Sunneklaas?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Mammavan5, 6 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Het lijkt sterk vergelijkbaar te zijn met ontgroeningen wat dat betreft. Daar wordt ook altijd zo geheimzinnig over gedaan. En daar werd ook gezegd 'valt vast wel mee' en blijkt keer op keer dat er wel degelijk geweld en mishandelingen bij komt kijken. Als je traditie zo geheim wil houden is dat waarschijnlijk omdat je zelf ook al door hebt dat het eigenlijk niet door de beugel kan.

Zuul, Diiba, ClaireDeLune en 9 anderen vinden dit leuk.
  2. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.099
    2.668
    113
    Vrouw
    Ook idd zoiets wat ik dus ook niet kan begrijpen dat ontgroenen men moet eerst tot op het bod vernederd worden dan mag je bij het clubbie.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Of omdat je het gewoon voor jezelf wilt houden. Omdat het een traditie van het eiland is, omdat niet iedereen er wat mee te maken heeft en omdat het niet iedereen wat aangaat. Niet alles hoeft altijd voor iedereen te zijn en dat wil niet zeggen dat er meteen sprake is van onderdrukking of mishandeling. Het is niet zo dat de mensen daar in totale afzondering wonen en geen mogelijkheid hebben om de bewoonde wereld op te zoeken als iets niet goed verloopt.

Zxcvb, Loufoque en olleke vinden dit leuk.
  4. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Nou ja, dat stuk is juist niet zo goed vergelijkbaar met een ontgroening, want uiteindelijk kiezen mensen zelf om bij zo'n vereniging te willen horen (hoewel daar ongetwijfeld ook vaak druk vanuit vrienden en familie bij komt kijken). Maar je kunt niet kiezen waar je geboren wordt en welke tradities je meekrijgt. Er zal juist geen ontsnappen aan zijn als je als veertienjarig meisje daar woont, veronderstel ik. En als je klikt ben je ook buiten 5 december niet veilig meer, lekker dan.

Superleuk hoor, tradities. Maar over deze ben ik wel sceptisch hoor.

Zuul, Maan14 en citroenrasp vinden dit leuk.
  5. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Deze optie hou ik ook open.
    Als je al die reacties ziet overal dan snap ik dat je het lekker voor jezelf houdt.
    Juist omdat het een eiland is, is dat ook iets (het voor jezelf houden) wat makkelijker kan dan op het vasteland.

6. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Bizar.
    Paar jaar geleden een aflevering gezien over deze Amelandse traditie.
    Dus snap er de ballen van waarom het nu ineens niet meer gefilmd mag worden en niet meer op tv mag verschijnen?
    Geweld is sowieso nooit oké.

citroenrasp en Mammavan5 vinden dit leuk.
  7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Alleen maar aannames. Als alle 14 jarigen zo getraumatiseerd zouden zijn door een bijeenkomst zou je er wel wat van horen. Het is niet zo dat Ameland een op zichzelf staande sekte is waar nooit andere mensen komen.

Zxcvb, Loufoque, olleke en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Omaaatje

Omaaatje Niet meer actief

Wilde ik ook al zeggen, ik volg een aantal Tsjechische sites en heb weer allerlei beelden langs zien komen waar de Nederlandse kinderzieltjes heel bang voor zouden zijn:p

Cin85 vindt dit leuk.
  9. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Haha ja klopt, daar hebben ze tradities en spookverhalen waar zelfs menig volwassenen hier nog van in zn broek zou schijten. :roflmao:

Omaaatje vindt dit leuk.
  10. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Nou, dit inderdaad! Alsof het jouw eiland is als je daar woont.

Als ik daar als vrouw wil lopen die dag dan doe ik dat. Ik heb toch niks met hun feestje te maken.

Madelie, Zuul, Spectre en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Het is ook echt niet zo dat iedereen daar meedoet aan deze traditie.
    Ik heb familie wonen op Ameland. Mijn nicht loopt iedere avond een stuk met haar hond. En ook tijdens Sunneklaas. Is nog nooit iemand geweest die daar iets over gezegd heeft. Prima als mensen een feestje willen vieren maar er moet wel respect zijn naar mensen die niet mee willen doen.

Dat dit gebeurd is met die journalisten is echt niet ok. Maar kneuzen heb je overal.

Diiba, spruitje80, Vulpen en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    Heb je het filmpje hierover gezien?
    Die op de motorkap sprong er zelf op en de menigte reden ze net van weg ( menigte gaat in dit geval over de aanvallers van de wagen).

Trirani, tuc en Mammavan5 vinden dit leuk.
  13. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Ja dat klopt wel, ik baseer me op m'n eigen carnavalservaringen vroeger. Vreselijk. Ik denk wel echt dat dit voor de meeste van dit soort tradities in (relatief) gesloten gemeenschappen zo werkt, maar zeker weten doe ik het inderdaad niet.

14. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Ik heb een keer zoiets meegemaakt in Oostenrijk maar dan rond oud en nieuw dus ik denk dat het iets anders was, maar wel dezelfde pakken. Ik was 15 ofzo en vond het doodeng :roflmao:

Deel Deze Pagina