suikerziekte erfelijk

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jamejozie85, 6 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jamejozie85

jamejozie85 Niet meer actief

hoi hoi

ik had nog even een vraagje en misschien weet een van jullie het
    mijn vriend heeft suikerziekte type 1 geloof ik, (dus meerdere keren per dag suikergehalte controleren en insuline spuiten)

nou is het zo dat zijn moeder en zijn zusje het ook hebben,
    hij en zijn zusje hebben het niet meteen bij de geboorte gehad maar later (zusje 7 en vriend 19)

is het nu wel of niet erfelijk, omdat wetenschappelijk wordt gezegt een kleine kans op, maar 3 in een gezin vind ik wel wat veel

wat vinden jullie?

2. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb dit voor de hand gehad bij de vk, omdat allebei mijn oma's en mijn moeder suikerziekte hebben.

Type 2 is sowieso niet erfelijk ( noemen ze ook wel ouderdoms suiker dus niet aangeboren )
    Type 1 kan erfelijk zijn. Dit is wel aangeboren, en meestal moet je dan ook insuline spuiten.

3. jamejozie85

jamejozie85 Niet meer actief

dan heeft hij dus zeker type 1, het is namelijk geen ouderdomssuikerziekte

weet iemand ook hoe hoog de erfelijkheid is...

4. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
  5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

type 1 is idd erfelijk, type 2 niet. Type 2 kun je ook krijgen als je jong bent, (dus iemand van 20 met suikerziekte heeft echt niet per definitie type 1, dat hoor je overigens wel van de arts).
    Type 2 komt vaak voor bij mensen die teveel suiker of vet eten. Bij die mensen is het vervolgens ook vaak voldoende om het eetpatroon aan te passen... Je eet het jezelf zeg maar aan, maar kunt dat met eten ook weer rechtzetten.

Hoe erfelijk type 1 is, weet ik niet. 3 in 1 gezin kan te maken hebben met erfelijkheid, maar kan ook toeval zijn: type 1 heb je namelijk niet alleen omdat je het overgeerfd hebt... Maar goed, hoe meer in 1 familie, hoe groter de kans ws. wel. Ik zou het even aan je VK of je huisarts vragen!

6. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    @ rozemarijke

Suikerziekte krijg je echt niet van te veel suiker eten

Ten eerste is type 2 erfelijk en niet type 1.
    Dus weet niet waar jullie dat vandaan halen?
    Eerst goed opzoeken voor je iets zegt.

@ jamejozie85

Maar zelf zit hier al 4 generaties type 1 er in.
    Het slaat geen 1 geslacht over.
    En het komt van beide kanten er in.. van m'n vaders kant en m'n moeders kant.

Ik zelf heb type 1 en de kans dat mijn dochter het krijgt is 6% ( volgens arts in het WKZ )

Diabetes type 2

Erfelijkheid speelt bij diabetes type 2 een grote rol. Toch gebeurt dat via een omweg: je erft niet de ziekte zelf, maar de aanleg om het te kunnen krijgen. Of het daadwerkelijk ooit tot diabetes komt, hangt af van bijvoorbeeld levensstijl. En omgekeerd, iemand die geen aanleg heeft maar lange tijd ongezond leeft, kan toch diabetes type 2 krijgen.

Er zijn ook mensen die gezond leven en door de erfelijke aanleg toch diabetes type 2 krijgen. Het gezegde ‘Eigen schuld, dikke bult’ gaat niet altijd op!

Het goede nieuws: zelfs als het in de familie zit, kunt u veel doen om uw kans te verkleinen of om diabetes nog jaren uit te stellen. Lees er meer over in de gratis informatie Diabetes en erfelijkheid.

Kans op diabetes type 2:*

Als broer of zus het heeft: 15-20%
    Als vader of moeder het heeft: 10-20%
    Als beide ouders het hebben: 40%
    Als neef of nicht het heeft: 6-10%
    Bij eeneiïge tweelingen: 70-90%

terug naar boven

Diabetes type 1

Erfelijkheid speelt bij diabetes type 1 maar een kleine rol. Het komt erop neer dat van de honderd kinderen die een ouder hebben met diabetes type 1, er drie het ook krijgen. Als dat gebeurt, is het niet alleen door die erfelijke factoren. Ook allerlei andere dingen spelen een rol. Die kennen we nog niet allemaal, ze worden nog onderzocht.

Kinderen met een ouder met diabetes erven niet automatisch die aanleg. En andersom kunnen kinderen die de aanleg níet hebben geërfd, toch diabetes type 1 krijgen. Van honderd kinderen die de erfelijke aanleg wel van hun ouders hebben doorgekregen, krijgen er zeven diabetes type 1.

Kans op diabetes type 1:

Als broer of zus het heeft: 1-8 %
    Als vader of moeder het heeft: 1-4 %
    Als beide ouders het hebben: 20-40 %
    Als neef of nicht het heeft: 1-2 %
    Bij eeneiige tweelingen: 23-50 %

7. Mees

Mees Actief lid

15 aug 2006
    297
    0
    0
    Hoi Moon,

Ik wilde ook al reageren, maar duidelijker dan jij had ik het niet kunnen zeggen....
    Hoe zit het met de kans dat je als moeder/vader het nog krijgt als je kind en je broer het hebben? Dubbel ofzo?
    Hoe is het trouwens met je?

Groetjes Jessica

8. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    ;)

Ik was een beetje pissig om wat er geschreven werd.
    Sommige mensen lullen zo maar wat zonder te weten waar ze het over hebben.

Volgens de diabetoloog in het WKZ is type 1 totaal niet erfelijk en zegt ie dat dat het bij ons geen geslacht meer over slaat gewoon toeval is.
    Volgens mij is de kans echt maar heel klein.

Deel Deze Pagina