Ik vroeg mij af of dat er meer meiden hier zijn die dit gebruiken met de hoop er gauw (binnen een jaar) vanaf te zijn en of ze een (2e) kinderwens hebben. Hoe gaan jullie hiermee om? Of blijven jullie bepaalde dingen gewoon gebruiken omdat het anders "niet lukt"? Daar ben ik namelijk zelf er bang voor.. Gebruik zelf sinds 5 weken 20 mg Prozac (1 x in de ochtend) en 15 mg Zopiclon savonds voor het slapen. Ik heb zo'n grote tweede kinderwens (pas volgend jaar sowieso hoor) maar moet het wel realistisch houden en aan me eigen (en aan het kindje zijn/haar) gezondheid denken.. Ik hoor graag!
Ik gebruik AD tegen paniekaanvallen. Ik ben heel langzaam afgebouwd en heb in de zwangerschap geen AD geslikt, direct na de bevalling weer begonnen en toen moest ik ook echt gaan nemen. In overleg met de huisarts was het beter om in het eerste trimester geen AD te nemen en als het daarna nodig was zijn er een aantal AD die je wel kunt innemen, mijn huisarts had daar een lijstje van. Ook zijn er een aantal mensen op dit forum (geweest) die heel hun zwangerschap hebben geslikt. Ik ben toen ik de kinderwens had op bezoek bij de huisarts geweest om het een en ander door te spreken zodat je weet waar je aan toe bent.
ik gebruik ook prozac, maar ben gestopt toen we besloten om voor een kleintje probeerde te gaan. toen de kleine 2 dagen oud was, ben ik weer begonnen.. geen borstvoeding gegeven want dat mag niet.. qua slaapmedicatie gebruik ik als t nodig is een temazepam, en toen ik zwanger was alleen heeeeel af en toe als ik echt niet meer kon. (sliep echt zowat niet!!) mocht ook vd verloskundige omdat het gewoon echt extreem was bij mij..
google eens op pop-poli andreasziekenhuis. Daaar kun je een lijst vinden met medicatie die wel mag. Maar ik denk dat die slaapmedicatie niet mag hoor. Is het sowieso handig om dat rustig in overleg met de arts af te bouwen. Zo lang dat soort middelen is meestal slecht. Bepaalde AD mogen iig wel tijdens de zwangerschap. Heb twee vriendinnen die dat gedaan hebben Misschien is het handig om eens naar een pop-poli verwezen te worden. Dit een psychiatrisch poli die gericht is op vrouwen die zwanger willen worden zwanger zijn of net bevallen zijn icm met psychische problemen. Ik heb tijdens mijn tweede zwangerschap wat extra begeleiding gehad. Het ging toen gelukkig niet zo slecht dat AD nodig waren maar nadat ik ging minderen met de BV sloeg de depressie toch toe. Ik ben toen een AD gaan slikken die samen gaat met BV. Was blij dat ik op een plek zat waar ze er echt veel verstand en ervaring mee hebben.
Ik ben m'n ad blijven gebruiken, ik heb geprobeerd af te bouwen maar dat ging echt niet. Ik gebruik paroxetine. Ik heb nu nog geen idee wat het doet voor ons kleintje, ik ben wel banger voor de 20 weken echo. En ik moet sowieso in het ziekenhuis bevallen, keizersnede gehad en vorige zwangerschap diabetes. Maar moet nu dan ook 48 uur blijven om te kijken hoe hetmet mij en de kleine gaat na de bevalling. Als je meer wil weten mag je altijd pb'en.
ik heb ad gebruikt na de komst van mijn eerste kindje vanwege een ppd. heb het ongeveer 1 jaar gebruikt, toen gaan afbouwen. ben ik zeker 3kwart jaar mee bezig geweest maar het is me gelukt! nu zwanger van nummer 2 en het gaat goed! vriendin van me heeft ook AD gebruikt tijdens haar zwangerschap, is allemaal prima verlopen (op het einda na, een zwvergiftiging. maar dat heeft daar vlgens mij niets mee te maken)
Ik gebruik ook AD.. en ik ben zwanger. Ben gestopt, maar moest helaas tijdens de zwangerschap er weer mee beginnen.. (vanaf week 17 ongeveer weer begonnen) omdat ik toch weer last had van erge depressieve gevoelens. Hoogswaarschijnlijk ook doordat ik HG heb en dat een grote invloed heeft op mijn leven. Maar gyn wou liever dat ik er weer mee begon.. (in overleg met psych)
Bedankt voor jullie antwoorden! Hoef me dus geen zorgen te maken als ik de AD moet blijven gebruiken De slaaptabletten zullen dan m'n grootste zorg worden..maar goed. We zien het wel. Moet het van me af zetten van me psychiater maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan
Ik gebruik ook AD en ben het tijdens mijn 1e en nu mijn 2e zwangerschap blijven gebruiken. Stoppen of afbouwen was geen optie helaas. De kans op een nieuwe depressie is zonder medicijnen te groot. Ik loop bij de gynaecoloog in verband hiermee. Hier in het ziekenhuis hebben geen pop-poli, maar wel sinds kort een pop-team. Dan werken een psych van het ziekenhuis, een kinderarts en de gynaecoloog samen. Misschien is er bij jou in de buurt ook een ziekenhuis waar dit is.
Ik slik ook ad op aanraden van de poppoli ik loop meer risico op een kindje met problemen als ik het niet slik dan wel. Ik doe het wel in overleg. Ik zal ook extra in de gaten gehouden worden tijdens een zw. En moet 3 dagen in het zh verblijven als ik ben bevallen ik mag thuis bevallen maar moet binnen zoveel uur in het zh zijn. Maar zover is het nog niet. Ik heb last van angst en paniek klachten en ik heb dit jaar al 2 mk gehad. Zonder ad. Het ging niet goed in mijn hoofd.
Hoi meiden, Ik heb na mijn bevalling AD gekregen omdat ik er helemaal doorheen zat door angsten. Na 7 jaar leven met een angststoornis moest ik dan toegeven aan AD, het was niet meer te doen ook! Maar nu wil ik een tweede kindje.... maar met de Lexapro die ik nu heb mag dat niet dus moet ik over naar Prozac. Dat raden ze me aan... ben alleen wel zenuwachtig voor het overstappen... heeft iemand van jullie er ervaring mee? Ik ga wel over voor ik zwanger ben dus hoop dat oxazepam te krijgen om de heftigheid te onderdrukken....
Ja ik slik dus zelf Prozac 30 mg. Ik vind het een fijn middel. Weinig last van bijwerkingen behalve beetje "alleen op de wereld-gevoel" soms. Maar dat trekt na een paar dagen weg. Ik vind het ook een fijn gevoel dat ik het (eventueel wanneer nodig) mag blijven slikken als ik een 2e zou willen! Heb in het begin 3x daags 10 mg Oxazepam geslikt, gewoon preventief, niet omdat ik ergens last van had. Ben daar binnen een paar dagen mee gestopt omdat ik voelde dat ik het niet nodig had. Het is een goed werkend middel Prozac! Maar natuurlijk is dat voor ieder mens verschillend!
Thanks voor je reactie! Fijn om te horen dat het een goed middel is voor jou... bij iedereen is het anders maar ik hoor natuurlijk graag goede ervaringen!! Ben jij begonnen met Prozac of heb je eerst een ander middel gebruikt? Meteen naar 30 toe gegaan of eerder een lagere dosering? Ik heb nu 10 mg Lexapro en de huisarts adviseerde 20 mg Prozac... hoe voel jij je ermee? Nog wel echt jezelf? Of flink afgevlakt?
Ik heb geen andere middelen gebruikt. Ik ben met 10 begonnen, dit 2 weken aangehouden, erna 6 weken lang 20 mg en nu sinds 4 weken 30 mg. Ik heb wel een paar daagjes er tussen gehad dat ik even geconfronteerd werd met "weinig gevoel" ergens bij hebben. Maar dat is nou eenmaal één van de bijwerkingen. Ik denk dat je van 20 mg Prozac niet veel last zult hebben als je. Het is een relatief lage dosering! Maar ik ben geen dokter (helaas)! Daarnaast gebruik ik wel slaaptabletten omdat de Prozac nog niet helemaal z'n werk doet (rust geven) maar die slaaptabletten heb ik al afgebouwd van 6 naar 3. Ik was niet plat te krijgen door de onderliggende spanning. .. Hou me een beetje op de hoogte? Mag ook prive? Wil volgend jaar ook, als alles goed en beter gaat, beginnen voor een 2e dus hoor graag jouw ervaringen ermee! Groetjes!
Ik slik sertraline en ook gewoon genomen tijdens de zwangerschappen.. prozac mag je ook gewoon nemen, maar ik zou de zopiclon overleggen! Alleen bv geven mag niet met prozac!
Hier ook Sertraline trouwens.. maar ze hebben mij nu wel het advies gegeven om af te bouwen.. dus slik nu de helft minder (ipv 50 mg 25 mg.. ) Ik heb in een ander zkhs gelegen ivm dreigende vroeggeboorte en daar hebben ze mij dat geadviseerd.. Word je wel onzeker van, want in mijn eigen zkhs wouden ze juist dat ik weer begon.. Maar de reden was dat het kindje anders behoorlijk slap en er last van kan hebben dus als het ff kon stoppen.. Snap er nu niets meer van hoor. Ga dinsdag nog ff vragen... heb zoiets van.. nu kan ik misschien beter helemaal stoppen op het einde?
Senna, ik snap je onzekerheid! Ik kan je helaas niet helpen... maar morgen of dinsdag maar even bellen om het duidelijk te hebben voor jezelf!