Hoi,ik heb toevallig vanmorgen gtt test gedaan.In de namiddag telefoontje van de vk.De waarden waren te hoog,nu moet ik naar een dietist en onder controle van gyn.Als het goed komt mag ik weer terug naar de vk.Ik weet ook niet precies wat me te wachten staat.Ik denk zowiezo op dieet.Alles voor de baby inderdaad maar vind dit ook een gedoe waar ik geen eigenlijk geen zin in heb,vooral gedwongen op dieet.
Dat had ik dus ook. Dat drankje is echt vals. Waarom niet een keer een dagcurve prikken, dan weet je het ook.
Jullie hebben het trouwens over een dieet. Maar ik eet precies hetzelfde als normaal en m'n waardes zijn goed. Aten jullie hiervoor dan heel ongezond? Of is er echt een speciaal dieet?
Jeetje wat heftig! Mag ik vragen hoe ze weten (of hoe jij weet) dat de placenta ermee aan het ophouden is?
De baby bleek te klein bij een groeiecho op 25 weken. Na echo-onderzoek van de navelstreng en andere vaten blijkt dat de weerstand daarin te hoog is. Dat komt door een slechte placenta.
Wat heel goed een gevolg kan zijn van zwangerschapsdiabetes...hoeft niet uiteraard maar dit is wel een van de risico's.Daarom is het zo belangrijk dat men weet dat je dat hebt,en je goed in de gaten kunnen houden.Regelmatig prikken en ingrijpen indien nodig,met een dieet of insuline spuiten.
Met een dagcurve haal je niet alle gevallen eruit,dus een GTT is altijd nodig,maar helaas houden lang niet alle medici zich hieraan. Kijk maar bij jezelf,met een dagcurve was jij er ook niet uitgehaald,omdat je nu ook telkens goed prikt.Maar uit de GTT is wel degelijk zwangerschapsdiabetes gekomen.
Nee, ik at altijd "netjes". Het heeft te maken met de hormoonhuishouding waardoor je lichaam ineens de suiker/insuline niet goed verwerkt. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel te hoog. Dat kan bij de een dus problemen geven en bij een ander niet. Zie ook de site van diabetesfonds Bij "dieet" moet je oa denken aan het vermijden van snelle koolhydraten (witte pasta, aardappelen, rijst etc) Je eet juist zoveel mogelijk langzame koolhydraten, oa veel volkorenproducten. Hiermee voorkom dat je bloedsuiker te veel gaat schommelen en je waarden lager blijven.
Hier in België wordt ook elke zwangere vrouw op suiker getest. Tijdens mijn eerste zwangerschap is de diabetes ontdekt rond 26 weken. Ik heb het eerst kunnen volhouden met diëten, maar begon teveel af te vallen en kon te weinig dingen eten waardoor ik de laatste maand dan toch insuline moest prikken. Nu opnieuw zwanger en al twee keer suikertest gehad (op 12 weken en 20 weken), maar voorlopig is het nog onder controle. Ik heb wel 95% kans om het teurg te hebben. Ik was tijdens mijn eerste zwangerschap erg geschrokken, ik eet relatief gezond (zondig ook wel eens), beweeg voldoende en heb geen overgewicht. Ik begreep echt niet hoe ik aan die suikerziekte kwam... Maar komt blijkbaar echt door de zwangerschapshormonen in de placenta. Na de bevalling was ik er gelukkig meteen vanaf! Het strikte dieet was hier trouwens veel meer dan niet snoepen of geen zoete dingen eten. Ook rijst, aardappelen, pasta, brood,... mijn suikerwaarden schoten van het minste de hoogte in! Bepaalde soorten fruit (ananas, druiven) kon ik ook niet meer eten. Het dieet wordt naar het einde toe ook steeds strenger omdat de zwangerschapshormonen alleen maar sterker worden en je eigen pancreas hierdoor zelf steeds minder insuline gaat aanmaken. Het is wel echt heel belangrijk je waarden onder controle te houden hoor (zowel voor je eigen gezondheid als voor de gezondheid van je kindje)
Helemaal mee eens! Lijkt erg op mijn verhaal. Waardes kunnen rap omhoog gaan en daarom is het erg belangrijk om te blijven prikken. En dames, we kunnen er helemaal niets aan doen dat we suiker ontwikkelen. Gewoon domme pech, dus neem jezelf niets kwalijk!