Ik wil graag met mijn 14 maanden oude dreumes naar buiten maar hij steekt werkelijk ALLES wat hij kan vinden in zijn mond. Ik zeg dan nee/eh/foei/etc maar hij kijkt me alleen even aan en stopt het alsnog met een glimlach in zijn gezicht. Heeft iemand een idee hoe dit af te leren? Want ik vind het echt niet meer leuk om met hem naar buiten te gaan
Uh, dit heet de orale fase Afleren is je dreumes nog veel te jong voor. Gewoon afpakken, en zeggen dat het niet mag is volgens mij het enige wat je kunt doen.
Idd gewoon afpakken wat niet geschikt is en evt zorgen dat je wat bij je hebt wat wel in de mond mag. Dan kun je zeggen bij het afpakken: nee, dit mag niet in de mond, hier, dit mag wel. Sorry, maar ik moest een beetje lachen toen ik las dat je tegen een dreumes van die leeftijd nee, foei, etc zegt en dan verwacht dat dat werkt..... Ik denk dat de meeste kinderen op die leeftijd het nog wel nodig hebben om bij de opmerking ook fysiek belemmerd (door afpakken) te worden, hoe moeten ze anders leren dat nee nee betekent?
Hoe jong hij ook is, ik vertel er overigens wel altijd bij waarom iets niet mag. Nee dat is bah, dat is niet om op te eten. Dat is vies, ieeeuw! En trek er een vies gezicht bij
Ik was al bang het het niet af te leren was maar volgens mij weet hij wel dondersgoed dat hij iets doet wat niet mag haha. Hij kijkt me namelijk heeeel ondeugend aan en doet het dan toch. Het echt vrijwel alle manieren geprobeerd, van zeggen nee dat mag niet tot streng nee zeggen.. Pfff.. Edit: Ohja tuurlijk pak ik het ook af wanneer ik het zeg maar lukt niet altijd op tijd
Dit doet me denken aan de documentaire 'babies'. Over het eerste jaar van babies die in heel verschillende culturen opgroeien (Amerika, Mongolie, Afrika en Japan). Hier een korte trailer ervan https://www.youtube.com/watch?v=N009QUWUy7I De baby die opgroeide in Afrika zag je echt de hele dag zand, steentjes, takjes, rivierwater enz in zijn mond stoppen. Zag er echt smerig uit (en eng, wat als hij stikt in een steentje), maar hoe voorkom je dat als de grond van je hutje al van aarde is. Je zoontje verkent in ieder geval actief de Westerse wereld op Afrikaanse manier Meer dan nee zeggen en herhalen kun je denk ik niet doen.
idd herhalen herhalen, niet ellenlange tekst door uitleggen. nee nee, vies, bah zijn woorden die voldoende zijn, en het is een leeftijd van goed in de gaten houden. want stenen, wormen, slakken alles gaat de mond in als je niet oplet. hihi
Haha zeg je echt "Foei" tegen je kindje? Het is toch geen hond? Hahaha moest er wel om lachen hoor. Maar even serieus. Die van ons is net een jaar en stopt ook veel in zijn mond. Maar wij zeggen altijd "Nee, bah" en dat begrijpt hij echt. Meestal haalt hij het dan meteen uit zijn mond. Gewoon heeeeel veel blijven herhalen en kort en duidelijk telkens hetzelfde zeggen. En inderdaad, ze begrijpen het dondersgoed!
Het hoort bij de ontdekkingsfase, op zijn leeftijd ontdekken ze met alle zintuigen. Dus het is geen stout gedrag, of iets dat niet mag. Jullie taak is om te waken dat ie geen gevaarlijke dingen in zijn mond stopt. Die fase gaat echt vanzelf over.
En uiteraard kijkt hij je ondeugend aan en doet het dan toch; hij wil weten waar de grens ligt. En die leert hij door eroverheen te gaan en jij corrigeert. En nog eens, en nog eens, en nog eens etc
Hier werd ook alles van de grond geraapt, gelukkig is het in de mond stoppen zo goed als voorbij. Wat hier goes hielp was aan de ene hand mama en in de andere hand een ballon op een stokje geen handen meer over om iets te pakken
Dat komt pas later Een kindje van 14 maanden zit puur in een ontdekkingsfase, reactie op corrigeren is een soort spel. Ze Leren net oorzaak-gevolg kennen. Als ze dit pakken reageert mama zo. Daarom reageert een dreumes 1000X op dezelfde manier, hij geniet van dat spelletje. Bewustzijn dat iets echt niet mag, en vooral waarom niet komt later. En DAN gaan ze grenzen opzoeken.
Altijd rustig blijven. Zoontje heeft eens een steen afgeslikt omdat oma en opa in paniek waren. Ik bleef altijd rustig als hij iets snel in zijn mond stak en heb het altijd terugkregen. Verder valt het niet af te leren, ze voelen met hun mond veel beter dan met hun handjes. Het word wel minder hoor en uiteindelijk stoppen ze er wel mee. Ik zei wel altijd neeee bah niet in het mondje en nam het dan af maar meer kun je niet doen
Op facebook ging een filmpje in het rond waar een dreumes alles wat mama opruimde overhoop haalde en toen waren er reacties als 'mens voed dat kind op' en 'je mag ook wel eens nee zeggen' etc Dus ik dacht, laat ik de vraag hier maar eens stellen en advies krijgen van de pro's maar het is dus wat ik al verwacht had. Gewoon herhalen tot je er zat van bent en dan weer naar binnen Ik heb al zoveel speelgoed liggen wat hij wel mag pakken maar de steentjes, takjes en het zand is zoveel interessanter. En ja ik zeg ook wel eens Foei, ik tast het een beetje af en heb zo'n beetje alles geprobeerd te zeggen Betekend NIET dat ik mijn kind als een hond zie, bedankt voor de idiote opmerking
Sorry maar idiote opmerking? Ik vond het grappig dat jij dat zei. Maar dan hoef je mijn opmerking toch niet idioot te vinden. Zoals het er staat bedoel ik het toch helemaal niet lelijk naar je? Ik geef je gewoon een serieus advies erna. Beetje jammer dat je daar zo op reageert hoor.
Mijn dochter is bijna 2 en stopt nog steeds van alles in haar mond. Op het moment zijn vooral hondenbrokken favoriet. Mmm Carmen lekker!! roept ze dan en ik er weer achteraan, ze eet ze anders echt op. En dat avondeten laat ze staan, ondankbaar nest. Deze fase kan nog heeeel lang duren!