Mijn man moet in december naar een congres naar Madrid. Nu vindt hij het leuk als we hem achterna komen reizen zodat we er een paar dagen vakantie aan vast kunnen plakken. Ik twijfel enorm. Ten eerste zie ik er tegenop om met veel bagage en kind en buggy in mijn eentje met een vliegtuig te moeten reizen (bang ook dat hij in het vliegtuig onhandelbaar wordt of iets dergelijks... niet tegen vliegen kan; mama kan er ook niet tegen - al wel eens overgegeven tijdens het stijgen en dalen ). En verder twijfel ik ook een beetje of het wel handig is om een stad te verkennen met een 1 jaar oude dreumes. Wat zijn jullie ervaringen hierin? En wat zouden jullie doen?
Wij gaan regelmatig de stad in met onze jongen, dat gaat meestal prima. Zoek af en toe een park of een rustig cafe op zodat ze lekker kunnen ronddarren, en daarna willen ze meestal wel weer een tijdje in de buggy. Zorg wel dat hij aan z'n normale slaapje(s) komt, dat scheelt hier altijd wel. Dat reizen met het vliegtuig: ik zou het doen, maar heb zelf ook 0,0 moeite met vliegen. Stewardessen en zo zijn in mijn ervaring superlief voor kleine kindjes, dus die willen je meestal wel even helpen als het moeilijk gaat (tijdens stijgen en landen hebben ze daar geen tijd voor, maar voor de rest maken ze die tijd vaak graag voor een kleintje!). Misschien kun je zelf een tabletje tegen reisziekte nemen. Volgens mij hebben zulke kleintjes daar meestal nog geen last van. Wat het beste werkt bij vliegen met een klein kind: zelf rustig blijven. Als jij gaat lopen stressen wordt je kind ook onrustig. Maar ik snap heel goed dat dit makkelijk praten is voor iemand die graag vliegt... Ik denk maar zo: die vlucht duurt niet zo lang, 2 of 3 uur denk ik. Dat overleef je heus, ook als je kind zou moeten huilen! Afleiden tijdens stijgen en dalen, iets te drinken geven om te helpen met slikken (voorkomt oorpijn) en zorg voor een nieuw speelgoedje om verveling tegen te gaan. enne.... misschien kan je kleintje een paar daagjes uit logeren en kunnen je man en jij er een minibreak met z'n tweeën van maken??
Ik denk dat ik het gewoon zou doen. Maar goed, vindt zelf vliegen erg leuk en Emma is helemaal ook niet moeilijk. De bagage is wel wat lastig denk ik, maar zorg anders dat iemand je wegbrengt (en dus meesjouwt) en dat je man je op het vliegveld oppikt, dan valt dat ook weer mee. De stad verkennen zou ook met Emma geen probleem zijn, maar goed, dat verschilt ook per kindje natuurlijk. Zie het gewoon als een avontuur! Hardstikke leuk zeg!
Ik zou dit zeker doen! De stress vooraf is misschien wat groot maar moet je voorstellen hoe heerlijk het daar is in december! Een kind van 1 jaar vindt eigenlijk alles leuk wat jij ook leuk vindt. Verder probeer je een beetje een ritme te blijven en dan vindt T. het al snel goed verwacht ik. Vliegen met een baby. Tja, wij hebben het gedaan met 3 maanden en dat was een eitje maar als ze wat groter zijn is het meer gedoe. Aan de andere kant.. het is een vluchtje van nix! Voor een 1 jarige is het ook al snel een groot avontuur! En voor die paar dagen hoef je natuurlijk niet veel spullen mee te nemen. Neem een inklapbare buggy mee zodat je die door heel Schiphol bij je mag houden, dan heb je in ieder geval je handen vrij. Tijdens stijgen en dalen goed laten drinken en neem als het nodig is iets in tegen reisziekte. Voor babies bestaat het ook maar ik zou dit soort dingen niet preventief geven. Koop het voor de zekerheid maar kijk eerst eens hoe het op de heenweg gaat met T. Het allerbelangrijkste... probeer zelf te ontspannen. Kindjes nemen spanning heel snel over en dat heeft dan een negatief effect en dat is zonde. De suggestie om misschien T een paar daagjes te laten logeren... is ook niet zo'n gekke... Even met z'n 2-en is ook veel waard! (en dan heb je ook minder stress van het reizen) Enne... op de terugreis ben je alweer met twee volwassenen!!
Ja ik moet er eigenlijk ook niet zo over piekeren Meestal valt het in de praktijk hartstikke mee. Ik bedacht me ook net dat mijn zoontje tegen die tijd waarschijnlijk ook minder slaapt overdags. Dus dan zouden we 's ochtends de stad in kunnen, 's middags weer even kunnen terug keren zodat hij even kan slapen (en wij een boek lezen of iets dergelijks, ook lekker ) en dan 's middags weer wat kunnen doen. En wellicht slaap ie in een buggy ook (maar dat denk ik niet, we hebben nu geen buggy maar een bugaboo ). Een buggy kun je als handbagage meenemen toch? En kinderen hebben dus geen erge last van oorpijn tijdens het stijgen en dalen? Want daar ben ik eigenlijk nog het meeste bang voor... Misschien dat ik mijn huisarts om iets sterkers kan vragen tegen de misselijkheid Ik heb er nogal aanleg voor namelijk.
Met z'n 2en is inderdaad ook een optie maar op de 1 of andere manier zie ik dat eigenlijk nog minder zitten Maar daar zal ik het eens met mijn man over hebben.
Het zal allemaal wel loslopen. Om pijn tijdens het landen en stijgen te voorkomen kan je je zoontje wat te drinken geven. Succes!
Ja joh, en in Spanje gaat alles een beetje anders EN vinden ze kleine kinderen geweldig dus je kan ze overal mee naar toe nemen. Op Schiphol mag in principe alleen zo'n paraplu buggy of Quinny Zapp mee als handbagage! De bugaboo zal je moeten inchecken. Pijn aan de oren kun je echt voorkomen door T. wat te laten drinken tijdens het stijgen en dalen. Misselijkheid is echt een probleem he? Ga inderdaad maar naar je huisarts en vertel hem de hele context (reizen met klein kind enzo), goeie kans dat hij / zij je wel wat kan voorschrijven.
Ik zou gewoon gaan Merijn.. lekker even eruit! Ik ben met mijn zoontje naar Mallorca gegaan toen hij 6mnd was, ging perfect! Overigens mocht ik mijn kinderwagen (Quinny Buzz) gewoon meenemen tot aan de gate & op de terugweg ook... doen ze heel vaak niet moeilijk over... Have Fun
Gewoon lekker doen, meestal valt het heel erg mee tenzij je een kindje hebt dat bijzonder (over)gevoelig is. Ik ben vanaf de leeftijd van 3 maanden tot 2 jaar 6 x per jaar met mijn zoontje alleen naar Singapore gevlogen omdat mijn man daar vaak werkt. Ik zag er zo verschrikkelijk tegenop de eerste paar keer. Maar als je een beetje een service gerichte maatschappij neemt dan helpen ze alleen reizende ouders met kleine kinderen altijd heel goed. Geef aan dat je met een baby reist en ze zullen proberen de eerste rij en/of extra stoel voor je vrij te houden. Met stijgen en landen inderdaad iets laten drinken en ik geef altijd een paracetamol zetpil vlak voordat ik aan boord ga. Kan geen kwaad en hij wordt er iets rustiger van plus het neemt de eventuele pijn weg bij het stijgen/landen. Ik mocht overigens bij Singapore Airlines altijd de Urban Jungle meenemen tot aan de gate. Erg handig want tot die tijd kon ik kind plus extra tassen dus makkelijk kwijt. Verder kocht ik een paar nieuwe speeltjes voor de vlucht zodat hij zich kon vermaken als hij niet sliep. Gelukkig is Madrid maar een vlucht van een paar uur en gaan er vele vluchten per dag, je zou kunnen proberen om een vlucht te kiezen die op tijden vertrekt als je zoontje normaliter slaapt, dus een middag op (late) avond vlucht. Mijn zoontje sliep overigens prima in de kinderwagen helemaal plat, ik hing er dan een doek over zodat hij ook wat donkerder lag en afgeschermd. Dan hoefde we niet persé terug naar het hotel voor z'n middag dutje. Ik heb toevallig een kind dat dol is op prikkelingen en ook een voorkeur heeft voor drukke steden......veel plezier, Madrid is een prachtige stad!
Voor de misselijkheid idd wat sterkers vragen: heb hier tijdens de zwangerschap emesafene gehad, wat dus ook bij misselijkheid door vliegen wordt gegeven (getuige de bijsluiter ). Zou je misschien om kunnen vragen? Mijn zwangerschapsmisselijkheid was er niet van over, maar ik had tenminste niet meer steeds de neiging om te kotsen... dat scheelde dus een heel eind! De suggestie van Tobe uit logeren brengen... zou ik zelf geloof ik doen. Mij lijkt het gesjouw door zo'n stad niet zoveel aan met zo'n kleintje (vrees dat de komende jaren onze vakanties geen stedentripjes meer zullen zijn ). In jouw situatie zou ik Thirza dus lekker voor die paar daagjes naar opa en oma brengen: 1 jaar is een leuke leeftijd voor een grote logeerpartij bij opa en oma, (En een heerlijk moment om weer even met z'n tweeen bij te tanken!).
@ rozemarijke: ik heb inderdaad ook emesafene gehad tijdens de zwangerschap. Zal dat eens aankaarten! Iedereen bedankt voor de reacties Ik ben er wel over uit dat ik inmiddels het wel aandurf met de kleine, maar nu twijfel ik nog of we met z'n 2en of met z'n 3en gaan