Ja dat heb ik gelezen, maar als ik een eiland bezoek dan hoef ik helemaal geen gesprek aan te gaan met iemand.
Ik denk dat je hier heel veel conclusies trekt uit eigen overtuiging ipv uit objectieve kennis. Ik heb bijvoorbeeld hele andere ervaringen met Limburg en Brabant, waar ik in beide provincies op verschillende plekken heb gewoond.
Ik denk dat, júist door er zo geheimzinnig over te doen, mensen en dus ook journalisten het willen komen opzoeken. Zo werkt het nou eenmaal bij veel mensen. Als ze er niet mysterieus over doen en de boel opengooien is de nieuwsgierigheid er denk ik snel vanaf voor buitenstaanders. Dan is het niet interessant meer.
Je wacht ze met een groep op. Die al pissig zijn dat je komt. Dat klinkt voor mij niet als intenties om ff rustig te babbelen... Kan mij goed voorstellen dat dat als bedriegend wordt ervaren. T is verdorie openbaar terrein. Zelfs rioolratten zijn welkom
Dit dus. Ze hebben nu de aandacht te pakken... Gewoon collectief niets verhuren op 5 december en dan heb je gewoon lekker de rust.
Ik begrijp niet dat er zo geheimzinnig over moet worden gedaan. Is dat om de traditie te beschermen? Zou het niet beter zijn om er gewoon open over te zijn en te laten zien dat het geen gewelddadige traditie is bijv? En waarom zou Ameland wel het recht hebben om een traditie van vroeger te beschermen voor o.a. aanpassingen.. En met carnaval of Halloween geldt dat toch ook, iedereen weet ongeveer wel wat het is, als je er niet van houdt, doe je er niet aan mee.. Maar blijkbaar werkt dat op Ameland niet zo? Ik zie nu echt voor me dat je ruiten worden ingegooid omdat je niet mee wil doen aan een feest en je licht in huis aan hebt staan.. Werk je het juist niet in de hand, door zo geheimzinnig te doen, dat mensen nieuwsgierig worden?
Dat maak jij ervan hè, dat het een vrouwonderdrukkend feest is. Ik zie dat er helemaal niet in. Dat filmpje gezien? Daar zie je juist dat vrouwen toch het huis uitgaan op een wat uitdagende manier. Het is een spel, niks meer en niks minder.
Mwah gewoon journalisten...daar zijn de meningen denk ik ook wel wat verdeeld over. Ik vind ze van pownews nu niet bepaald nette journalisten. De manier van doen, van vragen stellen ed komt op mij heel dwingend en vervelend over. Naar ik begreep werden ze iis bij het van de boot afkomen tegengehouden, maar zijn ze doorgereden. Waarom niet gewoon stoppen en op een nette manier het gesprek aan gaan? Dan waren ze nog steeds niet welkom geweest, maar hadden ze zelf wel netjes gehandeld. Maar ik snap wel dat er commentaar is op de manier van handelen van de eilandbewoners. Zij hebben zeker niet netjes gehandeld en dat kon ook echt niet door de beugel.
Het lijkt me sterk dat die vrouwen mee gaan doen aan vrouwonderdrukkend feest. Dus zal het wel niet zo zijn. Volgens mij komt wat ik typ niet zo goed over, ik heb geen mening over dit feest hè, kende het niet eens tot enkele uren terug. Vind de hele commotie rondom (de negatieve en positieve reacties) erg interessant en gewoon het idee dat er een heel eilandje zo fanatiek is, erg bijzonder en onverwachts ofzo.
Mwah, je hebt overal uitzonderingen. Hier vlakbij is een dorp dat niet van buitenstaanders houdt (als ze er komen wonen, het dorp bezoeken is uiteraard geen probleem). Maar bv Friezen en Groningers staan wel bekend als stugger dan de zuidelijke inwoners hier. Al weet ik ook uit eigen ervaring dat er Friezen en Groningers zijn waarvoor dat niet geldt. Maar die algemene kenmerken kun je niet ontkennen.
Je hebt geen mening over het feest, maar je noemt het wel een onderdrukkend feest.... Wat versta je dan onder dat onderdrukkend? Daarmee geeft je toch een oordeel aan het feest, of zie ik dat nu fout?
https://www.ad.nl/binnenland/amelanders-over-sunneklaas-vrouwen-die-worden-vastgebonden-geslagen-totale-onzin-allemaal~a7cdb48e/
Uhmm nee. Ik noem het nergens onderdrukkend: dat is het beeld wat geschets wordt en ik dus overnam om te zeggen dat het waarschijnlijk niet zo is, omdat de vrouwen op Ameland heus niet zo fanatiek mee zouden doen als het echt zo'n feest zou zijn als het nu geschets wordt. Want dat is wel hoe het overkomt: een feest waar mannen buiten zijn, vrouwen niet buiten mogen komen, ook als buitenstaander van Ameland mag je als niet feestende vrouw blijkbaar niet buitenkomen maar als niet feestende man wel? Like I said, dit is niet wat ik denk. Ik denk dat het allemaal wel genuanceerder ligt maar ik heb nergens een oordeel gevormd. Dat is de manier waarop jij mijn berichten leest.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5423093/sunterklaas-sunneklaas-ameland-feest-mysterie-wat-het
Met een groep staan wachten om het gesprek aan te gaan, is natuurlijk wel bijzonder - ze hadden zich kunnen bedenken dat het intimiderend over zou komen…
Jij niet, maar als journalist is in gesprek gaan dan weer niet zo vreemd. De manier waarop wel, natuurlijk.