Bedankt ;( wordt er zo moe van om mijn elke keer te verdedigen. Zelfs met een perfect dieet heb je schommelingen. Volgens de diabetes Verpleegkundige, diëtist en arts doet hij het perfect en wij als ouders ook. Inc de snoepjes zo nu en dan. Hypo en hypers heeft niks met " suiker" te maken maar met alles wat koolhydraten bevat. Ook beker melk, boterham, fruit, cracker etc moet insuline gespoten worden. Waarom omdat anders je kind anders van koolhydraten geen energie kan maken. Voor alles wat hij eet of drinkt moet hij spuiten. Daarnaast zorgt beweging vaak voor een hypo en zenuwen, stress en te weinig beweging voor een hyper. En niet persee het eten ( alles met p is een probleem. Pizza, patat, pannekoek) maar ook dit eet hij met mate. Doordat een kind een kind is en ondanks met regelmaat ongeveer het zelfde wet beweegt hij elke dag anders. Hierdoor blijft hij schommelen. Met sport grote kans op een hypo. Dit is zeker een probleem maar weten hier mee om te gaan. Op Den duur weet je precies hoe hoog de suiker waarde niet zijn ( moet je een hyper veroorzaken om en hypo te voorkomen). Een kind stabiel krijgen met een dieet is onmogelijk hierdoor. Dat is ook helemaal het doel niet bij type 1. Het hbac1 dat moet onder de 52. Das het doel Type 1 gaat nooit meer over en is ook domme pech. Komt meestal bij jonge kinderen voor maar bijna nooit na je 30ste. Type 1 is een auto inmuumziekte. Type 2 niet. Type 1 kan iedereen krijgen. Elke dag is weer spannend. 8 tot 10 x per dag prikken in de vinger om de waarde te meten. 10 uur naar school om zijn fruit te prikken ( insuline) nadat ik precies de koolhydraten heb berekend. , 12 uur naar school om zijn boterham te prikken ( weer insuline na tellen koolhydraten) 3 uur wat lekkers en ja weer prikken ( insuline en weer rekenen) Avond eten weer insuline geven , voor slapen weer insuline geven. Elke dag, elke maaltijd, elk tussendoortje moet ik de koolhydraten nauwkeurig uitrekenen en daarop nauwkeurig insuline geven. Eet hij bordje toch niet op heb ik een probleem, gaat hij buiten spelen zonder dat dit gepland was dan hebben we een probleem. Elke avond 11 uur zijn waarde meten en corrigeren. Elke nacht 3 uur de wekker om te controleren. Voorkomen dat hij in coma raakt. Gelukkig zegt de diabetes verpleegkundige dat hij het super doet en wij dus ook. Zijn hbac1 was bij opname en diagnose 97. Nu nog 62. Nog de puntjes op de i. Gister bloed laten prikken. 6 de uitslag. Ben benieuwd
Lovewibie, nooit geweten dat het zo intensief was. Jeetje, echt respect. Hier ouders met type twee maar allebei nemen ze pillen en prikken alleen in hun vinger als ze vermoeden dat hun suiker nie goed is. Heel ander verhaal dan je zoontje dus.
Mijn moeder heeft ook type 2. Kreeg eerst pillen maar houdt zich niet aan dieet. Eigenwijs dus. Spuit nu 12 eenheden per dag naast de pillen. Type 2 is vaak redelijk met dieet, sport en afvallen onder controle te houden. Alleen aan dieet houden kost veel discipline. Denk daarom door zo nu en dan ff wat ze zondigen je het beter vol kunt houden. Succes
Ik heb groot respect voor je hoor! ik heb zelf type 1 maar pas sinds mn 26e. Het lijkt me zoveel werk en verantwoording om dat bij je kind te moeten doen. Natuurlijk doe je het, met alle liefde, maar het is echt superzwaar! En dat veroordelende, het is erg moeilijk, maar probeer het naast je neer te leggen. Ik ben er mee gestopt, met mezelf verdedigen. Iemand zei tegen mij dat niet elke actie een reactie nodig had. Zo kon ik het naast me neerleggen. Die mensen weten niet hoe heftig het is om met type 1 of een kind met type 1 te leven. Ze weten niet beter omdat ze het niet kennen en dus vaak denken dat het wel mee zal vallen als het kind maar geen suiker meer eet. Ik wist er zelf ook weinig van tot ik het kreeg (eiste nog pillen ipv insuline bij de internist hahaha), en nu weet ik helaas veel te veel Maar mijn grote vraag is... of eigenlijk een vraag die je iig voor jezelf even moet beantwoorden... waarom krijgt hij geen sensor? (en dan bedoel ik niet de Libre maar een echte Continue Glucose Monitor). Er is er zelfs 1 die je vanaf afstand kan bekijken via je mobiel (dexcom is de sensor en NightScout is de app). Ik ben volwassen en hypounaware (er gebeuren vreemde dingen snachts) en krijg daarom de sensor van het ziekenhuis. al 2,5 jaar en ik hou hem nog zeker 1,5 jaar. Waarom geeft het ziekenhuis geen sensor aan je kindje? (let op, het is niet de verzekering maar het ziekenhuis die deze dingen verschaft). Er is zelfs een sensor in combinatie met een pomp, waarbij de pomp stopt met afgeven als de sensorwaarde te laag is (en zo dus nooit in een hypo-coma kan raken omdat je weer omhoog gaat). Misschien heb je het allemaal al gehoord, etc sorry dan. Maar beter een open deur te veel dan te weinig. en nogmaals, ik heb echt groot respect voor je! PS het hba1c is keurig!!! ik ben jaloers
Lovewinnie misschien overheen gelezen maar komt hij niet aanmerking voor een pomp? Ons buurjongetje heeft diabetes en komt veel bij ons. Ik weet inmiddels wanneer hij moet meten en wat te doen. Sinds een paar maanden heeft hij een pomp en als hij meet maakt het apparaatje contact met de pomp. Moet hij corrigeren als hij de hoog zit. Hoeveel staat al op de pomp. Hypo,s heeft m'n oudste dochter al in de gatenen roept me dan, en we weten nu ook goed hoe veel bij de drukken door goed de verpakkingen te lezen en z'n dikke handboek te bekijken. En bij twijfel app ik de buuf. Als ik zelf zou moeten spuiten dan wordt het toch lastiger denk ik. Heel veel respect voor jou. Ik weet nog goed dat jullie er achter kwamen dat het diabetes was. Nog meer er bij.
We hebben sinds kort de omnipod. Draadloos. Moeten er nog aan wennen maar tot nu toe bevalt hij goed. Sensor is geen goed idee ivm autisme en prikkel gevoelige huid mijn zoontje. We hebben een proefplaatsing gehad maar dit leverde zoveel stress en angst op dat hij niet meer onder de 25 kwam. Zodra sensor weg was de rust ook en weer mooie waarde. in overleg kinder psycholoog toen besloten dit nu niet te doen. Wellicht over paar jaar nog is proberen. Dat bloed prikken elke 3 maanden gaat nu wel super goed. Ben daar al erg blij mee. Het is zoals het is. 6 dec weer naar de kinderarts etc. het verbaast me hoe makkelijk kinderen het oppakken. Natuurlijk heeft hij ook dipjes. Dat is erg moeilijk als ouder. Je eigen kind moeten prikken, canule plaatsen;(
Je doet het super goed hoor!! Niks aan trekken van de mensen welke direct hun verkeerde conclusies trekken!