keuzes, zo weet ik nog niks!

Heb een beetje rondgevraagd en iedereen doet wat anders. Kan iemand mij vertellen waarom welk produkt want ik weet het even niet meer.

Ze heeft verder geen reaktie op melkprodukten.

2. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Je kan toch gewoon proberen wat ze lekker vindt? Je zal nog wel meer dingen voor je dochter moeten beslissen zonder dat anderen je vertellen wat je moet doen. Welkom in de wondere wereld van het moederschap :)

Wij geven Simone elke dag een fles nestle groeie start 3 omdat ze dat a) lekker vindt, b) ik een kortingsbon had en c) ze nog zo licht is dat ze wel wat extras kan gebruiken. Gewone melk lust ze ook wel, als ze zwaarder was geweest (ze weegt nog steeds geen 7.5 kilo) had ik dat gedaan.

3. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik vraag alleen maar waarom mensen welk produkt geven, daar is een forum toch voor?;)

4. romygizmo

romygizmo Actief lid

19 feb 2010
    401
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja natuurlijk kun je hier al je vragen stellen.
    Ik ben vorige week begonnen met het mengen van opvolgmelk met halfvolle melk en het is inmiddels zover dat ze alleen halfvolle melk krijgt. Ik merk dat ze dat erg lekker vindt.
    En waarom halfvolle melk: omdat het CB het ons heeft geadviseerd en omdat we dat zelf ook dagelijks drinken.
    Volgens mij kun je gewoon geven wat ze lekker vindt hoor.

5. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Ik ben ook aan het 'oefenen' met halfvolle melk (gewone en gepasteuriseerde omdat we dat allebei drinken)
    Ik geef hem nu nog een paar slokjes naast zijn gewone flesje tussen de middag.
    Volgende week wil ik gaan mengen (half om half)
    Wil het rustig aan introduceren.
    In de ochtend en avond blijven we nog even opvolgmelk 3 geven.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik gaf koemelk vanaf 11-12 maanden. Dat drinken we zelf ook. Dus gewoon omdat het makkelijk was.
    Verder was het een jochie dat zijn voeding prima at, dus die bouwstoffen niet echt nodig had. (maar ze kunnen ook slechter eten, omdat ze juist teveel voedingsstoffen krijgen uit de nr3 voeding)

7. mama2010Luka

20 jul 2011
    14
    0
    0
    Sint Pancras
    Hoi hoi,

Ik denk dat ze halfvolle melk adviseert, omdat volle melk vetter is. Kindjes halen hun goede vetten uit margarine, olijfolie, vis etc. Zoek het anders nog eens goed uit op internet, want ik ben geen expert. Of bel de gratis telefoonlijn van het cb. De verpleegkundige die dienst hebben, zullen vast een goed antwoord hebben voor je.

Enne.....
    Je moet je niet gek laten maken hoor. Er is ook teveel keus. Ik werd er ook gek van....maar heb je leert vanuit mijn eigen gevoel te handen en te kijken naar onze kleine.

Wij hebben eerst opvolgmelk van nutrilon 3 gedaan, daarna 4. Toen het KDV zei dat hij gewoon koemelk drinkt en geen problemen mee heeft, ben ik overgegaan op koemelk. Geen probleem hier.

Hopelijk zijn je vragen wat beantwoord????

8. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik las net wel ergens dat opvolgmelk 3 een stuk zoeter is dan de 2 en dan kan het lastig zijn om de overstap te maken naar koemelk.

CB gebeld en die vrouw zei opvolgmelk (2 of 3) blijven geven tot eerste jaar. Nou dat ga ik niet doen want het is nu al een probleem, ze dronk vanmorgen met moeite 80 cc. Volgens mij hebben ze daar aandelen bij Nutricia ofzo.

Is het verstandig om eerst (proberen) te mengen met de opvolgmelk?

Wat een gedoe zeg..

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    ik heb niet gemengd. Gewoon de ochtend pap vervangen door warme melk met pap (gewoon bambix). Bij de boterham gewoon koud. De mijne heeft nooit geklaagd ;)

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik snap heel goed hoor dat het je duizelt van al die adviezen!;)

Als jouw kindje geen allergieen heeft en die niet in belangrijke mate in de familie voorkomen mag je vanaf 10/11 maanden koemelkzuivel geven.

Maar ik zou volle melkproducten geven. Onderzoeken wijzen uit dat dreumessen, peuters en kleuters massaal veel te weinig vette binnenkrijgen. Vetten zijn heel belangrijk voor een goede hersenontwikkeling. Bovendien is een goede vet/koolhydraatverhouding belangrijk voor de darmen.

Volle melk en volle yoghurt bevat goede vetten voor een kind en ook nog meer bouwstoffen zoals vitamine D.

11. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben bij ongeveer 1 jaar overgestapt naar halfvolle melk als 'basis'. Soms krijgt zoon in plaats daarvan karnemelk, hij vindt dat ook wel lekker, als afwisseling. Dochter lust nog geen koude melk en opgewarmde karnemelk lijkt mij niks dus zij heeft dit nog niet gekregen.
    Dreumesmelk 3 vind ik overbodig. Ze komen volgens mij niets te kort, ze eten en drinken goed, groeien goed en ontwikkelen zich goed. Die extra voedingsstoffen hebben ze niet nodig. Mijn CB adviseerde dit alleen voor kinderen die nogal klein en licht zijn - dat zijn de mijne niet.

Ik heb voor halfvolle ipv volle melk gekozen omdat ik dit zelf ook drink en geen twee soorten wil kopen. CB gaf aan dat beide goed zijn. Voedingscentrum adviseert halfvol, maar die zijn vooral beducht voor overgewicht. Speelt hier geen rol.

Ik ben niet overtuigd van het nut van vol boven halfvol: melk bevat voornamelijk verzadigde vetten en ik geef de voorkeur aan onverzadigde vetten. Yoghurt koop ik wel altijd vol, vind ik veel lekkerder dan magere yoghurt, en halfvol naturel kom ik bijna nooit tegen in de winkel.

12. zogelukkig

Overgewicht bij kinderen, die angst daar snap ik nooit wat van. Tenzij je kind boven de +2 lijn uittorent of een medische aandoening heeft.
    Maar in het geval van boven de +2 lijn zou gekeken moeten worden naar het voedingspatroon. Misschien krijgt het kind wel teveel snacks en suiker.

De vetten uit volle zuivel heeft een kind gewoon nodig. Halfvol is een dieetproduct en ik vind dat het cb met die adviezen de plank mis slaat. Karnemelk bevat helemaal geen vet meer, dat zou ik sowieso niet geven.

Overgewicht heeft te maken met genetische aanleg, verkeerd eetpatroon of verkeerd aangeleerd eetgedrag of medische zaken.

Volle melk is geen verkeerde voeding!

13. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben met je eens dat volle melk geen verkeerde voeding is. Ik kies er alleen zelf niet voor, omdat halfvol volgens mij ook niet verkeerd is en ik dat lekkerder vind (en beter voor mezelf) dan volle melk.

14. zogelukkig

Maar jij bent geen kind in de groei.;)

Als ik koemelk zou drinken, zou het karnemelk zijn. Zelfs halfvolle melk is voor mij al te vet.

15. Bri

Bri Niet meer actief

Ik dacht dat het wel duidelijk was wat ik bedoelde, maar blijkbaar is dat niet zo.

Ik vind dat volle melk voor mijn peuter en dreumes geen duidelijke toegevoegde waarde heeft boven halfvolle melk (dit omdat ik liever onverzadigde vetten geef en melk voornamelijk verzadigd vet bevat en voor andere voedingsstoffen, zoals vitamine D, vind ik het verschil te klein (0,1 mcg versus 0,0 mcg per 100 ml).)

Oftewel: het maakt mij niet echt uit, of ik ze halfvol of vol geef. Aangezien ik zelf vele malen liever halfvol drink en liever maar één soort melk in de koelkast heb staan, kies ik voor halfvol.
    Maar als de kinderen bij m'n schoonouders zijn, die alleen volle melk hebben, drinken ze volle melk. Ook goed.

16. zogelukkig

Gebleken is dat verzadigde vetten zoals die uit volle zuivel geen kwaad kunnen voor een normaal gezond kind in de groei.

Gebleken is ook dat kinderen aanzienlijk meer vetten nodig hebben dan die zij dagelijks kunnen verwerven uit onverzadigde vetten.;)

17. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    @bri Voor mij was het duidelijk, heb net in de supermarkt inderdaad naar de verschillen gekeken en valt wel mee zoals je zegt. Dus ik kies dan ook voor halfvol aangezien we dat zelf drinken..

Volle yoghurt krijgt ze wel inderdaad..

18. zogelukkig

Nou, dat is tenminste nog wat!;)

Je moet die waardes van de vit.D natuurlijk wel omrekenen naar de hoeveelheid melk die je kind krijgt.

19. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ja oké, vit D moet ik zoiezo bij geven..

En ze krijgt gewoon kaas en boter dus denk dat ze toch wel aan haar vetten komt..

Ach ik lijk in onze vriendengroep de enige die zo moet (fles)voeding bezig is, andere kindjes krijgen gewoon vanaf 1 jaar yoghidrink :$ En als ik zeg dat onze dochter water drinkt en een boterham met kaas eet, kijken ze me helemaal raar aan.. Nee hier voorlopig geen yoghi en hagelslag.. (sorry moest ik even kwijt)

20. zogelukkig

Als je en volle yoghurt geeft en kaas en roomboter zit het wel goed hoor.;)

Deel Deze Pagina