Vrijdag had mijn vriend uitbetaald moeten hebben. Het stond er niet op maar het gebeurde wel vaker dat het op zaterdag kwam. Zaterdag lag zijn loonstrook in de bus dus hij maakt hem open, zit er een brief bij dat het bedrijf failliet is en ze dus geen loon krijgen.... Fijn dat we dat op tijd weten. Het is een klein bedrijf (metselaar) dus hij heeft redelijk goed contact met de baas en andere collegas. Zijn baas heeft gevraagd om vandaag en morgen nog gewoon te gaan werken en tegen niemand iets te zeggen, hij ging vandaag naar de rechter om faillisement aan te vragen. Morgen komt hij langs en dan horen ze hoe het verder gaat. Hij had aangegeven dat als er mensen waren die financieel in de problemen zouden komen, dat die even aan de bel moesten trekken want hij zou ze wel helpen. Mijn vriend zorgde voor 90% van de inkomsten dus je kunt je wel voorstellen hoe grote problemen het hier veroorzaakt. Ik hoop zo erg dat zijn baas zich aan z'n woord houdt en ons toch het loon geeft, desnoods uit eigen zak. Hij is toch miljonair. Woensdag moet vriendlief waarschijnlijk naar het UWV, hopelijk kan hij dan meteen de WW in en dan ga ik mijn baas vragen of ze elk uurtje extra werk dat ze heeft aan mij wil geven. Het is nog 7 weken tot mijn verlof dus ik hoop dat ik tot die tijd veel extra kan werken (schoonmaak). En vanmiddag maar even naar de hypotheekverstrekker bellen... ik hoop dat ze begrip zullen opbrengen...
Jeet je, kan me goed voorstellen dat je daar van schrikt!! Vind het niet netjes dat er bij de loonstrook een breif zit dat het bedrijf failliet is en dat je geen loon krijgt. Volgens mij is de werkgever verplicht dat op tijd te melden. daarnaast beetje gek dat hij vraagt aan degene die denken dat ze het niet redden zich te melden, en dat hij ze wel voort helpt. En hij is toch miljonair?? Serieus??! Sterkte!
Proest miljonair... Failliet gaan en dan niet ze personeel uitbetalen... Ik snap hem denk ik niet zo goed
Dat kan heel goed hoor. Mijn man is zijn baan ook kwijtgeraakt, maar zijn baas had toch zeker geld genoeg. Het is maar net hoe zakelijk en prive met elkaar verbonden zijn.
Als je een beetje baas bent dan zorg je dat de gewerkte uren betaald worden. Zeker als je zelf op rozen zit Vaak hebben ze het zelf zo goed dat ze het niet eens doorhebben dat een ander het wel nodig heeft.
Jeej dat is idd niet erg netjes nee een briefje je bij de strook waarop staat dat je niets krijgt.. Dat de baas niet uitbetaald ondanks dat hij privé wel veel geld heeft is logische. Hij is voor zijn zaak falliet, als hij zijn privé bezit niet als onderpant oid voor de bank heeft dan staat dat los van zijn bedrijf. Daarnaast betaald het UWV zoiezo het achterstallige loon en vakantiedagen uit. Het komt nu alleen veel later.. Mijn man heeft dit recent ook net aan de orde gehad, hij kon gelukkig meteen door bij andere baas. Maar ik hoop inderdaad dat zijn baas jullie wilt helpen want met een gezin en man als kost winner kan je een maand loon echt niet missen! Enne meid denk ook wel een beetje aan jezelf, meer uurtjes werken prima als jou buikje het toelaat hè!
Balen zulke dingen hopelijk maakt hij zijn woorden waar en helpt jullie tot het uwv de uren uitbetaald uit de brand. Ik denk dat een baas zeker zakelijk en prive gescheiden moet houden, als het bedrijf geld zat heeft en baas alles in eigen zak steekt ishet niet goed waarom omgekeerd dan wel . As hijmhet waar maakt vind ik het erg netjes dat hij personeel uit eigen zak betaald om ze voor te helpen tot uwv alles op de rit heeft.
Als ik jou vriend was zou ik niet gaan werken, of hij moet zwart op wit krijgen dat hij zijn loon wel krijgt, anders dan werk je voor niets.
blondi, mag ik vragen waarom hij naar het UWV toegaat, tegenwoordig gaat het aanvragen etc. allemaal via internet. zeggen zelf bij het UWV dat dat sneller gaat..? btw: buiten het feit dat het ronduit k*t is, ook niet echt fraai via dat briefje terwijl het zo'n klein bedrijf is, en dan wel durven te vragen nog een paar dagen te werken..
Dit dus nooit doen!!!...dan valt het onder werkweigering en kan zijn baas hem alsnog op staande voet ontslaan...failliet of niet en krijg je geen uitkering!!!
Hier ben ik het dus eigenlijk ook mee eens. Als het om een groot bedrijf gaat is het een ander verhaal maar het gaat hier over 10 man. En hij krijgt het terug! Maar dan wanneer het UWV vriend en collega´s heeft betaald. Mientje Sop, volgens zijn collega is het de bedoeling dat ze woensdag naar het UWV gaan? Maar ik denk dat ze daar morgen wel iets over horen. Wendy339, mijn vriend is gelukkig de beroerste niet en zou elke baan aanpakken. Als metselaar zal het niet gaan lukken, misschien fabriekswerk ofzo..? UWV betaald inderdaad het loon, nadeel is dat dit nog 6 weken kan duren. En omdat we nu dus net een uitbetaling hebben gemist, zouden we 10 weken geen salaris van hem binnenkrijgen. Kippiekip, omdat de band met baas dus best goed is willen ze vandaag en morgen best nog werken. Maar morgen moet er wel duidelijkheid zijn. Als de baas morgen zegt dat er gewoon geen loon meer komt, gaat hij ook niet meer werken. Annemiek1975, waarom valt dat onder werkweigering? Omdat hij geen loon heeft gehad en een brief waarin het faillisement staat, kan de baas hem toch niet verplichten te gaan werken?
Omdat het onderlinge contract nog niet is ontbonden...hij is nog niet failliet zolang de rechter dit nog niet heeft goedgekeurd... en ik begreep dat hij dat vandaag aan het aanvragen is...en zolang hij niet failliet is verklaard staan de contracten met de medewerkers nog gewoon. Ook al hebben ze geen salaris ontvangen. Ik ken helaas iemand die ooit zo stom is geweest om te stoppen met werken zodra hij vernam dat zijn werkgever faiisement ging aanvragen en hij heeft geen WW uitkering gekregen omdat zijn werkgever hem ontsloeg voor werkweigering...en geloof me, dan ben je veel verder van huis...ik zou die 2 dagen dus nog gewoon werken...
Eigenlijk is dat toch best krom? Vind ik in ieder geval, geen geld krijgen maar wel moeten werken. Hij gaat gewoon braaf werken hoor! Thuis zitten schiet je ook niet veel mee op. En voor zijn baas is het ook klote, heeft hij jarenlang keihard voor gewerkt en nu is hij zijn bedrijf kwijt! Alleen had hij wel eerder mogen laten weten dat er geen loon kwam. Ik heb alleen het liefst dat vriendlief zo snel mogelijk in de ww en thuis zit zodat ik extra kan gaan werken. (oppas dochter)
werk weigering? Waarom zou je gaan werken als het bedrijf toch al failliet is, dan zou ik me ziek melden, als de arbo dan langs komt zeg je gewoon dat je de druk niet aan kan van het faillisement. Kom op, werk jij je het apelazerus en dan krijg je niets betaald.
Een bedrijf is niet binnen een dag failliet hoor. Ze gaan nu pas een faillessement aanvragen, dan begint de procedure pas. Afhankelijk van de procedure kan het werk gewoon doorgaan, en kan het bedrijf misschien zelfs nog een doorstart maken. Nu staan de werknemers bij achterstallige crediteuren, en tenzij het in de cao of arbeidscontract bepaald is dat je thuis mag blijven bij betalingsachterstand van loon, moet je gewoon gaan werken.
Denk dat daar het knelpunt zit, hij zegt dat hij het gaat aanvragen en dus is hij officieel nog steeds niet failliet.
Sterker nog; als werknemer heb jij de PLICHT je a la minute te melden bij het UWV met de mededeling dat je niet betaald krijgt. Anders kan het je aanvraag later weer beïnvloeden. Verder moet je met minstens twee collega's een faillesement aanvragen voor het bedrijf, of de werkgever heeft het zelf dus al gedaan. En helaas maar waar; tot aan de uitspraak van het faillesement ben jij verplicht om naar je werk te gaan, al krijg je geen cent uitbetaald.